Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til å slutte med antidepressiva?

Gjest f7862...f62

Anbefalte innlegg

Gjest f7862...f62

Hei. Har bestemt meg for å slutte på medisinene jeg er på nå, da de ikke gjør noe positivt for meg. Skal selvsagt ikke slutte brått og skal ta dette opp med legen min, men lurer på om noen har noen råd/erfaringer som kanskje kan komme til nytte? Er det gitt at man føler seg dårlig i starten eller kan det gå helt fint? Noe jeg burde unngå/ev gjøre mer av? Er snakk om en ad med lang seponeringstid

Anonymous poster hash: f7862...f62

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt eneste tips er at hvis du skal slutte med antidepressiva, så skal du ha lagt en klar nedtrapningsplan med legen din og at du har et nettverk dersom du skulle få utfordringer, som f.eks. et telefonnummer til kan ringe til. På denne måten går nedtrapning/uttrapning forsvarlig og målrettet.

Lenke til kommentar

Dette  du ta i samråd lege, aldri trapp ned alene. Svært vanlig at du blir dårligere ved oppstart av antidepressiva, men dette vil mest sannsynlig gå over. Hvor fort er individuelt, noen føler bedring i løpet av et par uker, andre noen måneder. Så jeg ville vært tålmodig, men jeg synes også det er viktig at du holder legen din oppdatert om bivirkninger osv så langt. Kanskje trenger dosen å justeres eller lignende. 

Grunnen til at evt nedtrapping bør skje sakte skyldes seponeringssyndrom ved for brå slutt, samt risiko for forverring av depresjon. Derfor du bør avvenne kroppen sakte, men sikkert av med antidepressiva. I tillegg som annonymG sier; ha noen du kan kontakte om du føler deg verre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...