Mathias Klingenberg Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Ford dropper varmepumpe i el-Mustangen på grunn av for lav effektivitet Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 (endret) Nuvel. Bilen har da varmepumpe. De bare kaller det klimaanlegg. Det den ikke har er følgelig reversibelt klimaanlegg. Forskjellen er i grunn fraværet av fireveisventil foran pumpen. Min meget tidlige e-Golf har heller ikke reversibelt klimaanlegg. Sannsynligvis fordi VW ikke fikk opp COP faktoren tilstrekkelig ved lansering. Ble aldri uttalt hvorfor. Men varmepumpe kom da etterhvert på senere modeller. PS! Undrer meg også hva for 'element' de har plassere mellom cellene som kan både kjøle og varme. Ser ikke helt for meg at batterikassen er full av Peltier element. Nei, det er nok bare vannrør… Endret 18. november 2019 av 1P4XZQB7 4 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Har hatt e-golf med og uten varmepumpe. På vinteren hadde bilen uten varmepumpe omtrent 20% høyere forbruk. Så forskjellen er betydelig for biler som ellers har lavt forbruk. For store og tunge biler er det nok mindre å hente, men like fullt er det dumt å ikke ta med seg den ekstra besparelsen. 6 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Høres ikke spesielt plausibelt ut fra Ford nei. Regner med de ikke har utelatt å levere aircondition og av den grunn anbefaler å parkere bilen på et kjølelager på varme dager. "Varmepumpen" står der allerede, og vil være ca. like effektiv til å varme bilen som å kjøle den. COP faktoren blir Iallefall bedre enn 1:1. Tipper minst 1:2 eller bedre, og kostnaden er de nevnte ventiler. Bilprodusentene må også bli mye bedre på isolering av bilen og ta vare på temperaturen i kupéen, i varme så vel som kalde strøk, hvis man skal oppnå rekkevidde og effektivitet. 5 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Herre for en "tacky" avdukning. 3 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Å huffda. La meg bare anta med en gang at den neste skuffelsen blir praktiske rekkevidde-tester hvor den havner ett sted mellom TM3 og den dyre tragedien e-Tron. Javel, få se om andre produsenter kan faktisk ikke være fullt så late i herrens år snart 2020. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Ser ut som det framleis er god konkurranse om å lage dei teitaste løysingane for å opne dørene på dagens bilar. 4 Lenke til kommentar
ØysteinL Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Forferdelig stygg design. Hvorfor ikke ligne mer på en tradisjonell mustang...??? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 (endret) 14 hours ago, nessuno said: Å huffda. La meg bare anta med en gang at den neste skuffelsen blir praktiske rekkevidde-tester hvor den havner ett sted mellom TM3 og den dyre tragedien e-Tron. Javel, få se om andre produsenter kan faktisk ikke være fullt så late i herrens år snart 2020. Jeg har ikke satt meg så godt inn i e-tron annet enn at "ladeluke plasseringen" ikke så ut til å være et problem likevel. Hvilke poenger kan du trekke frem? Endret 19. november 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 (endret) 7 hours ago, Theo343 said: Jeg har ikke satt meg så godt inn i e-tron annet enn at "ladeluke" plasseringen ikke så ut til å være et problem likevel. Hvilke poenger kan du trekke frem? E-tron har vel ladeluke på begge sidene. Kun DC på ene siden men man kan lade med AC på begge og det hjelper godt på. Største problemet ellers me e-tron er jo kort rekkevidde til tross for gedigent batteri. Dette kunne lett vært fikset ved å gjøre e-tron mere aerodynamisk. Den lader til gjengjeld veldig raskt da. Endret 19. november 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 ØysteinL skrev (11 timer siden): Forferdelig stygg design. Hvorfor ikke ligne mer på en tradisjonell mustang...??? Fordi de ønsker å selge den som en familiebil??? 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Stefse skrev (14 timer siden): Høres ikke spesielt plausibelt ut fra Ford nei. Regner med de ikke har utelatt å levere aircondition og av den grunn anbefaler å parkere bilen på et kjølelager på varme dager. "Varmepumpen" står der allerede, og vil være ca. like effektiv til å varme bilen som å kjøle den. COP faktoren blir Iallefall bedre enn 1:1. Tipper minst 1:2 eller bedre, og kostnaden er de nevnte ventiler. Bilprodusentene må også bli mye bedre på isolering av bilen og ta vare på temperaturen i kupéen, i varme så vel som kalde strøk, hvis man skal oppnå rekkevidde og effektivitet. Blir ihvertfall interessant å finne ut om den får sin egen #chargegate i sommervarmen, og hvilken forskjell det er på rekkevidden om vinteren ba sommeren. TM3 er den første Teslaen som har en offisiell rekkevidde i WLTP, og har vel ikke fått kjørt seg så veldig på vinteren der man måler etter denne metoden. Det blir derfor interessant å se hvordan den klarer seg på vintertesten. Den rakk jo ikke med på forrige. Litt kan man jo antyde ut fra hvordan TMS og TMY har klart seg om vinteren, men det er trossalt bare etter NEDC-rekkevidden og en estimert WLTP-verdi. Dog antyder vel de testene at vi ikke bør bli veldig skuffet. 1 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Dette er nok undersøkt i Florida eller på et annet varmt sted. Forøvrig, med såpass stort batteri, så vil varmepumpe ha mindre betydning hvis målingene gjøres med lengre kjøreturer. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Theo343 skrev (9 timer siden): Jeg har ikke satt meg så godt inn i e-tron annet enn at "ladeluke plasseringen" ikke så ut til å være et problem likevel. Hvilke poenger kan du trekke frem? Pris og energieffektivitet. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Ok hva er ca. rekkevide på e-tron sommer og vinter? Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Elbil.no har svaret og tester av sånt Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Må bli jævelig varmt i bilen i sørstatene i USA dersom bilen ikke har varmepumpe. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 1 hour ago, ITtraktor said: Må bli jævelig varmt i bilen i sørstatene i USA dersom bilen ikke har varmepumpe. Den har nok Aircondition så kjøling er vel ingen problem. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Complexity skrev (7 timer siden): Den har nok Aircondition så kjøling er vel ingen problem. I så fall må den ha varmepumpe. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 8 hours ago, ITtraktor said: I så fall må den ha varmepumpe. Hvorfor i alle dager må den ha det? Har Aircondition både i Teslan min og Forden min og ingen av de har "Varmepumpe". Aircondition i bil er som oftest er ikke designet for å reverseres å levere varme. Kun kjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå