Gå til innhold

Krever at iPhones NFC-støtte åpnes for Apple Pay-konkurrenter

Anbefalte innlegg

Runar skrev (9 minutter siden):

Hva er da årsaken til at DNB støtter Google Pay, Fitbit Pay, og Garmin Pay, men ikke ApplePay? Er de tre første løsningene enklere å tilrettelegge for teknisk sett?

De mister hvertfall 2-3 ting

1. Ryktene sier det er dyrere splitt av kredittkortgebyret (Apple tar en andel her, så bankene/visa får ikke alt).
  2. De mister informasjon om hvor du handler, og dermed en potensiell inntektskilde. Google samler transaksjonsdata og gir også bankene mulighet til å samle. Garmin vet jeg ikke.
  3. Siden Vipps ikke kan bruke kontaktløs betaling på Apple har de svært lite insentiv til å gjøre Vipps relativt sett så mye dårligere enn Apple Pay.

Rent teknisk hvordan det er å tilrettelegge internt i banken kjenner jeg ikke til.

Runar skrev (9 minutter siden):

Som forbruker er det fullstendig irrelevant om Apple ønsker egne tekniske løsninger fra bankene for å «la de» tilby ApplePay.

I forbrukerens hode, ja, men spørsmålet er jo hva som foregår bak her som den gjengse mann i gata ikke får med seg som kan være hemmende i det store bildet. I verste fall hadde Apple og Google samarbeidet om en betalingsløsning og tvunget alle til å bruke deres løsning. Da hadde de styrt alt for mye av markedet. Det ville vært dårlig for forbrukerne pga manglende konkurranse som fører til lav innovasjon og høy pris.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (2 timer siden):

Nettopp. Det er hva som er rimelighetens grenser som ikke er fasitsvaret her. Det er litt morsom, for tar man en tur over dammen i visse ikke nødvendigvis Apple-fikserte forum/kommentarfelt så er det en heelt annen holdning til dette. Tyskerne dømmes nedenom og hjem for å forhindre et fritt marked og tre regler over hodet på folk. Så synes jeg det er litt ironisk.

Når det kommer til oppsummeringen din så er jo Apple mer og mer på vei i retning Android på samtlige. Filutforsker finnes(dog veldig begrenset), ladekabler er jo bare et tidsspørsmål før de går over på USB-C (Apple hadde jo første laptop med USB-C), App-distribusjon kommer nok mer eller mindre "alltid" å forbli som det er (de er egentlig ikke monopolist, kan installere apper via profiler, men det er litt som å lure systemet - mer lagd for bedrifter som pusher apper utenom app store), hvilken betydelig mengde enheter er det Apple ikke kan snakke med egentlig? Fullverdige widgets finnes, kan bare ikke plasseres hvor man vil.

Sånn er det jo allerede i dag. Det finnes to store standarder pluss at Tesla har sin egen. Da må man eventuelt bruker overganger.

Jo, det er det. Det er tåpelig at de ikke har kommet seg over på USB-C allerede. Men i tiden med mikro-USB var jeg misunnelig på Apple-folket som slapp å bruke den drittpluggen.

Ang "turen over dammen" så bør du spesifisere kilder, ikke nødvendigvis sitere direkte men fortelle hvilket hull den vinden blåser fra som tyskerne sier.

Om det kommer fra fanboyismens hovedkvarter på fora til Macrumors så er nok tonen den typen som at ALT Apple gjør er "innovativt" og "genialt" og automatisk best... selvfølgelig da kommer argumentene ikke ulikt dine frem om "de der onde reguleringene/lovene" som "er bare i veien for innovasjon". Mao talt fra ståstedet til de som er interessert i AAPL og ikke Apple for eksempel, som ønsker profitt samme hva den koster.

Den andre leiren, også over dammen, er gjerne Rossman og og noen av hans karakter/syn, som stadig kjemper mot diverse allerede krympende monopol og hensynsløs pengemelking som Apple driver med, planned obsolesence etc. Det er nettopp dette jeg snakker om her: monopol, misbruk av markedets stilling som så.

Angående "endringene" Apple gjør... ja, rette steg i rett retning. Men noen få steg mens konkurrentene suser forbi, ikke nok med det de HAR for lengst passert Apple.

Du nevner "widgets" som de "har" - jeg mener ordentlige widgets, på Hjem-skjermen, skalerbare, nyttige, med nesten ubegrenset funksjonalitet, ikke den tilbakestående narsissistiske varianten Apple har. Kabler... for å sitere Full Metal Jacket "WELL ANY TIME YOU LIKE SWEETHEART". Samme med "filutforskeren" som er en patetisk greie.

Tingen er at jeg kan, i dag, bruke nesten hvilken som helst app, koble til så godt som hvilken som helst enhet (eksempelvis skriver som ikke støtter AirPrint, men grunnet Apples konsentrasjonsleir-OS kan kun - og kanskje - fungere i eget app, som er så "sandkasset" at den kan kun fungere stand-alone fra resten av appene), koble mobilen til omtrent alt som heter streaming til enheter, koble til HDMI/USB-C og bruke den som ersatz-desktop, og ufattelig mye mer.

Jeg drar ikke frem disse eksemolene for moro skyld, og ikke for å være spydig: jeg har eid iOS, Android, Windows og OSx (<< damn good OS den sistnevnte) siden de omtrent dukket opp. Det har, les mine ord nøye: vært systematisk låsing av brukere til Apples egne løsninger både hos forbrukere, hos devs, og hos reparatører hele tiden 100% av tiden nesten uten unntak. Det Apple gjør nå er ikke nytt, og det er definitivt ikke første og ikke siste gangen de låser alle disse tre gruppene til deres egne "Apple way or the highway" løsninger.

Dermed utrykker jeg stor takknemlighet for EU og Tyskland i dette tilfellet - den første saken som var til kundenes fordel var ladekabel-surret som ble nesten løst med unntak av Apple, den neste saken var Roaming-svindelen som flådde kunder for "kostnader" som var oppdiktet, neste er forhåpentligvis flere treff under vannlinjen til Apple slik som denne som tvinger de til å åpne opp for noe annet enn deres egne KZ ApfelZahlen så å si. En eller annen plass lang over horisonten er neste slag der FB, Uber, Insta mfl får en god dose med EU sitt "ban hammer" ifht personvern, og da kommer nok igjen all slags ensidige argumenter "jo men our stocks plz".

Lenke til kommentar
5 hours ago, Runar said:

Hva er da årsaken til at DNB støtter Google Pay, Fitbit Pay, og Garmin Pay, men ikke ApplePay? Er de tre første løsningene enklere å tilrettelegge for teknisk sett?

Som forbruker er det fullstendig irrelevant om Apple ønsker egne tekniske løsninger fra bankene for å «la de» tilby ApplePay. Jeg byttet bank, og flyttet alt av kontoer og lån, fra SpareBank 1 til Nordea ene og alene fordi førstnevnte ikke støttet ApplePay, fordi de er så tungt involvert i Vipps. Slik jeg ser det, er det SpareBank 1 og DNB som står for den uholdbare, proteksjonistiske, markedshindrende, og uakseptable praksisen her.

Jeg spør ikke for å være spydig, men fordi du ser ut til å vite litt om dette temaet.

Det kan godt være det er i hvert fall delvis fordi Apple boikotter/utestenger de norske bankene fra NFC på iPhone, selv om jeg tviler sterkt på at de vil innrømme det i tilfelle. Jeg har i hvert fall aldri hørt at det skal være en vesentlig verre prosess hos Apple, og regner med det tekniske er tilsvarende. Men utestenglese og kjip oppførsel har en tendens til å innebære at de du er kjipe mot ikke gidder å hoppe over hindre for deg til gjengeld, selv om det ikke er store hindre. Å hjelpe Apple til å få et bedre produkt en de selv har, når Apple allerede har valgt å sabotere ditt produkt, deg er vel heller ikke spesielt gunstig sett fra et forretningsmessig ståsted. Å skytr seg selv i beinet for å hjelpe han som allerede skøyt deg i armen er ikke så vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Du mista meg her. 

Neppe det største tapet ?

Jeg bruker beskrivelsen helt spesifikt rettet mot måten brukere behandles.

For eksempel - du får tilsendt en fil som ikke "støttes" av OSet. Hva gjør du da? Du er låst.

Du skal laste ned et bilde, video etc. Skal den lagren noe fornuftig sted? Neida, "camera roll".

Skal du CASTE? Tenk memen "is that some android joke I am too Apple to understand?"

Skal du ha mer plass, for eksempel sette inn et MicroSD... never mind.

Å ja, en app finnes ikke for din iPad, men finnes for iPhone. Den lar seg vel skalere, det kan umulig være slik at den er låst til skjermoppløsningen på den opprinn... never mind.

Skrive ut noe? La oss se hva vi støtter. Vi bakte inn ørtens mange drivere i OSX så brukere slapp omtrent alt som heter driverinstallasjon, slik at det ble plug and play. Selvfølgelig også maskiner på lokalnettet. Så, hvis din skriver bare støttet det nærmest uhørte AirPrint...

Vi kan lyd! iTunes og alt, så bare fortell oss hva du skal høre/se på *smileyface*. Ogg hva? Åpen format? No... no no no no. Never heard of it.

Summa summarum er at å gå fra OSX som er stilren og funksjonell til ufattelige høyder til iOS er som å gå fra et romskip som kan bøye tid og rom til en wormhole ... til en sånn "leke-rakett" man kan sette barn i, sånne som står på handlesenter, som lyser litt, piper litt, og beveger seg litt.

Som jeg sa - jeg kan bruke en moderne Android-mobil (eller annen enhet) så godt som til alt... inklusivt, bare for å poengtere noe... kjøre virtualisert Linux distribusjon på den. Ikke at jeg må, ikke at jeg gjør det nå, men at jeg KAN. Det handler om å gi sluttbrukere friheten å bestemme selv. Apple låste ned iOS for lenge siden av to grunner - rykte og penger. Deres mobiler må være sikre på bekostning av brukernes/dev'enes friheter, og hele økosystemet er laget for å melke samtlige for penger. Skal noen ha noe (gratis eller ikke) på Apple sine enheter må de betale sine 25% uansett. Og SELVFØLGELIG skal dette inkludere NFC/betalingsløsningen.

Så grunnet slik control freak holdning - narsissisme. Grunnet at brukere er låst til et system som ikke tillater særlig mye - barnehage.

The prosecution rests, your Honor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (1 time siden):

Ja, Apple er helt forferdelig griske som tar 25% avgift selv om appen er GRATIS. ?

Ja/nei. De bruker jo tid på å sikkerhetssjekke appen mm så noe har de klart krav på, via reklameinntekter f.eks. Men å ikke tilby noe som helst annet distribusjonskilde og kreve en så stiv pris er faktisk monopol!

Men derimot så kan hvem som helst (eks: Norsk Tipping) lansere eget app, ikke gå gjennom noe app-butikk, og lansere den helt selv for Android. Eller om man ønsket - valgt en annen formidler enn PlayStore, for Google har ikke monopol på hverken apper eller hvor mye de skal h betalt - folk kan faktisk velge selv!

Apple derimot - å nei, der er det kun AppStore eller så er man den neste Robert Mugabe hvis man jailbreaker. Det er 25% eller så er det ulovlig og/eller i strid med vårt hellige appbutikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...