Harald Brombach (digi.no) Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Krever at iPhones NFC-støtte åpnes for Apple Pay-konkurrenter Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 På tide at noen tar oppgjør. Verste siden av Apple dette. 6 Lenke til kommentar
henrik-o Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 " Vi frykter at lovutkastet kan være skadelig for brukervennlighet, datavern og sikkerheten til finansinformasjon" haha, det er jo bare for apple og lage en brukervennlig løsning for 3rd-parter som tar datavern og sikkerhet på alvor. Android får det til, så her er det bare å legge hodene i bløt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 henrik-o skrev (1 time siden): haha, det er jo bare for apple og lage en brukervennlig løsning for 3rd-parter som tar datavern og sikkerhet på alvor. Android får det til, så her er det bare å legge hodene i bløt. Nei, Android har ikke fått det til. Apple Pay har fått det til og støtter allerede tredjeparts visa-kort, men gjennom sin egen løsning som tar datavern og sikkerhet på alvor. Det å åpne for fritt bruk av NFC-en er å overlate ansvaret for datavern og sikkerhet til andre; litt som i dag. Nå vil jo snart DNB begynne å selge dataene dine, så da er det godt å ha Apple som fortsatt har et snev av personvernfokus igjen. 5 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 17 minutes ago, Nimrad said: . Det å åpne for fritt bruk av NFC-en er å overlate ansvaret for datavern og sikkerhet til andre; litt som i dag. Nå vil jo snart DNB begynne å selge dataene dine, så da er det godt å ha Apple som fortsatt har et snev av personvernfokus igjen. Ehhh nei? Kunden velger jo selv om de vil bruke Apple eller noen andres løsning. Det er altså å gi konsumeren ett valg og ikke innføre monopol. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 MariusJS skrev (3 timer siden): Ehhh nei? Kunden velger jo selv om de vil bruke Apple eller noen andres løsning. Det er altså å gi konsumeren ett valg og ikke innføre monopol. Ja, og? Det har da ikke noe med det jeg skrev å gjøre? 3 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 På tide at EU og andre stater kommer på banen i mot apple, ingen USB lader salgs, import og eksport forbud. Åpning av NFC vil tvinge seg fram på et tidspunkt når det blir mer og mer utbredt. Lenke til kommentar
Kali-Ma Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Flott at tyske politikere ikke liker at Apple er helt nazi. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Det eneste rette er å egentlig ha en standard åpen plattform som alle store aktører er med på å utvikle sammen for å så bruke det med sine betalingstjenester. Denne oppdelingen er like rilbakestående som den gang da det fantes ørtens mange ladekabler for hver mobil, og slik det er i dag da alle har egentlig brukt USB-micro så USB-C... og Apple enda bruker Lightning. En ting er allerede dårlig nok at folk er låst til AppStore der Apple driver monopol, men slike ting har ringvirkninger og Apples narssisisme ødelegger for mange til slutt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Det er ikke noe monopol så lenge ingen krever at du bruker Apple sine telefoner. Bare la være å kjøpe de. Ellers liker jeg prinsippet til en viss grad. Du fremstiller det så svart/hvitt. Hvor skal egentlig grensen gå? Skal gud og hvermann få tilgang til FaceID/TouchID-brikken? Skal vi tvinge alle produsenter til å åpne for å installere egne operativsystem på alt av telefoner? Standard batterier til alle telefoner? Man trer jo reguleringer langt over hodet på folk. Til en viss grad må forbrukerne selv få bestemme hva de vil, og de bryr seg jo tydeligvis ikke da Apple fortsatt selger som hakka møkk. 3 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Detter handler ikke om "tredjeparts" kort (selvfølgelig må man kunne legge til noen kort over hodet, ellers har tjenesten ingen verdi) men å bruke tredjeparts APPER. Selvfølgelig skal Vipps, Swish eller MobilePay og ikke minst dagligvarebransjen kunne konkurrere om å levere butikkbetaling uavhengig av hvilket mobilmerke forbrukere velger, ellers har man ingen konkurranse. Dette har selvfølgelig ingen ting med sikkerhet å gjøre over hodet, det er snakk om helt enkel tilgang til leseren i NFC-brikken, som er langt mindre sikkerhetsinngripende enn f.eks. tilgang til GPS, som alle apper kan be om. Dette handler utelukkende om monopol. Det er en grunn til at Apple Pay har blitt klaget inn til flere europeiske konkurransetilsyn, og det er liten tvil om hva resultatet blir. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 NgZ skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig skal Vipps, Swish eller MobilePay og ikke minst dagligvarebransjen kunne konkurrere om å levere butikkbetaling uavhengig av hvilket mobilmerke forbrukere velger, ellers har man ingen konkurranse. Dette har selvfølgelig ingen ting med sikkerhet å gjøre over hodet, det er snakk om helt enkel tilgang til leseren i NFC-brikken, som er langt mindre sikkerhetsinngripende enn f.eks. tilgang til GPS, som alle apper kan be om. Dette handler utelukkende om monopol. Det er en grunn til at Apple Pay har blitt klaget inn til flere europeiske konkurransetilsyn, og det er liten tvil om hva resultatet blir. Hvorfor skal du være så ekstrem? Det er tilgang til NFC-brikken. Hovedmotivasjonen til Apple, som alle andre selskap, er selvsagt å maksimere overskuddet sitt. Det samme er tilfellet her. Men det betyr da ikke at det ikke finnes NOEN sikkerhetsproblemer med dette. Og nei. Det er ikke åpenbart at gud og hvermann skal kunne få tilgang til alt av funksjoner på alle mobilmerker i hele verden. Langt i fra. Det er det heller ikke noe krav om noen steder i verden. Det som er spørsmålet i EU er om Apple utnytter sin markedsmakt på en ulovlig måte. Det er LANGT i fra så sikkert hva resultatet blir. Ingen hindrer deg fra å betale verken med chip eller kontaktløst selv om du har Apple. Du kan til og med bruke telefonen hvis banken gidder å støtte det. At f.eks. DNB nekter å støtte Apple Pay da de er så dypt inni Vipps er også tåpelig, men det snakkes ikke om for Apple-hatet er så mye større. 3 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 14 hours ago, Nimrad said: Ja, og? Det har da ikke noe med det jeg skrev å gjøre? Om din definisjon av å "overlate til andre" er at en kunde gjør ett valg så tror jeg du kan ønske deg en ordbok til jul Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 57 minutes ago, Nimrad said: Det er ikke noe monopol så lenge ingen krever at du bruker Apple sine telefoner. Bare la være å kjøpe de. Ellers liker jeg prinsippet til en viss grad. Du fremstiller det så svart/hvitt. Hvor skal egentlig grensen gå? Skal gud og hvermann få tilgang til FaceID/TouchID-brikken? Skal vi tvinge alle produsenter til å åpne for å installere egne operativsystem på alt av telefoner? Standard batterier til alle telefoner? Man trer jo reguleringer langt over hodet på folk. Til en viss grad må forbrukerne selv få bestemme hva de vil, og de bryr seg jo tydeligvis ikke da Apple fortsatt selger som hakka møkk. De selger forøvrig dårligere enn tidligere år; Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 (endret) MariusJS skrev (15 minutter siden): Om din definisjon av å "overlate til andre" er at en kunde gjør ett valg så tror jeg du kan ønske deg en ordbok til jul Men det handler jo om noe helt annet enn hva jeg skrev i kommentaren? MariusJS skrev (12 minutter siden): De selger forøvrig dårligere enn tidligere år; Ja, fjoråret var dårligere. Mye tyder på at det snur nå. Endret 19. november 2019 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Nimrad skrev (2 timer siden): Det er ikke noe monopol så lenge ingen krever at du bruker Apple sine telefoner. Bare la være å kjøpe de. Ellers liker jeg prinsippet til en viss grad. Du fremstiller det så svart/hvitt. Hvor skal egentlig grensen gå? Skal gud og hvermann få tilgang til FaceID/TouchID-brikken? Skal vi tvinge alle produsenter til å åpne for å installere egne operativsystem på alt av telefoner? Standard batterier til alle telefoner? Man trer jo reguleringer langt over hodet på folk. Til en viss grad må forbrukerne selv få bestemme hva de vil, og de bryr seg jo tydeligvis ikke da Apple fortsatt selger som hakka møkk. Vel, faktisk, ja! Hvis de bygger hardwaren rett, og hvis de skriver softwaren rett, så bør brukere (og tredjepartsutviklere) få mer frihet og bruke disse funksjonene som de vil innen rimelighetens grenser. La meg ta en liten oppsummering: - på Android har jeg tilgang til hele filsystemet - på Android kan jeg - men er ikke nødt til - å forholde meg til monopoldistributør av apper. For den saks skyld om jeg var dyktig nok kunne jeg skrevet mitt eget app og distribuert den aom jeg vil - androidmobiler er ikke låst til en properitær ladekabel - androidmobiler grunnet betydelig mindre sperrer enn iOS kan kommunisere med flere enheter, tillater fullverdige widgets som er et utrolig bidrag til brukervennligheten, og mye mer Og det er bare noen få punkter. På min mobil kan jeg bruke Google Pay og Samsung Pay om jeg ønsker, og sikkert andre betalingsløsninger som gir mer og andre mer frihet og fleksibilitet. Hvis jeg kan det på på min mobil ikke fortell meg at et markedsledende selskap "ikke får til" noe sånt samtidig som de ivaretar sikkeheten. Den eneste (og magre) unnskyldniningen til dine likesinnede har kun vært "velg noe annet" mens du fremstår som en tilhenger av valgfrihet, mens Apple tydeligvis misbruker posisjonen sin på markedet. Hadde vært nøyaktig like teit og unødvendig om en elbil kunne utelukkende lades på bestemte ladestasjoner, og om man ikke likte det var det egentlig å pelle seg vekk. Fanboyisme redder ikke Apples stadig forverrende rykte som er å tvinge sine brukere (og utviklere, og andre som skal bruke deres plattformer) å enten gå all-in eller finne seg noe annet. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 2 hours ago, Nimrad said: Hvorfor skal du være så ekstrem? Det er tilgang til NFC-brikken. Hovedmotivasjonen til Apple, som alle andre selskap, er selvsagt å maksimere overskuddet sitt. Det samme er tilfellet her. Men det betyr da ikke at det ikke finnes NOEN sikkerhetsproblemer med dette. Og nei. Det er ikke åpenbart at gud og hvermann skal kunne få tilgang til alt av funksjoner på alle mobilmerker i hele verden. Langt i fra. Det er det heller ikke noe krav om noen steder i verden. Det som er spørsmålet i EU er om Apple utnytter sin markedsmakt på en ulovlig måte. Det er LANGT i fra så sikkert hva resultatet blir. Ingen hindrer deg fra å betale verken med chip eller kontaktløst selv om du har Apple. Du kan til og med bruke telefonen hvis banken gidder å støtte det. At f.eks. DNB nekter å støtte Apple Pay da de er så dypt inni Vipps er også tåpelig, men det snakkes ikke om for Apple-hatet er så mye større. ApplePay kunne støttet kort fra absolutt alle banker dersom de ønsket det (slik bla. de nordiske alternativene har gjort), i stedet ønsker de egne tekniske løsninger ifbm. bruk av tokenization som krever ekstra tilrettelegging fra banken. Det er ingen nekt fra DNB. Google på Android forustetter også en tokenizationløsningn, og det er ingen ting galt i det. Men det er deres eget valg, som krever egen tilrettelegging og avtale med bankene, og ikke noe man kan "skylde" på bankene for å ikke hoppe på. Den viktige forskjellen er at på Android kan banker selv lage en app som støtter NFC-betaling. Det samme kan f.eks. dagligvarekjedene, som sterkt ønsker egne kontaktløs-løsninger (og faktisk evner å utgjøre en stor konkurrent til bankene, på grunn av antallet potensielle brukere, kobling til eksisterende bonusprogrammer og antall transaksjoner) gjøre. Men fordi man ikke ønsker "reserveløsning" for iPhonebrukere (som det jo er en stor andel brukere av, dessverre) som er mer kronglete, krever interenettilgang e.l. holdes hele markedet tilbake. Og ikke bare for betaling, men også får tilgangskontroll, der langt flere aktører for lengst hadde kommet med adgangskontroll i mobilen hvis iPhone ikke hadde vært en gedigen bremsekloss alt for lenge. Det er ingen tvil om at praksisen i seg selv kvalifiserer til å være i strid med konkurranseretten, spørsmålet er bare om markedet er stort nok, og Apple er en stor nok aktør innen markedet, til å være en dominerende aktør. (Ironisk nok, siden det foreløpig er det som aktivt hindrer hele markedet...) Praksisen er uholdbar, proteksjonistisk, markedshindrende og uakseptabel. Det er ikke mulig å være halvveis våken og ikke se DET. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 (endret) nessuno skrev (30 minutter siden): Vel, faktisk, ja! Hvis de bygger hardwaren rett, og hvis de skriver softwaren rett, så bør brukere (og tredjepartsutviklere) få mer frihet og bruke disse funksjonene som de vil innen rimelighetens grenser. Nettopp. Det er hva som er rimelighetens grenser som ikke er fasitsvaret her. Det er litt morsom, for tar man en tur over dammen i visse ikke nødvendigvis Apple-fikserte forum/kommentarfelt så er det en heelt annen holdning til dette. Tyskerne dømmes nedenom og hjem for å forhindre et fritt marked og tre regler over hodet på folk. Så synes jeg det er litt ironisk. Når det kommer til oppsummeringen din så er jo Apple mer og mer på vei i retning Android på samtlige. Filutforsker finnes(dog veldig begrenset), ladekabler er jo bare et tidsspørsmål før de går over på USB-C (Apple hadde jo første laptop med USB-C), App-distribusjon kommer nok mer eller mindre "alltid" å forbli som det er (de er egentlig ikke monopolist, kan installere apper via profiler, men det er litt som å lure systemet - mer lagd for bedrifter som pusher apper utenom app store), hvilken betydelig mengde enheter er det Apple ikke kan snakke med egentlig? Fullverdige widgets finnes, kan bare ikke plasseres hvor man vil. nessuno skrev (30 minutter siden): Hadde vært nøyaktig like teit og unødvendig om en elbil kunne utelukkende lades på bestemte ladestasjoner, og om man ikke likte det var det egentlig å pelle seg vekk. Sånn er det jo allerede i dag. Det finnes to store standarder pluss at Tesla har sin egen. Da må man eventuelt bruker overganger. NgZ skrev (3 minutter siden): Praksisen er uholdbar, proteksjonistisk, markedshindrende og uakseptabel. Det er ikke mulig å være halvveis våken og ikke se DET. Jo, det er det. Det er tåpelig at de ikke har kommet seg over på USB-C allerede. Men i tiden med mikro-USB var jeg misunnelig på Apple-folket som slapp å bruke den drittpluggen. Endret 19. november 2019 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 (endret) NgZ skrev (9 minutter siden): ApplePay kunne støttet kort fra absolutt alle banker dersom de ønsket det (slik bla. de nordiske alternativene har gjort), i stedet ønsker de egne tekniske løsninger ifbm. bruk av tokenization som krever ekstra tilrettelegging fra banken Ja, og jeg er sjeleglad for at Apple vil anonymisere transaksjonene mine. At bankansatte kan sitte og se på hva jeg bruker pengene på, hvor mye og mitt forbruksmønster skremmer livskiten ut av meg. NgZ skrev (9 minutter siden): Det er ingen tvil om at praksisen i seg selv kvalifiserer til å være i strid med konkurranseretten, Jo, det er det. Det er helt klart tvil om det er i lovstridig. Kanskje du burde gi en heads up til Apple om at de ikke trenger å betale de millioner siden dette er så klinkende klart i følge deg? Endret 19. november 2019 av Nimrad 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 NgZ skrev (11 minutter siden): ApplePay kunne støttet kort fra absolutt alle banker dersom de ønsket det (slik bla. de nordiske alternativene har gjort), i stedet ønsker de egne tekniske løsninger ifbm. bruk av tokenization som krever ekstra tilrettelegging fra banken. Det er ingen nekt fra DNB. Google på Android forustetter også en tokenizationløsningn, og det er ingen ting galt i det. Men det er deres eget valg, som krever egen tilrettelegging og avtale med bankene, og ikke noe man kan "skylde" på bankene for å ikke hoppe på. Den viktige forskjellen er at på Android kan banker selv lage en app som støtter NFC-betaling. Hva er da årsaken til at DNB støtter Google Pay, Fitbit Pay, og Garmin Pay, men ikke ApplePay? Er de tre første løsningene enklere å tilrettelegge for teknisk sett? Som forbruker er det fullstendig irrelevant om Apple ønsker egne tekniske løsninger fra bankene for å «la de» tilby ApplePay. Jeg byttet bank, og flyttet alt av kontoer og lån, fra SpareBank 1 til Nordea ene og alene fordi førstnevnte ikke støttet ApplePay, fordi de er så tungt involvert i Vipps. Slik jeg ser det, er det SpareBank 1 og DNB som står for den uholdbare, proteksjonistiske, markedshindrende, og uakseptable praksisen her. Jeg spør ikke for å være spydig, men fordi du ser ut til å vite litt om dette temaet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå