JorgenN Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 (endret) Hei! Jeg er ute etter en formel eller et tankesett: - Min bror fikk en sum penger for mange år siden. - Jeg ønsker nå en tilsvarende sum. - Personen jeg skal få disse pengene av ber meg finne en formel e.l for å beregne hvor mye jeg skal få, siden det har gått mange år siden den opprinnelige summen. - Bakgrunnen for å finne en slik utregning er at jeg har to søsken som også vil ha en sum penger på et senere tidspunkt, og vi tenker at det mest ryddige vil være å ha en fast utregning for hvor mye man skal få på det tidspunktet den summen blir utbetalt. - Dette er strengt tatt ikke å regne som forskudd på arv, men jeg har ikke noe bedre ord for det. Det var i utgangspunktet kapital for boligkjøp for min bror en gang i tiden. Er det noe ut over inflasjon jeg bør ta høyde for? Jeg stanger litt i veggen når jeg googler, da jeg mangler et begrep for dette fenomenet (har jevnt over et labert vokabular når det gjelder økonomi). Setter stor pris på hjelp! Takk! EDIT: leif EDIT 2: forskudd på arv Endret 18. november 2019 av JorgenN Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Enkleste blir å bruke konsumprisindeks kalkulator å se hva summen tilsvarer i dagens penger. Alternativt dersom han fikk betalt halvparten av en 2-roms leilighet i Oslo sentrum, kan gjerne dette beløpet tilsvare vesentlig høyere sum pr i dag. Men det blir mange faktorer som spiller inn til å gi noe kort svar. Lenke til kommentar
nils9 Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Hvor kommer pengene fra, har de stått på bankkonti siden din bror fikk? Hvis det er verdier i aksjer feks så kan du kanskje regne utifra verdistigningen på aksjene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå