Gå til innhold

Fords første elbil blir en SUV med 600 km rekkevidde og hengerfeste


Anbefalte innlegg

liehen skrev (4 timer siden):

Synd med bare 750 kg hengervekt (mulig det blir endringer)

for 40% - 50% av landets 1,2 millioner tilhenger-eiere er en slik vekt sannsynligvis mer enn godt nok. Ofte er ting man skal frakte nødvendigvis ikke tunge, men store i omfang. eks. en komfyr + et kombiskap, en sofa og en kommode, veier vel tilsammen under 200 kg. Eller et lass med kvist og hageavfall, osv.
Men lemper man opp i heavy load av beleggsten eller spon/gipsplater, etc. så sliter man selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
liehen skrev (4 timer siden):

Bilen ser bra ut den, men jeg er av dem som liker "grill" og liker sånn sett fronten på GT-modellen best, med annen farge og mønster. 

Synd med bare 750 kg hengervekt (mulig det blir endringer) og manglende varmepumpe. Og at alt styres fra skjermen...

Syns de har gått på en blemme der. De har valgt å vise hengervekt basert på henger uten bremser. 

Jeg tipper vi vil se dette oppjustert til 1,500 kg senere med henger med bremser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
MinHattHarTreKanter skrev (19 timer siden):

Utrolig tåpelig å koble den mot Mustang, hvorfor ikke være mer fremoverlent og skape noe nytt? El-bilfolket bryr seg vel ikke om Mustang, og Mustang-folket tviler jeg på at kommer til å godta denne. Uansett, jeg gir den en sjanse, jeg. Jeg er fortsatt på jakt etter en praktisk el-bil som ikke er gørr-kjedelig å kjøre.

Synes faktisk bilen var snerten, og nettopp det at de klarte å inkorporere Mustang, både utseende og ellers uten å prøve å lage en blåkopi, er faktisk noe av det jeg likte aller best med bilen.

Så om flere tenker som meg, så kan vi konkludere med at du tok temmelig feil på akkurat det. Dette er en bil som spiller på følelser, og den treffer meg rimelig godt.

Egentlig har jeg lite til overs for merket Ford, men Mustang er den bilen som skiller seg ut, og det vekker "vil ha"-følelsen i meg. Nå har jeg allerede skaffet meg en Hyundai Kona, og kjøpte den med langsiktig perspektiv, men dette fikk meg til å begynne å vurdere et salg. Men kommer nok til å beholde Kona litt lengre.

Mr.M skrev (12 timer siden):

for 40% - 50% av landets 1,2 millioner tilhenger-eiere er en slik vekt sannsynligvis mer enn godt nok. Ofte er ting man skal frakte nødvendigvis ikke tunge, men store i omfang. eks. en komfyr + et kombiskap, en sofa og en kommode, veier vel tilsammen under 200 kg. Eller et lass med kvist og hageavfall, osv.
Men lemper man opp i heavy load av beleggsten eller spon/gipsplater, etc. så sliter man selvsagt.

Svært mange steder finner du ikke leiehengere under 1000 kg totalvekt, 750 kg blir derfor for lite for mange av oss som ikke har egen henger, men trenger å bruke innimellom. Og jeg kaster ikke bort tid og energi på å lete etter steder for å finne liten nok henger, jeg vil leie et sted som holder til i nærheten.

Ellers, synes det var skrekkelig mys som var likt med Tesla her, så enten er Ford bare veldig inspirert av de, eller så er det samarbeid her. Riktignok kjøper de batterier fra LG, og ikke Panasonic/Tesla. Jeg blir ikke forundret om det har skjedd, selv om Ford har gått inn for samarbeid med VW AG for kommende elbiler, og tilgang til den nye plattformen dems.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Ellers, synes det var skrekkelig mys som var likt med Tesla her, så enten er Ford bare veldig inspirert av de, eller så er det samarbeid her.

Jeg tipper inspirasjon. Elbiler er fremtiden og Tesla har lenge vært ledende. En ting er utsiden, men prinsippet med stoor skjerm inni er kommet for å bli. De tradisjonelle produsentene har også gått i denne retningen, men Tesla slo på stortromma og lagde bare stor nok størrelse med en gang. Samme ramaskriket som når knapper forsvant på mobilen er nok å forvente noen år til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Mr.M said:

or 40% - 50% av landets 1,2 millioner tilhenger-eiere er en slik vekt sannsynligvis mer enn godt nok

Jeg snakket mest for min egen del her, dersom det mot all formodning skulle vært aktuelt med elbil. Hadde akkurat klart meg med 1.000 kg for eget bruk.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, liehen said:

Jeg snakket mest for min egen del her, dersom det mot all formodning skulle vært aktuelt med elbil. Hadde akkurat klart meg med 1.000 kg for eget bruk.

1000kg er vel en ganske vanlig hengervekt på vanlige varehengere.

Er vel en grunn til at Tesla oppgraderte fra 910kg til 1000kg på Model 3.

Mange som ikke kan reglene for kjøring med henger og kjører med for mye totalvekt i vognkortet på klasse B sertifikat.

Og selv om man ikke trenger å dra henger selv, så kan det være enklere å få solgt bilen i ettertid om den har krok.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg tipper inspirasjon. Elbiler er fremtiden og Tesla har lenge vært ledende. En ting er utsiden, men prinsippet med stoor skjerm inni er kommet for å bli. De tradisjonelle produsentene har også gått i denne retningen, men Tesla slo på stortromma og lagde bare stor nok størrelse med en gang. Samme ramaskriket som når knapper forsvant på mobilen er nok å forvente noen år til.

Er nok ikke kun inspirasjon. Det er mye billigere å lage et dashbord på denne måten uten å integrere skjerm, og knapper i den, men heller ha det på en ipad som kjøpes billig. Det er altså blitt nødvendig for å holde kost nede slik at man kan være konkurransedyktig. Liker man dette, så kan man jo takke Tesla for å ha tvunget industrien inn dit, hvis ikke må en gjøre omvendt. Det er vell kun luksusbiler o.l. som ikke direkte vil følge etter her, som vil ha rom til å gjøre litt som de vil, som før. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

1000kg er vel en ganske vanlig hengervekt på vanlige varehengere.

Er vel en grunn til at Tesla oppgraderte fra 910kg til 1000kg på Model 3.

Mange som ikke kan reglene for kjøring med henger og kjører med for mye totalvekt i vognkortet på klasse B sertifikat.

Og selv om man ikke trenger å dra henger selv, så kan det være enklere å få solgt bilen i ettertid om den har krok.

Det er det nok. Det er mange som ikke kjenner til "campingvognregelen" også. Det jeg ikke har tenkt på er den høye vekten på elbilene, som medfører at man raskt er oppe i over totalvekten på 3,5 tonn. Jeg sjekket en Jaguar I-Pace som ligger på rundt samme vekt som Ford'en og den kan man ikke trekke min båthenger (1.000 kg) med vanlig klasse B førerkort. Det samme vil nok da gjelde for Ford'en.

Edit: Ser nå at I-Pace ikke kan trekke tyngre henger enn 750 kg uansett, men totalvekten hadde også blitt over 3.500 kg med min henger.

Endret av liehen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
liehen skrev (17 minutter siden):

Det er det nok. Det er mange som ikke kjenner til "campingvognregelen" også. Det jeg ikke har tenkt på er den høye vekten på elbilene, som medfører at man raskt er oppe i over totalvekten på 3,5 tonn. Jeg sjekket en Jaguar I-Pace som ligger på rundt samme vekt som Ford'en og den kan man ikke trekke min båthenger (1.000 kg) med vanlig klasse B førerkort. Det samme vil nok da gjelde for Ford'en.

Jeg vil bare nevne appen Bil og henger fra Statens Vegvesen. Den er veldig grei og informativ for de som er litt usikker på om de har rett til å kjøre "den" bilen med "den" hengeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (2 minutter siden):

Eller så kan man jo bare kjøre opp for klasse BE. Koster ikke så mye.... gjorde dette da jeg bestilte Model X da jeg innså at det ikke var stort man kunne trekke med klasse B alene. 

Støtter den, godt investerte 7500 kroner. Kjøpte stor varehenger, om jeg nå skulle låne bil med bare 750kg hengervekt kan jeg frakte hele 265kg last i hengeren ;) (egenvekt 485kg). Heldigvis drar X'en 2,2 tonn. 

Det virker som om alle som prøver å etterligne Tesla ikke helt kommer i mål. Ja, de skal ha stor skjerm, men Tesla sin er et par tommer større. Audi klarer 1800kg hengervekt, men TMX drar 2200kg. Og ingen slår de på ytelse heller, annet enn Taycan (men der er det jevnt og raskere Tesla kommer snart). Samme gjelder effektivitet, ihvertfall blant de større elbilene. Ingen av SUVene slår TMX på forbruk. Noen slår TM3 såvidt, men det er biler som er vesentlig mindre (Ioniq er f.eks over 20cm kortere). 

Kort sagt virker det ikke som om alle satser helhjertet. Skulle tro de kunne laget en SUV/crossover som dro 2500kg om de prøvde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Kort sagt virker det ikke som om alle satser helhjertet.

Det handler nok ikke om å satse helhjertet eller ikke. De punktene du nevner er (med unntak av hengervekt) i stor grad knyttet til teknologi spesifikt for elbiler. Her har Tesla et forsprang på mange år. Mange kommer jo med sine aller første ordentlige elbiler for tiden. De kommer nok til å dra innpå, akkurat som Tesla også blir bedre og bedre på kvalitet i produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Nimrad said:

Det handler nok ikke om å satse helhjertet eller ikke. De punktene du nevner er (med unntak av hengervekt) i stor grad knyttet til teknologi spesifikt for elbiler. Her har Tesla et forsprang på mange år. Mange kommer jo med sine aller første ordentlige elbiler for tiden. De kommer nok til å dra innpå, akkurat som Tesla også blir bedre og bedre på kvalitet i produksjon.

Handler nok delvis om å satse helhjertet jo..
Alle har jo fortsatt masse salg på fossibilene sine som de ønsker å fortsette med - untatt Tesla som kun satser på EL.
Og da ser man jo hvor mye mere de får til.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Handler nok delvis om å satse helhjertet jo..
Alle har jo fortsatt masse salg på fossibilene sine som de ønsker å fortsette med - untatt Tesla som kun satser på EL.
Og da ser man jo hvor mye mere de får til.

Da er vi bare ikke enige om definisjonen på helhjertet. Så lenge de bygger en ny bil fra bunnen av ene og alene for å være elbil så mener jeg det er et helhjertet forsøk. Det er det som har vært problemet tidligere, at de bare tar gamle modeller og slenger inn et batteri og elmotor. Flere gjør helhjertede forsøk nå; typisk eksempel er VW med e-Golf vs ID-serien nå. Trenger ikke slutte å lage fossilbiler, heller tvert i mot, mye gode penger trengs for å investere i elbilproduksjon.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...