Gå til innhold

Koranbrenning og ytringsfrihet


Anbefalte innlegg

Trodde aldri dagen skulle kommer der jeg faktisk er enig med SIAN (håper også dette er siste gang). Det finnes ingen lover i Norge mot å brenne religiøse tekster og helt innenfor ytringsfrihetens rammer (om man liker det eller ikke er en helt annen sak). Disse ekstreme muslimene som angrep han har jeg ingen respekt eller sympati for.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mr.Duklain said:

Trodde aldri dagen skulle kommer der jeg faktisk er enig med SIAN (håper også dette er siste gang). Det finnes ingen lover i Norge mot å brenne religiøse tekster og helt innenfor ytringsfrihetens rammer (om man liker det eller ikke er en helt annen sak). Disse ekstreme muslimene som angrep han har jeg ingen respekt eller sympati for.  

Jo, det gjør det, det er en form for hat hvis den brennes og noen tar seg nær av det. Dette er straffbart og du bør ta det alvorlig.

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (16 minutter siden):

Jo, det gjør det, det er en form for hat hvis den brennes og noen tar seg nær av det. Dette er straffbart og du bør ta det alvorlig.

Er ikke første gang en hellig tekst har blitt brent i Norge og det er nok ikke den siste. 

Bibelen ble blant annet brent i full offentlighet i Ålesund i 2006. Ingen ble straffedømt for det. 

https://www.nettavisen.no/politikk/jespersen-brente-bibel/595532.html

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.Duklain said:

Er ikke første gang en hellig tekst har blitt brent i Norge og det er nok ikke den siste. 

Bibelen ble blant annet brent i full offentlighet i Ålesund i 2006. Ingen ble straffedømt for det. 

https://www.nettavisen.no/politikk/jespersen-brente-bibel/595532.html

Det kommer an på hva situasjonen er og hvem som gjør det og hvem andre som er der.

Når en gruppe som står for å drive en annen gruppe ut av landet, brenner deres hellige tekst, så er det helt åpenbart ment for å provosere. Men loven kaller ikke dette "provosere", den kaller det hat.

Og det er straffbart.

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (10 minutter siden):

Det kommer an på hva situasjonen er og hvem som gjør det og hvem andre som er der.

Når en gruppe som står for å drive en annen gruppe ut av landet, brenner deres hellige tekst, så er det helt åpenbart ment for å provosere. Men loven kaller ikke dette "provosere", den kaller det hat.

Og det er straffbart.

Jeg mener her at ingen lover har blitt brutt. Det å ønske at en religiøs retning kan dra dit pepper gror er ikke en hatefull ytring, brenning av bibelen var også en provokasjon, men akkurat som Geir er jeg ikke jurist og blir spent på å se resultatet av anmeldelsen. Jeg hadde blitt svært overasket om de som brente Koranen blir dømt for noe. Som nevnt det er lov å ikke like brenning av religiøse tekster ( er selv ikke noe stor fan av konseptet akkurat som jeg ikke er fan av flaggbrenning). Som sagt liker jeg ikke SIAN, men deres mål er teknisk sett ikke å kaste alle muslimer ut av Norge.

Ifølge Wikipedia så er dette deres synspunkter:

«å motarbeide, stoppe og reversere islamiseringen av Norge. Islam er en totalitær politisk ideologi og bevegelse som er i strid med Grunnloven og lovverket i det norske samfunnet.». I foreningens vedtekter påberoper foreningen seg at den «bygger på demokratiet, rettsstatens prinsipper og FNs menneskerettighetserklæringer».[2]

SIAN går imot bygging av nye moskeer i Norge, og «går imot at det tillates å rope fra minareter. Vi går imot økt innvandring av tilhengere av islam til Norge. Vi vet at der Islam vokser seg sterkere forsvinner også etterhvert demokrati og frihet

Men at de er noen tullinger er vi nok begge enige i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr.Duklain said:

Jeg mener her at ingen lover har blitt brutt. Det å ønske at en religiøs retning kan dra dit pepper gror er ikke en hatefull ytring, brenning av bibelen var også en provokasjon, men akkurat som Geir er jeg ikke jurist og blir spent på å se resultatet av anmeldelsen. Jeg hadde blitt svært overasket om de som brente Koranen blir dømt for noe. Som nevnt det er lov å ikke like brenning av religiøse tekster ( er selv ikke noe stor fan av konseptet akkurat som jeg ikke er fan av flaggbrenning). Som sagt liker jeg ikke SIAN, men deres mål er teknisk sett ikke å kaste alle muslimer ut av Norge.

Ifølge Wikipedia så er dette deres synspunkter:

«å motarbeide, stoppe og reversere islamiseringen av Norge. Islam er en totalitær politisk ideologi og bevegelse som er i strid med Grunnloven og lovverket i det norske samfunnet.». I foreningens vedtekter påberoper foreningen seg at den «bygger på demokratiet, rettsstatens prinsipper og FNs menneskerettighetserklæringer».[2]

SIAN går imot bygging av nye moskeer i Norge, og «går imot at det tillates å rope fra minareter. Vi går imot økt innvandring av tilhengere av islam til Norge. Vi vet at der Islam vokser seg sterkere forsvinner også etterhvert demokrati og frihet

Men at de er noen tullinger er vi nok begge enige i. 

Kanskje de slipper unna straffereaksjon denne gang, men det er helt på grensen om ikke over grensen. Hvis du ser på ordlyden av disse hatfullye ytringene må det såvidt jeg forstår være rettet mot en person. Men i dette tilfellet kan en fint argumentere for at det var det, en kan også argumentere for at det var ment mot hele gruppen.

Dere er vel alle enig i at i beste fall er dette å flørte med loven og hva som er lovlig? Det er ikke slik at det er helt åpenbart lov. Kanskje dere mener det burde være åpenbart lov, men det er det altså på ingen måte.

Alt som skal til for at det er 100% ulovlig er noe slikt som følger:

"Jeg vil ikke at du brenner koranen!", men du sier "Se her!", og setter fyr på den mens du ser på ham. Det er det neppe noen tvil om at er hat og ulovlig. Ble noe slikt sagt? Ble kanskje andre ting sagt? Det var sikkert litt av hvert som ble ropt frem og tilbake, kan jeg tenke meg.

Det som er mer interessant er hvorfor du og andre her virker så provosert over dette? Hvorfor vil dere at det skal være lov å brenne koranen og såre folk? Er dere også motstandere av hatefulle ytringer?

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (11 minutter siden):

Det som er mer interessant er hvorfor du og andre her virker så provosert over dette? Hvorfor vil dere at det skal være lov å brenne koranen og såre folk? Er dere også motstandere av hatefulle ytringer?

Hva er vi provosert over egentlig? Jeg vet ikke hvorfor de andre mener det de mener så de får snakke for seg selv. Jeg er personlig bare for ytringsfriheten og at ingen religiøse grupper skal diktere dette i et fritt og sekulært samfunn. I dette samfunnet er det å brenne religiøse tekster (som bibelen og Koranen)  en del av dette for å vise sine ytringer mot en religion. Jeg er motstander av hatefulle ytringer mot enkeltmennesket ja, men kritikk av religion synes jeg er helt innenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.Duklain said:

Hva er vi provosert over egentlig? Jeg vet ikke hvorfor de andre mener det de mener så de får snakke for seg selv. Jeg er personlig bare for ytringsfriheten og at ingen religiøse grupper skal diktere dette i et fritt og sekulært samfunn. I dette samfunnet er det å brenne religiøse tekster (som bibelen og Koranen)  en del av dette for å vise sine ytringer mot en religion. Jeg er motstander av hatefulle ytringer mot enkeltmennesket ja, men kritikk av religion synes jeg er helt innenfor. 

Da må jeg spørre hvorfor du er for hatefulle ytringer mot enkeltmennesker.

Er det ikke fordi det sårer enkeltmennesker?

Hvilken rolle spiller det da om det er rettet mot en gruppe eller et enkeltmenneske hvis resultatet er det samme? Om du gjør like mye skade ved å angripe en gruppe, så skader du plutselig ikke bare 1 person, men en hel gruppe. Og du sa jo nettopp selv at du ikke ønsker å stå for å skade enkeltmennesker?

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (59 minutter siden):

Jo, det gjør det, det er en form for hat hvis den brennes og noen tar seg nær av det. Dette er straffbart og du bør ta det alvorlig.

At noen tar seg nær av en handling betyr ikke at den er straffbar. Det er åpenbart ikke straffbart å brenne en bok i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (9 minutter siden):

Da må jeg spørre hvorfor du er for hatefulle ytringer mot enkeltmennesker.

Er det ikke fordi det sårer enkeltmennesker?

Hvilken rolle spiller det da om det er rettet mot en gruppe eller et enkeltmenneske hvis resultatet er det samme? Om du gjør like mye skade ved å angripe en gruppe, så skader du plutselig ikke bare 1 person, men en hel gruppe. Og du sa jo nettopp selv at du ikke ønsker å stå for å skade enkeltmennesker?

Et enkelt menneske står "alene" og det vil være et angrep på en person, og vil være angrep direkte knyttet til han som person, et "angrep" på en gruppe er ikke det samme. Her mener jeg også man kan kritisere personen og innunder her faller religiøse og ideologiske tro inn. Om personen blir såret er jo selvfølgelig ikke hyggelig, men det er en del av livet å bli såret. Før sa man at man måtte heve seg over det man selv så som lavmål, mens i 2019 er det en konkurranse for å bli mest mulig krenket. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mr.Duklain said:

Et enkelt menneske står "alene" og det vil være et angrep på en person, og vil være angrep direkte knyttet til han som person, et "angrep" på en gruppe er ikke det samme. Her mener jeg også man kan kritisere personen og innunder her faller religiøse og ideologiske tro inn. Om personen blir såret er jo selvfølgelig ikke hyggelig, men det er en del av livet å bli såret. Før sa man at man måtte heve seg over det man selv så som lavmål, mens i 2019 er det en konkurranse for å bli mest mulig krenket. 

 

Selv om en gruppe mennesker står sammen, så kan en likevel ha en dialog med 1 person i gruppen, og krenke akkurat den personen.

 

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (6 timer siden):

Og som jeg sier, hvis du sier noe negativt om en religion og en religiøs person hører på, så er du ihvertfall på grensen og kanskje allerede kriminell.

Nei, det er du ikke. Vennligst slutt å spre feilinformasjon. Dette finner du ikke hjemmel for i loven, og som allerede demonstrert for deg så sier ikke den aktuelle paragrafen dette.

 

Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Jeg hadde blitt svært overasket om de som brente Koranen blir dømt for noe.

De kan vel bli dømt for å forstyrre fredsorden.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, cuadro said:

Nei, det er du ikke. Vennligst slutt å spre feilinformasjon. Dette finner du ikke hjemmel for i loven, og som allerede demonstrert for deg så sier ikke den aktuelle paragrafen dette.

"Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring."

 

Men ok, du vet best....

Endret av storpolitikeren
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (1 minutt siden):

"Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring."

 

Men ok, du vet best....

Fra innlegget til Tom Waits for Alice:

tom waits for alice skrev (6 timer siden):

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

Dette er fra samme paragraf. Så ja, jeg vet visst best mellom oss to. Du er helt av sporet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
cuadro skrev (13 minutter siden):

Mr.Duklain: Ja, men jeg tenker da fordi de har brutt en eksplisitt beordring fra politiet om å ikke tenne fyr på Koranen.

OK, Men jeg tenker at det hadde falt under loven om å følge påbud fra politiet. Dette må jo som jeg har forstått bli anmeldt av politiet og det har ikke jeg hørt har skjedd. 

Endret av Mr.Duklain
skrive-leif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...