Vetsje Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Hei jeg har en bmw 3serie 320i e92 med 170hp 2008 modell og er kjørt 110.000km, er det lurt og chippe denne bilen? og er det noe mulighet for at motoren ikke tåler det? Takk for svar:-) Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Tåler det fint, men sålenge dette er en sugemotor så er det veldig lite å hente uten ombygging Lenke til kommentar
Vetsje Skrevet 17. november 2019 Forfatter Del Skrevet 17. november 2019 okei, takk for svar:) såg at jeg kunne hent6e ut 33hk, det er ikke så mye så om det er verdt det er jeg enda ikke sikker på... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Vetsje skrev (1 time siden): okei, takk for svar:) såg at jeg kunne hent6e ut 33hk, det er ikke så mye så om det er verdt det er jeg enda ikke sikker på... Hvem kan tilby den chippen ? Uten turbo er chipping nærmest uten effekt. Lenke til kommentar
Vetsje Skrevet 17. november 2019 Forfatter Del Skrevet 17. november 2019 Gadden skrev (2 timer siden): Hvem kan tilby den chippen ? Uten turbo er chipping nærmest uten effekt. https://www.racechip.com/shop/bmw/3-series-g20-from-2018/320i-1998ccm-184hp-135kw-300nm.html?gclid=CjwKCAiA_MPuBRB5EiwAHTTvMV7NahaU4wnOhFRQy_kA6c6wVqGb9fy-Pj9BYD7ETkCi7ml5imRY_RoCg8EQAvD_BwE Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Mange chipper er lureri med kraftig overdrevede tall, spesielt når det kommer til selvpustende bensinmotorer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Vetsje skrev (25 minutter siden): https://www.racechip.com/shop/bmw/3-series-g20-from-2018/320i-1998ccm-184hp-135kw-300nm.html?gclid=CjwKCAiA_MPuBRB5EiwAHTTvMV7NahaU4wnOhFRQy_kA6c6wVqGb9fy-Pj9BYD7ETkCi7ml5imRY_RoCg8EQAvD_BwE Veldig skeptisk til dette. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Settet han linket til var en turbo toliter. Den går fint Ann å få flere hester ut av. Motoren i bilen hans er en n43nb20 med 170hk. hvor mye effekt du kan få på denne er begrenset. Den klarer knapt de hestene den sier at den har. Ved å magre motoren litt mere enn det fabrikken finner trygt går nok ann. Tenning kan muligens også endre litt. Det som styrer ytelsen er luftmassene motoren suger inn. Du kan trøste deg med at motorens ytelse er gitt ved 25 grader C. Da er lufttetthet ca 1,2kg PR kubikk. Når temperaturen synker til null blir lufttetthet ca 1,3 kg/kubikk. Det betyr at ytelse er oppe i ca 185hk på kalde dager. Det er nok den største ytelsesforbedringen du kan håpe på. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Trestein skrev (2 minutter siden): Du kan trøste deg med at motorens ytelse er gitt ved 25 grader C. Da er lufttetthet ca 1,2kg PR kubikk. Når temperaturen synker til null blir lufttetthet ca 1,3 kg/kubikk. Det betyr at ytelse er oppe i ca 185hk på kalde dager. Det er nok den største ytelsesforbedringen du kan håpe på. Njææ. Moderne motorstyringer kompenserer begge veier. Det svakeste punktet i vanlige motorer er som oftest råder og veiv, så de har en begrensning på maksimalt dreiemoment. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Moderne turbomotorer har begrensning men jeg tror ikke en sugemotor har slike begrensninger. Jeg har en slik motor og merker helt klart forskjell på trekkraft mellom varme dager og kalde dager. En sugemotor har jeg aldri hørt om med momentbegrensning. Det ser man kjapt ved at momentkurven bli flat. Eletronikk kan heller ikke kompensere for lavere tetthet, motoren mister effekt. Problemet er at når motoren først har fått inn iskald luft så må den tilsette nødvendig bensinmengde ellers blir forbrenningen for mager og man kan skade motoren. I praksis betyr dette at effekten øker. Det finnes trimmeutstyr i dag som går på å finne plassering av luftinntak som gir kaldere luft. Dette gjelder alle sugemotorer enten det er mopeder motorsag gressklipper el.Effekten stiger når det er kaldt. Er det forgasser skal justeringsskrue for blandingsforhold justeres for rikere når temperaturen faller. Det finnes endel motorsageiere som har skjært sylinder pga dette. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 De fleste motorstyringer gjør dette, som er et hinder for mange som prøver å tune slike motorer. Koden heter "2D5A control motor torque limitation" i BMW verdenen. Lurer på om disse chiptunerne jobber seg rundt det med å forfalske lufttemperatur på innsug. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Som sagt så lenge du har kontroll på trottel er det lite motorstyringen kan gjøre uten å måtte tilføre mere bensin og eneste måte å justere ned effekten er å senke tenningen el. Jeg tror mangen vet dette. Denne motoren har innsprøyting direkte i sylinderen. Motorer med forgasser eller innspurt i innsug må heate luften på kalde dager. Dette fordi fordamping av bensin fører til en nedkjøling av lufta og om det er fuktighet i denne vil det fryse i innsug. Dette skjer ikke på denne motoren og ytelsen øker. Legger ved link https://www.quora.com/Is-it-just-me-or-does-a-car-engine-seem-to-run-better-and-have-more-power-in-cooler-weather-rather-than-in-hot-weather På turbomotorer vil turboladeren produsere mere ladetrykk og wastegate ventil åpne tidligere slik at motoren ikke blir overbelastet. På større motorer som ikke har wastegate må man ofte lage lastbegrensninger på fuel tilførsel for å hindre for stort ladetrykk, da vil ytelse gå ned ved lav temperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå