geir__hk Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 9 minutes ago, storpolitikeren said: Men fart dreper, det vet vi. Det er mye mer vanskelig å dø i 40 km/t enn 80 km/t. Men du er vel uenig i det også. Jeg er uenig - simpelthen fordi at det skal mye til for å daue så lenge farten ikke endrer seg - iallefall så lenge helsa er i behold. Ikke lave nok. Folk dør. En nordmann hver tredje dag. Hadde det vært tilfelle med såpass lav dødsrate, så ville folketallet her til lands skutt i været. 1 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 1 minute ago, geir__hk said: Jeg er uenig - simpelthen fordi at det skal mye til for å daue så lenge farten ikke endrer seg - iallefall så lenge helsa er i behold. Hadde det vært tilfelle med såpass lav dødsrate, så ville folketallet her til lands skutt i været. Glemte du å sjekke hva du skrev før du trykket på knappen eller? Du er uenig om at fart greper, fordi "det skal mye til for å daue", så lenge farten ikke endrer seg? Farten endrer seg jo ....? 80 blir til 40. Og til det andre du sier: "Hadde det vært tilfelle med såpass lav dødsrate, så ville folketallet her til lands skutt i været." Gjør et søk selv, så vil du se at ca. 100 i året dør i trafikken i Norge, det er ca 1 person hver tredje dag. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Du skrev ingenting om "dør i traffikken" 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 storpolitikeren skrev (7 timer siden): Det er bare spekulasjon. Kanskje vi hadde tapt ingenting. Som sagt er det som dikterer hastigheten til trafikken stort sett køer, mitt forslag påvirker ikke køer. Men fart dreper, det vet vi. Det er mye mer vanskelig å dø i 40 km/t enn 80 km/t. Men du er vel uenig i det også. Du skjønner åpenbart fint lite av hvor mye samfunnet faktisk taper i verdiskapning når folk som kunne ha arbeidet, heller må gjøre andre ting, som å kjøre bil. Det er ufattelig mange milliarder, forslaget ditt er rett og slett helt på trynet. 2 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Hvem skal betale miljøkostnadene? Det er mer skadelig for miljøet å kjøre i 40 kontra f.eks 70 km/t. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 debattklovn skrev (På 19.11.2019 den 16.47): Hvis fartsgrensen hadde vært 20 km/t hadde kanskje ingen dødd i trafikken? Jeg tror en del ville dødd av kjedsomhet, inkludert meg selv. Men helt seriøst tror jeg faren for å sovne bak rattet ville steget noe voldsomt, tenk å skulle holde konsentrasjonen oppe i 10 mil i 20 km/t? 2 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 On 11/23/2019 at 8:20 PM, ITtraktor said: Jeg tror en del ville dødd av kjedsomhet, inkludert meg selv. Men helt seriøst tror jeg faren for å sovne bak rattet ville steget noe voldsomt, tenk å skulle holde konsentrasjonen oppe i 10 mil i 20 km/t? Overdriver du ikke litt nå? Hvor er det kun 40 km/t i 100 km i strekk? Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 On 11/23/2019 at 8:00 PM, Pliscin said: Hvem skal betale miljøkostnadene? Det er mer skadelig for miljøet å kjøre i 40 kontra f.eks 70 km/t. Se mine andre foreslag, som å kutte på mat og ferie. Dette betaler. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 On 11/22/2019 at 7:02 AM, coffeee said: Du skjønner åpenbart fint lite av hvor mye samfunnet faktisk taper i verdiskapning når folk som kunne ha arbeidet, heller må gjøre andre ting, som å kjøre bil. Det er ufattelig mange milliarder, forslaget ditt er rett og slett helt på trynet. Så hvorfor ikke øke fartsgrensen? La oss kjøre dobbelt så fort? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 (endret) storpolitikeren skrev (5 minutter siden): Så hvorfor ikke øke fartsgrensen? La oss kjøre dobbelt så fort? Ikke på dagens norske veier. Hadde vi hatt veier som i Tyskland så, der er det som kjent fri fart på en del strekninger. Svært samfunnsøkonomisk gunstig. Tenk hvor mye tid som kunne vært brukt på verdiskapning, som brukes på helt bortkastet kjøring. Men vi burde nok hatt høyere fart jevnt, ja. Endret 26. november 2019 av coffeee Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 2 minutes ago, coffeee said: Ikke på dagens norske veier. Hadde vi hatt veier som i Tyskland så, der er det som kjent fri fart på en del strekninger. Svært samfunnsøkonomisk gunstig. Tenk hvor mye tid som kunne vært brukt på verdiskapning, som brukes på helt bortkastet kjøring. Men vi burde nok hatt høyere fart jevnt, ja. Hvis vi hadde hatt høyere fartsgrenser ville flere dødd. Du synes det er greit at folk dør, enn så lenge samfunnet er produktivt og penger ikke går tapt? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 storpolitikeren skrev (14 minutter siden): Hvis vi hadde hatt høyere fartsgrenser ville flere dødd. Du synes det er greit at folk dør, enn så lenge samfunnet er produktivt og penger ikke går tapt? Det synes da alle, ellers hadde vi ikke kjørt rundt i biler i dag overhodet. Tror du den eneste målbare kriteriet vi har på alt i samfunnet er at flest mulig skal overleve lengst mulig? 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 storpolitikeren skrev (56 minutter siden): Hvis vi hadde hatt høyere fartsgrenser ville flere dødd. Ja, sikkert noen flere, men det er jo ikke uvanlig at de som mister livet (og tar andres liv) har kjørt over fartsgrensen uansett. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 1 hour ago, frohmage said: Ja, sikkert noen flere, men det er jo ikke uvanlig at de som mister livet (og tar andres liv) har kjørt over fartsgrensen uansett. Hvis du hever fartsgrensen vil de som bryter fartsgrensen kjøre enda fortere. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 1 hour ago, coffeee said: Det synes da alle, ellers hadde vi ikke kjørt rundt i biler i dag overhodet. Tror du den eneste målbare kriteriet vi har på alt i samfunnet er at flest mulig skal overleve lengst mulig? Det er det inntrykket jeg har, ja, at dette er det viktigste. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 storpolitikeren skrev (18 minutter siden): Det er det inntrykket jeg har, ja, at dette er det viktigste. Du ser ikke at det er andre hensyn som gjør seg gjeldende enn å forhindre død? Hvorfor er da bil eller mc lovlig i det hele tatt? 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 storpolitikeren virker å ha som tanke at flest mulig skal leve lengst mulig, men at livskvalitet ikke spiller noen rolle. Personlig vil jeg heller leve 40 år og ha et flott liv, enn å leve 80 år i et "shithole country". 1 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 10 minutes ago, coffeee said: Du ser ikke at det er andre hensyn som gjør seg gjeldende enn å forhindre død? Hvorfor er da bil eller mc lovlig i det hele tatt? Fordi jeg innser at vi må ha et fungerende samfunn og folk må ha lov å ha et gøy og behagelig liv. Du kan ha alt dette med det jeg foreslår. Du klarer deg fint i 50 km/t istedenfor 100. Du klarer deg også med å ikke dra på ferie like lett som før. Du klarer deg også ved å holde deg inne etter klokken 8. Gå fjellturer tidligere på dagen! Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 5 minutes ago, Tåkefyrste said: storpolitikeren virker å ha som tanke at flest mulig skal leve lengst mulig, men at livskvalitet ikke spiller noen rolle. Personlig vil jeg heller leve 40 år og ha et flott liv, enn å leve 80 år i et "shithole country". Se mitt svar til coffeee. Du er bare provosert fordi du ikke ønsker å ofre noe av din luksus. Du vil heller drepe folk enn å redusere såvidt på din egen luksus. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Hva som får deg til å tro at jeg lever i luksus? Å ha et godt liv er ikke luksus. Eller skal vi alle ha det like jævlig? Du er en av dem som foreslår masse ting som jeg vedder på du ikke vill gått med på selv engang, men alle andre kan godt gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå