storpolitikeren Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Bil dreper. Det dør en nordmann hver tredje dag. Hvorfor ikke gjøre følgende for både miljø og helse? 1: Forby all kjøring som ikke har et gyldig formål. Dette kunne krevd tillatelse for å kjøre til jobb. Å kjøre til butikken vil aldri være lov. De med spesielle behov, rullestolbrukere kan få bruke bil. 2: Kutte fartsgrensen i to, 50 blir til 25, osv. Kanskje lavere, bare til og finne ut hvor lavt det kan bli før samfunnet stopper opp. 3: Øke avgiftene på nye biler og på bruk av bil. bruke pengene til å satse mer på kollektiv og sykkel. 4: Redusere avgiftene for lastebiler og ting som gjør at samfunnet går rundt. Alt dette selvsagt med mål å over tid fjerne personbiler totalt. Istedenfor kollektiv og sykkel. 2 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Jeg tror planen din kommer til å drepe flere mennesker enn om vi lar det være som det er i dag. 8 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Hvis fartsgrensen hadde vært 20 km/t hadde kanskje ingen dødd i trafikken? 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Dette var gode ide av trådstarter, La oss nå for all del ikke stoppe med fartsgrensene. Det må bli ulovlig å sykle det går jo for fort. Ja - siden du nevner det - det går for fort å gå, la det bli ulovlig å gå til jobb også, her må vi krype La det bli ulovlig å stå opp før 07:30 - vi bruker vel for mye oksygen óg? ? ? 3 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 20. november 2019 Forfatter Del Skrevet 20. november 2019 On 11/19/2019 at 4:27 PM, geir__hk said: Dette var gode ide av trådstarter, La oss nå for all del ikke stoppe med fartsgrensene. Det må bli ulovlig å sykle det går jo for fort. Ja - siden du nevner det - det går for fort å gå, la det bli ulovlig å gå til jobb også, her må vi krype La det bli ulovlig å stå opp før 07:30 - vi bruker vel for mye oksygen óg? ? ? Jeg vet ikke hvor farlig sykkel er. Kanskje istedenfor forbud så kan vi ha lavere fartsgrenser på sykkel? Krype er ihvertfall ikke nødvendig, du kan gå med hjelm om du vil øke tryggheten av å gå. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 20. november 2019 Forfatter Del Skrevet 20. november 2019 On 11/17/2019 at 11:31 AM, Pliscin said: Jeg tror planen din kommer til å drepe flere mennesker enn om vi lar det være som det er i dag. Hvordan det? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 16 minutes ago, storpolitikeren said: Jeg vet ikke hvor farlig sykkel er. Kanskje istedenfor forbud så kan vi ha lavere fartsgrenser på sykkel? Krype er ihvertfall ikke nødvendig, du kan gå med hjelm om du vil øke tryggheten av å gå. Hjelmen må tas på før du går inn hjemme etter jobb da reisetiden etter foreslåtte tiltak medfører misstanke fra din bedre halvdel (du tror hu virkelig kjøper "fartsgrense på tråsykkel" ?), og den største risikoen nå blir å få pryl av for å komme sent hjem fra jobb ? 3 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 storpolitikeren skrev (8 timer siden): Hvordan det? Generelt sett kan vi si at frihetsberøvelse fører til at folk føler seg undertrykte, som vil skape mer uro blant befolkningen. I praksis kan man tenke seg at man f.eks ikke kan rykke ut til akutte tilfeller der det står mellom liv og død. Man må ha mye bedre tid, og samfunnet generelt går tregere, og alle samfunnets organer som følge. Eldre, svake og enslige som bor langt fra allmennheten vil bli hardest rammet, og flere dødsfall her er sannsynlig. Samtidig blir byene overbefolket p.g.a at alle blir tvunget til å flytte til byer. Mer kaos og voldeligheter, og dermed dødsfall vil nærmest bli uunngåelig. 7 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 4 hours ago, Pliscin said: Generelt sett kan vi si at frihetsberøvelse fører til at folk føler seg undertrykte, som vil skape mer uro blant befolkningen. I praksis kan man tenke seg at man f.eks ikke kan rykke ut til akutte tilfeller der det står mellom liv og død. Man må ha mye bedre tid, og samfunnet generelt går tregere, og alle samfunnets organer som følge. Eldre, svake og enslige som bor langt fra allmennheten vil bli hardest rammet, og flere dødsfall her er sannsynlig. Samtidig blir byene overbefolket p.g.a at alle blir tvunget til å flytte til byer. Mer kaos og voldeligheter, og dermed dødsfall vil nærmest bli uunngåelig. Du skjønner vel at disse fartsgrensene ikke gjelder for ambulanser, politi, og brannbiler? Folk føler seg ikke undertrykket av norge sine fartsgrenser i dag, selv om de er langt lavere enn mange andre steder i verden. Hvordan vet du at de ville følt seg undertrykket om trafikken gikk litt saktere og var langt tryggere? Det som gjør at trafikken går sakte er ikke fartsgrensene, men køene. Køene ville vært omtrent de samme likevel. Det vil stort sett være ting som å kjøre til hytten eller på ferie, som vil ta kanskje dobbelt så lang tid. Men det kan du fint leve med uten å føle seg undertrykket. Å være undertrykket er noe folk er i land som virkelig lider, ikke i Norge med halv fartsgrense. At det kan ta dobbelt så lang tid å kjøre til hytten vil være til "kaos og voldeligheter og dødsfall". Virkelig? Skjerp deg. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Kan vi ikke bare forby å gå utforbi døren da? Folk som har handicap å bevege seg (rullestol, krykker osv) må bli lagt i kisten sin og vente til de dør der, de behøver altfor mye støtte fra samfunnet så det er ikke gunstig å ha dem her i verden. 2 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 1 minute ago, Fantomtegningen said: Kan vi ikke bare forby å gå utforbi døren da? Folk som har handicap å bevege seg (rullestol, krykker osv) må bli lagt i kisten sin og vente til de dør der, de behøver altfor mye støtte fra samfunnet så det er ikke gunstig å ha dem her i verden. Det er behov for at folk jobber for at samfunnet skal fungere. I tillegg har folk et visst behov for frihet for å ikke bli deprimert. Jeg sier ikke at vi skal fjerne all frihet, men fjerne den delen av friheten som ofte fører til ulykker og usunne ting. I helgen kan du eks. gå tur frem til klokken 8 før alle må være i hus? De med erklæring fra lege som må bevege seg utendørs oftere kan få unntak eller andre løsninger. Vise frem lapp til politiet at de har lov å gå, eller kanskje gi beskjed via app at de nå går ut, så politiet vet hvem og hvor de er. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 15 minutes ago, storpolitikeren said: Det er behov for at folk jobber for at samfunnet skal fungere. I tillegg har folk et visst behov for frihet for å ikke bli deprimert. Jeg sier ikke at vi skal fjerne all frihet, men fjerne den delen av friheten som ofte fører til ulykker og usunne ting. I helgen kan du eks. gå tur frem til klokken 8 før alle må være i hus? De med erklæring fra lege som må bevege seg utendørs oftere kan få unntak eller andre løsninger. Vise frem lapp til politiet at de har lov å gå, eller kanskje gi beskjed via app at de nå går ut, så politiet vet hvem og hvor de er. Så du vil i praksis gjøre Norge til en politistat? Ta deg en tur til Nord-Korea og prøv den ut litt selv, kan ikke love at du får reise ut av landet da. ? 3 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 2 hours ago, Fantomtegningen said: Så du vil i praksis gjøre Norge til en politistat? Ta deg en tur til Nord-Korea og prøv den ut litt selv, kan ikke love at du får reise ut av landet da. ? Politistat pleier vel å ha flere restriksjoner på folket? Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 47 minutes ago, storpolitikeren said: Politistat pleier vel å ha flere restriksjoner på folket? Å kontrollere når og hvor folk kan gå, er noe av det mest restriktive du kan gjøre. Blir det først èn restriksjon, er det ikke lenge før nr to kommer, så en tredje.... 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Norge har da veldig lave fartsgrenser fra før av om man ser i forhold til andre land. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 5 minutes ago, Fantomtegningen said: Å kontrollere når og hvor folk kan gå, er noe av det mest restriktive du kan gjøre. Blir det først èn restriksjon, er det ikke lenge før nr to kommer, så en tredje.... Det ville ikke vært den første restriksjonen på når og hvor du kan gå, det er mange fra før av. Du kan ikke gå inn i mitt hus. Du kan ikke gå inn på Slottet. Du kan ikke gå inn på Ulven militærleir. Det er også begrensninger på alt det andre du kan gjøre. Du har ikke lov til å konsumere enkelte matprodukter. Du har ikke lov til å lage enkelte ting med dine egne hender. Du har ikke lov til å si hva som helst. Det er også begrensninger på hvilke måter du kan høste mat fra naturen som du trenger for å overleve. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 storpolitikeren skrev (18 timer siden): Hvordan det? Såpass mye lavere fart hadde ført til store samfunnsøkonomiske tap, som igjen hadde ført til et lavere disponibelt beløp på helsebudsjettet vårt, som hadde ført til flere dødsfall totalt sett. 3 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 5 hours ago, coffeee said: Såpass mye lavere fart hadde ført til store samfunnsøkonomiske tap, som igjen hadde ført til et lavere disponibelt beløp på helsebudsjettet vårt, som hadde ført til flere dødsfall totalt sett. Det er bare spekulasjon. Kanskje vi hadde tapt ingenting. Som sagt er det som dikterer hastigheten til trafikken stort sett køer, mitt forslag påvirker ikke køer. Men fart dreper, det vet vi. Det er mye mer vanskelig å dø i 40 km/t enn 80 km/t. Men du er vel uenig i det også. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 6 hours ago, Complexity said: Norge har da veldig lave fartsgrenser fra før av om man ser i forhold til andre land. Ikke lave nok. Folk dør. En nordmann hver tredje dag. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 6 hours ago, Fantomtegningen said: Å kontrollere når og hvor folk kan gå, er noe av det mest restriktive du kan gjøre. Blir det først èn restriksjon, er det ikke lenge før nr to kommer, så en tredje.... Jeg trodde da det allerede var mange restriksjoner i Norge? Hvorfor har det ikke kommet en overflod av enda flere restriksjoner da, hvis denne logikken din stemmer? Ja, hvis logikken din stemmer, så burde jo nettopp det jeg foreslår, vært skrevet inn i loven for lengst? Politiet har allerede makt til å kontrollere hvor og når folk kan gå. De kan vise bort folk uten noe spesielt grunnlag. Eks. viser de bort rusavhengige uten at noe spesifikt lovbrudd har blitt gjort. Dessuten stenger de av gater og diverse for å beskytte mot terror, også uten at noe kriminelt har skjedd på forhånd. Men dette betyr ikke noe for deg. Det er kun mitt forslag som er et problem. Ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå