Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hub/SVItsj?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja , du kan bruke både hub , switch og router.

Hub

Hub er vel som oftest 10mbits eller 10\100 , men om du feks har en 8 ports hub vil ikke den merke hvem porter som er tatt etc automatisk , det gjør at den er tregere

Switch

Kan fåes i 10\100\1000 mbits , de oppdager hvem porter som er brukte [ da regner jeg med at du vet at jeg mener der du setter inn tp kabelen ] Slik at det går raskere, det fins også mange andre finesser man kan få på wsitcher , men ikke nødvendig i et liute hjemmnettverk.

Router

Funker vel helt likt som Switch , bortsett fra at den kan dele internetten automatisk og mange har også innebygd brannmur, som stopper hackere etc :p

Da setter man internet i uplink , og alle pcr som skal kobles opp i andre porter og kjører samma Arbeidsgruppe så er det vel nesten fikset , meget enkelt og sette opp nettverk og internet med router.

Men routerne er dog dyrere en switch feks.

Forøvrig Trenger du netvverkskabel ( tp kabel ) og 1 nettverkskort i alle pcene. Skal du ha switch , betyr det at en pc må ha 2 nettverkskort. (NIC)

1.NIC ---> Her går internet inn

2.NIC ---> Her går kabel fra pcn igjen og ut til switch

Dessuten må du sette opp dns server på det andre , litt vanskeligere om du ikke forstår det så mye på dette. Men egentelig ganske enkelt :yes:

Dvs. 1 pc må stå på hele tida for at de andre skal få internet. Tror ikke det er mulig og koble internet rett i switch etter internett routeren , med mindre du har linje som er "på" hele tia , som ikke trenger og logges på , da kansje det går.

Håper du skjønte litt mere , har jeg skrevet noe feil får dere rette meg , men jeg tror jeg ville gått for router om jeg ikke hadde hatt så mye peiling :)

Lykke til :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...