Gå til innhold

Film-ID tråden: Spør her hvis du lurer på hva en film heter


haarod

Anbefalte innlegg

En film jeg så på skolen en gang for lenge siden... Den handlet om noe apartheid-greier i Sør-Afrika, den var antageligvis fra 80- eller 90-tallet en gang, den var sikkert amerikanskprodusert med noen kjente skuespillere... men mer enn det vet jeg i grunn ikke.

 

Husker ikke om jeg synes denne var særlig bra eller noen ting, irriterer meg bare at jeg ikke husker hva den het. :p

7326932[/snapback]

 

Egentlig helt ut av det blå, men Cry Freedom fra det herrens år av 1987 er en film om apartheid jeg har blitt vist i skolesammenheng ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett hele filmen, men den begynner vel med at det er en som skriver en bok om barndommen sin, de er 4 venner, som en sommer bestemmer seg for å følge togskinnene fordi det er et rykte om at det ligger en død mann ved vannet. (Simpsons har parodiert dette) Det skjer masse underveis på turen som jeg ikke husker, de finner ihvertfall dette liker, og i slutten så forteller han hva som skjedde videre med folka osv.

 

Noen som vet hvilket film det er? :p

Lenke til kommentar
Har ikke sett hele filmen, men den begynner vel med at det er en som skriver en bok om barndommen sin, de er 4 venner, som en sommer bestemmer seg for å følge togskinnene fordi det er et rykte om at det ligger en død mann ved vannet. (Simpsons har parodiert dette) Det skjer masse underveis på turen som jeg ikke husker, de finner ihvertfall dette liker, og i slutten så forteller han hva som skjedde videre med folka osv.

 

Noen som vet hvilket film det er? :p

7336038[/snapback]

Stand by Me.

Lenke til kommentar

Har bare sett slutten av filmen. Det jeg fikk sett var noen mennesker som kjørte bil ute i ørkenen og som ble jaget av noen mennesker med huggtenner. Måtte være en skrekkfilm av noe slag. Husker at de søkte tilflukt i et hus hos en gammel dame eller noe sånt på slutten. Er vel litt over et år siden jeg så litt av den på Tv3+ danmark. Har ikke sett mange vampyrfilmer, men tror neppe det var en dracula-film.

 

Vet det er utrolig tynt, men er det noen som vet alikevel! :p

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar

Dette blir muligens litt av en nøtt;

 

 

Det var to Western-filmer som gikk (flere ganger) på kino sånn ca rundt begynnelsen/midt på 70-tallet. Såvidt jeg fikk med meg, var dette Tyske eller Tysk/Amerikanske produksjoner.

 

Den ene var en variant av "Den Siste Mohikaner", der handlingen var lagt til 1800-tallet (muligens rundt den Amr. borgerkrigen, er ikke helt sikker)

 

Den andre var en variant av historien om General Custer, men med en alternativ vri i forhold til den virkelige historen (Custer ble helten og seierherre)

 

Ganske artige filmer som var populære den gang, men ikke talom jeg finner noe om dem på imdb e.l. :hmm:

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Har prøvd å sjekke litt rundt og det virker som de eneste tyske western filmene som har fått særlig oppmerksomhet er basert på novellene til Karl May. Filmene er fra 60-tallet, men kanskje de ikke kom til Norge før på 70-tallet, eller noe sånn. Men sjekk det ut og se om du finner noe som virker riktig.

 

Har bare sett slutten av filmen. Det jeg fikk sett var noen mennesker som kjørte bil ute i ørkenen og som ble jaget av noen mennesker med huggtenner. Måtte være en skrekkfilm av noe slag. Husker at de søkte tilflukt i et hus hos en gammel dame eller noe sånt på slutten. Er vel litt over et år siden jeg så litt av den på Tv3+ danmark. Har ikke sett mange vampyrfilmer, men tror neppe det var en dracula-film.

Husker ikke slutten, men kan det være Vampires (1998)? Andre filmer med vampyrer og ørken (eller lignende) er: From Dusk til Dawn serien og Near Dark.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Husker ikke slutten, men kan det være Vampires (1998)? Andre filmer med vampyrer og ørken (eller lignende) er: From Dusk til Dawn serien og Near Dark.

7340822[/snapback]

 

Vampires (1998) var det ikke, men fikk opp mange andre alternativer på IMDB, så nå er jeg ganske sikker på at det er The Forsaken (2001)

Takk for hjelpen Scarface^ :thumbup:

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...