Lamiahgirl Skrevet 15. november 2019 Del Skrevet 15. november 2019 Hei. Jeg skal på intervju hos en konkurrent i dag. Greia er den at det er samme kjede, bare at butikkene har ulike eiere. Er det sånn at jeg i oppsigelsestiden kan jobbe begge steder? Jeg tror ikke det står noe om det i min kontrakt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. november 2019 Del Skrevet 15. november 2019 Det kommer vel an på om det er lokalt eierskap eller ikke. Hvis du er ansatt i "systemet" er det vel mulig å flytte internt i det. Enkleste er vel bare å høre med HR i kjeden ? Lenke til kommentar
Lamiahgirl Skrevet 15. november 2019 Forfatter Del Skrevet 15. november 2019 vidor skrev (23 minutter siden): Det kommer vel an på om det er lokalt eierskap eller ikke. Hvis du er ansatt i "systemet" er det vel mulig å flytte internt i det. Enkleste er vel bare å høre med HR i kjeden ? Jeg tror ikke kjeden har noe HR i og med at det er en kjede med enkeltstående butikker. Se på det som en typ franchise. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. november 2019 Del Skrevet 15. november 2019 Hvis det ikke er noe kjedekontor som kan svare deg på dette må du vel forhøre deg lokalt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. november 2019 Del Skrevet 15. november 2019 Du må sjekke opp kva du har avtalt slik at du er sikker. Dersom det stemmer at du ikkje har avtale om at du ikkje kan ha andre jobbar, eller at du ikkje kan jobbe for konkurrentar (dersom du har konkurranseklausul med karantenetid før du kan starte å jobbe igjen så skal du ha betal for den perioda) så har du i utgangspunktet lov til å ha fleire arbeidsgivere samtidig. Det du eventuelt må vurdere sjølv er om det er etisk forsvarleg å jobbe på begge plassane. Du vil sjølvsagt ikkje kunne feks stå i kassa i ein butikk og anbefale kunden å handle med deg hos konkurrenten i staden for. Ettersom det å jobbe for konkurrenten i oppsigelsestida i det heile tatt er eit alternativ så tolkar eg det slik at du har deltidsstilling eller kanskje berre er tilkallingsvikar. I så tilfelle vil det reint praktisk være ryddigare å ikkje ta på deg vakter i oppsigelsestida, eventuelt be arbeidsgiver om å frigjere deg frå arbeidsplikta i oppsigelsesperioden. Vanlegvis vil det vere uproblematisk ettersom det også for arbeidsgiver er ryddigare at du ikkje jobbar to plassar samtidig, sjølv om du har lov til det. Lenke til kommentar
HardstyleThomas Skrevet 17. november 2019 Del Skrevet 17. november 2019 Det er helt greit å jobbe for 2 butikker i samme kjede. Men hvorfor kan du ikke spørre om å bli utlånt til den andre butikken da? Og det er til og med noen sjefer som sier det er greit at ansatte jobber hos virkelig konkurrenter. Meny og Coop feks. Men at sjefen i ene butikken sier det er greit, betyr ikke at sjefen i den andre butikken sier det samme. Men de kan ikke nekte folk i å prøve å tjene mer. Og det er gamle regler som sier man ikke kan det. Regler som er veldig i gråsonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå