Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Den store tråden om verktøybenker og mancave

Anbefalte innlegg

• 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

I dag startet jeg på et nytt bord. På dette bordet skal tykkelseshøvelen stå. Nå venter jeg bare til limet skal tørke før det får en runde med pussemaskinen.

post-30214-0-89683700-1573396081_thumb.jpeg

Nå gjenstår det bare tre bord til, så har jeg nåbord med hjul til alle makinene som skal stå på plattingen i kjellern. Tykkelseshøvelen, båndsliperen, gjærsaga og bordsaga skal få eget bord med riktig høyde. :)

Lenke til kommentar

Blå smått som så inspirert av tråden. Kjøpte hus tidligere iår med garasje. Har ikke vært noe arbeidsbenk i den så har liksom ligget på gulvet å skruet på ting. Tok med et furubord idag fra jobben å satt treben på. Gikk ganske kjapt og det ble sånn passe fint. Kuttet platen noe da jeg ikke har kjempestor garasje å bruker å ha bilen i den. Var gøy å sage. Har aldri brukt bajonettsag og sirkelsag før. Ble i størrelsen 75x200

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Dette ble jo riktig så bra ?

artig å se at jeg inspirerer andre. Et solid arbeidsbord skal definitivt ikke undervurderes. Har jobbet i flere år på et vaklevorent bord og bordet jeg har laget nå er så stødig at man ikke engang hører det knirker når man setter seg på det. Dønn solid. Jeg er overbevist om at bordet mitt sikkert tåler vekten av en bil. Hyllene jeg har laget er like solide. Boltet fast i murvegg og skrudd sammen med 6x90mm torx treskruer. I tillegg er mye av det limt med Tec7 X-tack. (For å forhindre knirking)

alle plankene i bordplata er skrudd sammen samt limt og jeg forboret og brukte 5x80mm treskuer. Det gikk så limet dryppet. 

Etter dette høvlet jeg samt pusset og satt inn bordplaten med tre strøk gulvmaling (beis) fra Osmo. Denne skal det mye til å fjerne igjen. Måtte stå i to uker før den var herdet, hehe. 

Lenke til kommentar

Jeg trodde at jeg hadde endel utstyr, men det var altså før jeg så innkjøpslisten til TS .. 

Har lurt på en ting som jeg kanskje kan spørre dere om - er det noen her som vet hva "dog clamp" heter på norsk, og om det finnes noen kjeder (jula, biltema etc) som fører noe som ligner? Jeg går rundt med planer om ny arbeidsbenk jeg også, og tenkte jeg skulle prøve meg på dette eller noe som ligner. 

IMG_0709_1024x1024.jpg?v=1526966253

Lenke til kommentar

Litt uavhengig av du skal holde på med, men ettgrepstvinger bruker jeg hele tiden. Skal du ha limpresser så kjøp bessey presser. Ingen over, ingen ved siden. 

Cocraft ettgrepstvingene fra Clasern er jeg veldig fornøyd med. De fra Biltema funker også, men er litt spinkle. 

Det er mye fra Biltema som funker bra, men ligg definitivt unna det meste av bits og bor. Hullsagsettet til Biltema er en vits. Vet man hva som funker og ikke, så sparer man en del penger med å bruke det blå varehuset :)

Lenke til kommentar
On 8/12/2019 at 1:10 PM, Simen1 said:

Finnes det foresten bor som kan bore både gjennom tre og mur samtidig? 

Nja. Du får alltids presset et betongbor gjennom tre etter mye slit og bannskap. Jeg vil heller anbefale å forbore med trebor uten å treffe betongen, og ta minst mulig tre med betongboren.

Lenke til kommentar
On 8/29/2019 at 12:54 PM, j-- said:

Morro! Når krigen kommer, og bombene faller, har du det ganske trygt og godt under den arbeidsbenken der :fun:

Har hørt fra noen at å ta med seg sengemadrassen inn dersom du har et badekar og legge deg oppi karet og madrassen over kan være lurt dersom du forventer at ting kan falle i hode på deg.

Lenke til kommentar

Her har du settet i millimeter :) 
https://www.hammerslaget.no/produkt/12-deler-kvistborsett-10-35mm/

Hehe, takk for det. Det er nå egentlig ikke så veldig avansert det jeg har gjort, men noe av dte har vært avasnert nok i forhold til mine ferdigheter som snekker vertfall. Men man lærer underveis av feil etc. man gjør. For feil underveis har det blitt mange av. Mye bannskap i den furtebua, men samtidig veldig artig når man blir ferdig og får det til på slutten :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 timer siden):

Spennfeste ser det ut til å hete. Se her:

https://www.xn--verkty-fya.no/spennfeste-6830ni-2

Ja - ligner, men jeg skulle gjerne hatt en versjon som på engelsk omtales som "clamp dogs" - i praksis borrer man opp masse hull i benkeplata, og disse puttes da ned i hullene etterhvert som behovet oppstår. Skal altså ikke skrues ned en fast plass. Ser det bildet ble litt misvisende, da de tydeligvis er skrudd ned på bilde. 

hqdefault.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...