HoaxAxe Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Heisann, jeg er ansatt som ufaglært pleier uten ansiennitet på et kommunalt sykehjem. Jeg var klar over at lønna ikke ville være særlig høy, men jeg ser på SSB at per 1. mars 2019 tjener "andre pleiere" i snitt 420 000 kroner i året. Jeg ligger over 100 000 kroner under gjennomsnittet, selv etter at tillegget for at jeg utdanner meg til sykepleier er lagt til. Kan det stemme? Jeg vil tro at de fleste ufaglærte pleiere er ganske unge, da jeg regner med at de fleste skaffer seg en utdannelse eller fagbrev etter hvert. Altså tror jeg ikke den relativt høye gjennomsnittlige årslønna skyldes ansiennitet. Jeg har også senere fått høre av andre ufaglærte på arbeidsplassen at de tjener mer. Det er mulig de har noe ansiennitet, men det er snakk om 19-åringer i en deltidsstilling, så det kan ikke være store forskjellen der. Høres det riktig ut at en sykepleierstudent uten ansiennitet knapt bikker 300 000 kroner i årslønn som pleier ved et kommunalt sykehjem? Lenke til kommentar
Kovnen993 Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Hei. Første jeg tenkte når jeg leste var at det må være flere enn dere (sykepleierstudenter/ufaglærte) som går i kategorien "andre pleiere" hos SSB. I tillegg så fant jeg ved et kjapt søk på nett at sykepleierstudentlønna ikke er så mye mer enn 300 000 kroner i året, iallefall første året. Vet ikke hvilket år du evt. går på eller hva du mener med å "knapt bikker 300 000" i året, men her er 3 eksempler på sykepleierstudentlønn jeg fant når jeg gjorde et raskt søk på nett. I Vestby kommune: 1.års student: 335 000 2.års student: 355 000 3.års student: 375 000 I et dokument fra Helse Stavanger gjelder følgende: 1.års student: 314 000 2.års student: 345 700 3.års student: 378 900 Ahus har for eksempel disse satsene: 1.års student: 314 000 2.års student: 319 000 3.års student: 350 000 14 hours ago, HoaxAxe said: Jeg har også senere fått høre av andre ufaglærte på arbeidsplassen at de tjener mer. Det er mulig de har noe ansiennitet, men det er snakk om 19-åringer i en deltidsstilling, så det kan ikke være store forskjellen der. Om det er slik at dere har tilsvarende samme stilling jeg ville gravd litt mer. Finn ut om de faktisk har noe grunnlag som gir de høyere lønn, altså ansiennitet eller om det er noe annet. Om du er tøff nok så bare gå rett til den som har med lønn å gjøre og si at "Jeg hører at den og den tjener det og det", og spør hvorfor de tjener mer enn deg. Enten så får du en god forklaring, eller så (mener jeg du) har en god grunn til å be om samme lønn som de. 1 Lenke til kommentar
HoaxAxe Skrevet 14. november 2019 Forfatter Del Skrevet 14. november 2019 Takk for godt svar! Jeg ser det kan variere ganske mye mellom ulike kommuner/foretak, så det kan være jeg bare er ansatt i en kommune med lavere lønninger. Men jeg mistenker at jeg blir underbetalt ganske grovt da jeg snart er ferdig på sykepleiestudiet og fremdeles betales dårligere enn førsteårs studenter i Vestby, Stavanger og på Ahus. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. november 2019 Del Skrevet 15. november 2019 Lønn vil kunne ha lokale forskjellar til tross for lik avtale på grunn av lokalt behov. Større byar vil typisk tilby meir lønn på grunn av blant anna høgare levekostnadar. At du som nytilsett og utan utdanning ligg ca 100k under gjennomsnittet er ikkje utenkeleg. Ansienniteten vil utgjere ein del, den gjennomsnittlege pleiaren vil nok være i 40 åra og ha høgaste ansienniteten. Typisk er det tyngre å få fullført formell utdanning etterkvart som at du blir eldre og har økonomiske forpliktelsar som gjer det vanskeleg å prioritere utdanning firan jobbing. Jo meir realkompetanse du har (summen av utdanning og erfaring), jo mindre viktig er det å kunne vise til utdanning sidan du kan vise til gode referansar for arbeidet du utfører. Det andre forholdet er at SSB rapporterer gjennomsnittleg skattbar inntekt i yrkesgruppa, det betyr at snittet på 420 000 kr inkluderer alt av tillegg for kveldsarbeid, overtid, osv og ikkje berre grunnlønna. Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 HoaxAxe skrev (På 14.11.2019 den 1.42): Heisann, jeg er ansatt som ufaglært pleier uten ansiennitet på et kommunalt sykehjem. Jeg var klar over at lønna ikke ville være særlig høy, men jeg ser på SSB at per 1. mars 2019 tjener "andre pleiere" i snitt 420 000 kroner i året. Jeg ligger over 100 000 kroner under gjennomsnittet, selv etter at tillegget for at jeg utdanner meg til sykepleier er lagt til. Kan det stemme? Jeg vil tro at de fleste ufaglærte pleiere er ganske unge, da jeg regner med at de fleste skaffer seg en utdannelse eller fagbrev etter hvert. Altså tror jeg ikke den relativt høye gjennomsnittlige årslønna skyldes ansiennitet. Jeg har også senere fått høre av andre ufaglærte på arbeidsplassen at de tjener mer. Det er mulig de har noe ansiennitet, men det er snakk om 19-åringer i en deltidsstilling, så det kan ikke være store forskjellen der. Høres det riktig ut at en sykepleierstudent uten ansiennitet knapt bikker 300 000 kroner i årslønn som pleier ved et kommunalt sykehjem? "i snitt" - Er det grunnlønn eller hva de ender opp på med tillegg som det er regnet snitt på her? "uten ansiennitet" - Ja, det høres riktig ut hvis du aldri har jobbet før men husk på at i det offentlige så telles ofte ALL ansiennitet opp mot ansienniteten du får. Det vil si at hvis du har jobbet i kassa på Rema eller avtjent verneplikten din så skal dette telle opp mot ansienniteten din like mye som relevant erfaring. Kanskje den 19 åringen i deltidsstilling har opparbeidet seg 3 års ansiennitet via å begynne å jobbe tidlig + militæret? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Når statistisk sentralbyrå snakkar om snittlønn så baserer dei seg på kva innrapportert inntekt ein arbeidstakar som er registrert med X yrke har fått i løpet av eit år. Dette betyr at alle tillegg teller med. I enkelte tilfeller vil også anna inntekt kunne bli tatt med i statistikken sjølv om inntekta kjem frå andre jobbar enn hovedjobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå