beirch Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 (endret) Hei, jeg har et meget merkelig problem med en SSD som jeg virkelig håper noen her kan hjelpe meg med, for jeg har googlet og vært i samtale med Komplett men finner ikke ut av noen ting. Det er en litt lang historie men det trengs for å gi kontekst. Det hele startet med at jeg kjørte fra Oslo til Stavanger i sommer, og i den prosessen så klarte hovedkortet å ta kvelden (verken optisk disk, SSD, eller HDD viste i BIOS når jeg kom frem og PCen ville ikke boote til Windows). Kom frem til at hovedkortet var ødelagt, og bestilte nytt HK, CPU og RAM. Det gamle HK var et ASUS Z87-PRO og CPU var i7-4770k hvis det kan være relevant. Nytt HK er ASUS TUF B360-Pro Gaming Wifi, CPU er i5-9400F, og RAM Crucial Ballistix Sport LT 16GB (8x2). Er tilbake i Oslo og får levert deler, satt sammen, og får bootet opp Windows, men HDD viser fremdeles ikke i BIOS. Kun SSD. Jeg går utifra at HDDen er død da den ikke engang spinner opp, og bestiller derfor en 1TB Crucial MX500 SSD. Installerer den, initierer den i disk management, og begynner å overføre en relativt stor fil (22GB) fra den gamle SSDen. Overføringen når ca 14% før den stopper helt, og etterhvert fryser Windows. Jeg går inn i task manager og avslutter explorer.exe og prøver å starte det igjen fra task mngr men da fryser Windows totalt og jeg må hard resete. Når jeg får skrudd på PCen igjen går Windows til automatisk reparasjon da den nekter å boote til Windows. Det ender opp med at jeg må reinstallere Windows på den gamle SSDen. Da jeg får gjort det og boota opp igjen, viser ikke lenger den nye SSDen verken i BIOS eller disk management, og den lager en høyfrekvent pipelyd ca hver 3 sek (omtrent som en CRT skjerm som blir skrudd på). Jeg tenker naturlig at det er noe galt med den nye SSDen og sender den tilbake til Komplett. De kjører diagnose og finner ingen feil. De sender den tilbake og da dukker den opp i BIOS igjen. Jeg prøver det samme, prøver å overføre filen, og akkurat det samme skjer igjen. Jeg power cycla 30 + 30 min, men har ingen effekt. Komplett ber meg sende SSDen tilbake, da de vil sende den til Crucial, og sende meg en ny SSD. I mellomtiden finner jeg ut at det mest sannsynlig er den gamle SSDen det er noe galt med, får når jeg prøver å extracte den samme filen jeg ville overføre fryser den på 40% og skaper en BSOD. Det samme skjer også når jeg prøver å installere et spill på 34GB. Jeg googler litt og finner ut at det kan noen ganger være et problem med Windows 10 Pro, og det kan hjelpe å slette noe i registry, + at jeg prøvde å frigi litt plass på disken. Etter noen forsøk til på å extracte ser det ut til å hjelpe da den kommer lenger og lenger, og faktisk ble ferdig når jeg bytta til winzip i stedet for winrar, men ender i BSOD i alle tilfellene. Etter dette kjører jeg diagnose på både RAM og SSD, og begge var 100% feilfrie. I mellomtiden fikk jeg den nye SSDen av Komplett, og begynte å installere Windows på den (1. siden den er dobbelt så rask som den gamle, og 2. siden det virker som det er noe muffens med Windows installeringen på den gamle). Dette var også en plage da den først ikke klarte å lage/finne partisjon i UEFI mode, og nektet å gjøre hovedpartisjonen aktiv når jeg prøvde å gjøre det manuelt, samt nektet å omgjøre til MBR fra GPT i CMD. Jeg fikk omsider gjort disken om til MBR i disk management og bootet fra USB i Legacy, og startet Windows installasjonen. Etter ekstremt mye om og men fikk jeg boota Windows på den nye SSDen, gjort så mye som å trykke på file explorer, trykket på krysset i file explorer vinduet før BSOD. Maskinen nekter også å gi meg BSOD dumps, selv etter at jeg har spesifisert mappe til den (den var der ikke automatisk av en eller annen grunn), så det er heller ikke til mye hjelp. Etter BSOD har jeg akkurat samme problem: Finnes ikke spor av SSDen i BIOS eller disk management, og den lager en høyfrekvent pipelyd ca hvert 3. sekund. Som om den er stuck i en eller annen mode etter crash. Hvis noen har noe som helst råd å gi så er jeg lutter øre, for jeg klør meg virkelig i hodet her. Edit: Kan også nevne at jeg har oppdatert alt av drivere, windows updates + firmware til begge SSDer, og at BSOD kodene vekslet mellom CRITICAL_PROCESS_DIED, og SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Jeg får som sagt dessverre ikke noen BSOD dump, og stop kodene er veldig generelle, men det er da noe. Endret 14. november 2019 av beirch Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Jeg vil nok bare starte fresh med oppdatert BIOS & ny SSD hvis den er iffy(evt. erstatte SATA kabler just in case). Vil du fortsette å bruke tid på feilsøking får du veldig kvalifisert hjelp her. Lenke til kommentar
beirch Skrevet 14. november 2019 Forfatter Del Skrevet 14. november 2019 Cipher Panda skrev (8 timer siden): Jeg vil nok bare starte fresh med oppdatert BIOS & ny SSD hvis den er iffy(evt. erstatte SATA kabler just in case). Vil du fortsette å bruke tid på feilsøking får du veldig kvalifisert hjelp her. Jeg har prøvd 4 forskjellige sata kabler, enabla og disabla hot plug og portene i seg selv og prøvd alt som finnes av innstillinger i BIOS. Men ja tenker også at neste steg blir å renske begge SSDer helt, oppdatere BIOS og starte helt fra scratch. Jeg er bare litt redd for at Komplett til slutt kommer til å si at det ikke er en RMA sak lenger siden det tydeligvis ikke er noe galt med SSDen men noe med selve PCen/software. Dette ville vært 3. gang jeg sender den inn. Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan de fikk opp disken i både BIOS og disk mgmt på sin side uten problem. I tillegg viste den uten problem hos meg når jeg fikk den tilbake. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Jeg mistenker hovedkort/RAM, men det kan også være så basic som manglende BIOS oppdatering, AHCI setting eller løs strøm/SATA kabel. Ikke send inn disken en gang til, med mindre du vil slite ut godviljen. Prøv med en annen SSD også, eliminer feilkilder. Igjen, snakk med teknisk support og/eller oppsøk produsenten. Lenke til kommentar
beirch Skrevet 15. november 2019 Forfatter Del Skrevet 15. november 2019 (endret) Som sagt, kjørte RAM gjennom 3 passes med memtest86 og de var 100% feilfrie. BIOS er nyeste versjonen, Windows/BIOS/UEFI er i AHCI mode, ser ikke noen grunn til at den skal være IDE. Jeg bytta faktisk den ene kabelen til GPU, da en av pinene var bøyd, men det virker ikke som det hadde noe å si. SATA kablene sitter som bare det, både data og strøm. Har prøvd alle kablene i stripa, med forskjellige strømkabler. Har nå også wipa disken med diskpart og reinstallert Windows, oppdatert alt av drivere, fortsatt samme BSOD når jeg prøver å extracte fila. Stopper på 50% hver gang. Alt peker mot hardware, men skjønner ikke helt hva. Kan ikke se for meg at det er HK eller RAM, da de er splitter nye og RAM viser som helt feilfrie. En annen ting er at PCen ikke vil boote til Windows når den nye SSDen er kobla i samtidig som den gamle. Kobler jeg den fra booter den feilfritt. Det kan jo virke som det har noe med SATA kablene å gjøre i det tilfellet, men da burde de jo ikke fungere på den gamle heller. Klør meg i hodet her as Endret 15. november 2019 av beirch Lenke til kommentar
beirch Skrevet 15. november 2019 Forfatter Del Skrevet 15. november 2019 (endret) Fant ut av det; dårlige SATA strømkabler. Trodde ikke det var årsaken siden den gamle SSDen fortsatt fungerte, men det var tydeligvis derfor jeg fikk BSOD når jeg prøvde å extracte filer. Fikk BSOD når jeg kjørte en read/write test også og da mistenkte jeg at det måtte være en SATA data eller strømkabel. Nye SSDen fungerer som bare det med ny kabel også! Heldigvis en veldig billig fix i forhold til hva det kunne blitt. Endret 15. november 2019 av beirch Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 15. november 2019 Del Skrevet 15. november 2019 Flott, case solved. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå