:utakt Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Jeg kom over denne videoen i Facebook-feeden min i dag. Tilsynelatende er det Boris Johnson, men det han sier henger ikke på greip i det hele tatt. Det er "Deep fake". Det her var skikkelig creepy. Denne videoen er så overdreven at man skjønner det er kødd, men potensialet dette har for å lure folk er jo helt vilt. Tenk når slike videoer begynner å 1) bli bedre laget og 2) spre seg på sosiale medier - hvordan skal vi vite hva som er sant og ikke? Hvor mange kommer til å grave dypt i kildekritikken og sjekke nærmere om det som sies på en video faktisk er det som ble sagt? Tenk hvordan dette kan bli om noen år frem i tid. Hjelp. 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Jeg ble nylig kjent med "Deep fake"-fenomenet via Folkeopplysningen. Jeg visste ikke om dette før jeg så den episoden. Uansett, jeg har noen forslag i henhold til kildekritikk: - Finnes det en annen video av samme person, vil man kunne fatte mistanke om at det kanskje eksisterer én versjon som er ekte, og en som er "deep fake"? - Ting som er fort godt til å være sant, eller for sykt til å være sant, er som regel det. Det mest problematiske er når budskapet ikke er kontroversielt, og jeg tror nok små feilopplysninger har lettere for å spre seg enn veldig store feilopplysninger. - Man bør alltid ha en viss skepsis for budskapet når store økonomiske interesser er involvert.. Det som forøvrig også kom frem i Folkeopplysningen, som var en gledelig nyhet, var at yngre generasjoner er mer kildekritiske, så det høres jo bra ut. Men ja, jeg synes "deep fake" er skumle greier... 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 13. november 2019 Forfatter Del Skrevet 13. november 2019 Det er jo nok av folk i dag som tror jorda er flat og meslingvaksinen gir autisme. Evnen til kildekritikk hos Ola Dunk er ikke all verden. Og, jeg skal være den første til å innrømme at jeg glatt kunne gått på en "deep fake" hvis emnet var noe jeg ikke kunne sånn kjempemye om. Er det realistisk at folk kommer til å lete frem flere videoer av samme tale/foredrag/innslag for å sammenlikne? Det er ikke det vettu. 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 :utakt skrev (1 time siden): Det er jo nok av folk i dag som tror jorda er flat og meslingvaksinen gir autisme. Evnen til kildekritikk hos Ola Dunk er ikke all verden. Og, jeg skal være den første til å innrømme at jeg glatt kunne gått på en "deep fake" hvis emnet var noe jeg ikke kunne sånn kjempemye om. Er det realistisk at folk kommer til å lete frem flere videoer av samme tale/foredrag/innslag for å sammenlikne? Det er ikke det vettu. Ikke mannen i gata kanskje, men faktasjekkere begynner å bli en greie i alle fall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Dette er en skremmende utvikling av hva teknologi kan gjøre. Det jeg er redd for er som dere er inne på at det kan misbrukes i valg. Vi så jo under Brexit-valget at det var utrolig mye desinformasjon. Cambridge analytica var også en sentral aktør i dette valget som spredde slik informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå