Gå til innhold

Fake news v2 - "deep fakes"

:utakt

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne videoen i Facebook-feeden min i dag. Tilsynelatende er det Boris Johnson, men det han sier henger ikke på greip i det hele tatt.

Det er "Deep fake".

Det her var skikkelig creepy. Denne videoen er så overdreven at man skjønner det er kødd, men potensialet dette har for å lure folk er jo helt vilt. Tenk når slike videoer begynner å 1) bli bedre laget og 2) spre seg på sosiale medier - hvordan skal vi vite hva som er sant og ikke? Hvor mange kommer til å grave dypt i kildekritikken og sjekke nærmere om det som sies på en video faktisk er det som ble sagt?

Tenk hvordan dette kan bli om noen år frem i tid. Hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble nylig kjent med "Deep fake"-fenomenet via Folkeopplysningen. Jeg visste ikke om dette før jeg så den episoden. 

Uansett, jeg har noen forslag i henhold til kildekritikk: 

- Finnes det en annen video av samme person, vil man kunne fatte mistanke om at det kanskje eksisterer én versjon som er ekte, og en som er "deep fake"?

- Ting som er fort godt til å være sant, eller for sykt til å være sant, er som regel det. Det mest problematiske er når budskapet ikke er kontroversielt, og jeg tror nok små feilopplysninger har lettere for å spre seg enn veldig store feilopplysninger.

- Man bør alltid ha en viss skepsis for budskapet når store økonomiske interesser er involvert.. 

Det som forøvrig også kom frem i Folkeopplysningen, som var en gledelig nyhet, var at yngre generasjoner er mer kildekritiske, så det høres jo bra ut.

Men ja, jeg synes "deep fake" er skumle greier...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo nok av folk i dag som tror jorda er flat og meslingvaksinen gir autisme. Evnen til kildekritikk hos Ola Dunk er ikke all verden. Og, jeg skal være den første til å innrømme at jeg glatt kunne gått på en "deep fake" hvis emnet var noe jeg ikke kunne sånn kjempemye om. Er det realistisk at folk kommer til å lete frem flere videoer av samme tale/foredrag/innslag for å sammenlikne? Det er ikke det vettu.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Det er jo nok av folk i dag som tror jorda er flat og meslingvaksinen gir autisme. Evnen til kildekritikk hos Ola Dunk er ikke all verden. Og, jeg skal være den første til å innrømme at jeg glatt kunne gått på en "deep fake" hvis emnet var noe jeg ikke kunne sånn kjempemye om. Er det realistisk at folk kommer til å lete frem flere videoer av samme tale/foredrag/innslag for å sammenlikne? Det er ikke det vettu.

Ikke mannen i gata kanskje, men faktasjekkere begynner å bli en greie i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette er en skremmende utvikling av hva teknologi kan gjøre. Det jeg er redd for er som dere er inne på at det kan misbrukes i valg. Vi så jo under Brexit-valget at det var utrolig mye desinformasjon. Cambridge analytica var også en sentral aktør i dette valget som spredde slik informasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...