Arne Fenstad Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Enorm øking i små satelitter: Fragmentene etter kollisjoner får en potensielt farligere bane Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 ctrl + f: Kesler ???? Nei? Trudde dette handlet om satelitter. Lenke til kommentar
snafu0601 Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Jøss, du kan hurtigtast for å søke, men finner ikke Kesler? Det staves forresten Kessler! Du trudde riktig iallefall: Dette handler om satellitter! Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Hva med "samme" vikepliktregler som for båter: Du har vikeplikt for båter som kommer fra styrbord (høyre). Du har vikeplikt for båter du innhenter. Motorbåter har vikeplikt for seilbåter under seil. (små satelitter har vikeplikt) Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer. (Norsk særregel - forenklet) (komersielle satelitter har vikeplikt) Lenke til kommentar
jostorp Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Her er det vel faktisk et tredimensjonalt rom, hvordan er vikeplikt mellom neddykkede ubåter? Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 (endret) Satelittene ligger vel stort sett i skall, ihvertfall de med siruklær bane, da blir det omtrent som båter på havets overflate. Ellers enig, det må til en regel for z-koordinaten også. Foreslår at de som endrer høyde (radie fra jordens senter) må vike. Endret 14. november 2019 av xyzæøå Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Her var det heller ikke bare snakk om kontrollerte baneendringer, men også at objekter i andre baner kan kollidere med romskrot, f.eks. fra sprengte satelitter nettopp fordi skrotet ikke holder seg i "sin bane" "Etter et sammenstøt dannes tusenvis av fragmenter i alle mulige slags baner. Mange fragmenter vil gå i baner som ligner banene til objektene som først støtte sammen, men det vil også kunne dannes fragmenter som slynges utover og innover. " "Planen var at alle fragmentene etter eksplosjonen skulle ha falt ned igjen etter seks uker, men målinger gjort av nederlandske SatTrackCam Leiden viste at 30 prosent av fragmentene etter eksplosjonen fortsatt gikk i bane rundt jorda i slutten av september, altså 25 uker etter eksplosjonen. Fragmentene fikk også en annen, mer elliptisk bane enn satellitten som ble skutt ned hadde. Den gikk i bane rundt jorda i 285 kilometers høyde. Enkelte av fragmentene etter sammenstøtet med raketten hadde derimot 1900 kilometers høyde som sitt høyeste punkt." Vi snakker vel ikke her om kontrollerte banenendriner, men at skrot kommer ukontrollert i andre baner, og potensielt kan være fare for andre objekter, som f.eks. ISS. Dette er vel den aller største trusselen så vidt jeg kan skjønne. Men i tillegg til dette er det nok også behov for "kjøreregler" ala det man har for veier. Det burde være forbudt å sprenge satelitter, og både dette og brudd på "kjørereglene" burde kunne bøtlegges av et eller annet overnasjonalt organ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå