Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken

Rayline TWB

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke gitt dere noen referat av mail her, enda. Selvsagt kan dere ikke tro det, men jeg kan selvsagt ta et screenshoot for dere... Hvis dere tror noe mer på det da..

Da jeg nevnte mine venner og mitt "forslag",vi skal nok ikke gå videre med det. Uheldigvis ville vi vært nedstemt før vi var ute av døren.

Hvor er kalfaret? ;)

Da ringer jeg en telefon til min kjæreste, eller "jenten min" om dere vil!

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da jeg nevnte mine venner og mitt "forslag",vi skal nok ikke gå videre med det. Uheldigvis ville vi vært nedstemt før vi var uten av døren.

meget pent språk, så pent at jeg som kommer fra et valig middelklassehjem aldri har hørt den formuleringen om at noe skal ut døren. Personlig ville jeg sagt "utefor døren" eller "før det var kommet ut døren", men det er vel bare vanlige formuleringer uten et snev av pent sprog (ja, med -g) i seg...

dessuten kan du jo endre teksten før du tar et skjermskudd då... dette var kansje litt dumt å skrive, du kan jo få idèer...

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Okei folkens, da har vi ført en mer eller mindre konstruktiv debatt her.

La oss sette litt strek og en konklusjon:

Folk bør få snakke det talemålet de vil, så lenge det holder seg innenfor språkets regler, rammer og normer. Med andre ord, så lenge man snakker Norsk.

påvirket av Adawen eller?

Lenke til kommentar
La oss sette litt strek og en konklusjon:

Folk bør få snakke det talemålet de vil, så lenge det holder seg innenfor språkets regler, rammer og normer. Med andre ord, så lenge man snakker Norsk.

Talespråket norsk har ingen regler, rammer og normer. Det er det kun skriftspråket som har: bokmål og nynorsk.

Konklusjon: Prat de dialektene som dere vil men prøv å skrive etter de reglene som fins.

Lenke til kommentar

Sånn, tråden har kanskje dødd litt ut, men i dag kom svar fra Riksmålsforbundet:

Det du setter fingeren på, dreier seg om genitiv (eieform) av spørreordet hvem. Den formen du illustrerer, det vil si hvis (hvis bil er det, hvis genser osv.) er helt korrekt – både i bokmål og riksmål. Men mange oppfatter formen som litt stiv og gammeldags, og det kan være et problem.

I 1991 ga Norsk språkråd skriftspråksstatus til den talespråklige formen hvems, men den ble ikke vanlig i alminnelig skrivepraksis, og i 1997 ble den strøket fra normen.

Dersom man ønsker å unngå hvis-genitiven, altså uttrykksmåter som hvis genser osv. kan man skrive om og si f.eks. hvem er det som eier denne genseren? En slik omskrivning er imidlertid lang, noe som heller ikke alltid er ønskverdig. Sin-genitiven (hvem sin genser) er mulig i tale, men spesielt heldig i skrift er den ikke. Og da står vi faktisk tilbake med hvis-formen allikevel. Selv om denne formen er noe talespråksfjern, skal vi ikke være redd for å bruke den; den har en funksjon, og kan så absolutt anvendes. Når det kommer til de mer uformelle situasjoner – både i tale og skrift – kan man imidlertid kanskje løse opp litt, og ty til forskjellige andre uttrykksmåter. Men du må bare fortsette med den formen som er naturlig for deg.

Med vennlig hilsen

for Riksmålsforbundet

Elin Frysjøenden

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...