Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken

Rayline TWB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JA; JEG MENER DE SOM BANNER, BENYTTER SEG AV DIFTONGER OG A-ENDELSER, SNAKKER UDANNET. Takk.

Selvsagt er det forskjell på skrift og talemål i Norge. Dette har det alltid vært, helt siden Knud Knudsen og Ivar Aasens tider.Men hva skal man bygge et skriftsprog på? Dannet tale eller en udannet tale full av diftonger, banneord og a-endelser? Hva er mest representativt.

Her graver du jo din egen grav.. Ser du ikke ka som er mest representativt for skriftspråket? Jo, nettopp det majoriteten bruker som talespråk..

Med teskje: diftonga, a-endelsa osv.

Lenke til kommentar
Og jeg kjenner en del mennesker, som alle bruker en-endelser om mulig. Noen av dem og jeg, har foreslått fullstendig fjerning av a-endelser. Vi får se hva det blir til! ;)

Har dere foreslått fjerning av a-endelser? Da forsvinner de nok over nyttår! Du og tenåringsgjengen din eier jo samfunnet!

Lenke til kommentar
Hvis er helt korrekt, ifølge UiOs bokmålsorbok. Hvis i betydningen hvem sin, er det samme som engelske whoose. Whoose car is that? Hvis bil er det? Trodde da flere visste det?

jaja jeg går å legger meg i mins seng.

"Whose".

Og jeg tror du snakker om "To whom does this car belong?". Som helt riktig er en arkaisk form av eiendomspronomen, som har blitt hengende etter blant gammel-adelen i England.

Lenke til kommentar
Det er like dumt som at Bondevik skal bli kvitt mobbing i 2004, dream on. :p

Enig! Dette er vel et av norske politikeres mest naive og minst gjennomtenkte uttalelser gjennom tidene.

(Nest værste er vel kanskje bondeviks drøm om gode resultater i kommunevalget med velgkampsaken "høyere alkoholavgifter" og "rusbrus og øl ut av butikkene". Jadda, det vant de mange velgere på :laugh: )

Lenke til kommentar

Here we go again:

Det er ikke noe mindre riktig å bruke en-endelser og ikke noe mindre riktig å bruke a-endelser, det er SMAK OG BEHAG. Punktum, finale.

Selv bruker jeg en herlig blanding, nokså normalt. Og ja, bussa er både feil OG høres j*vlig ut. men såfremt man holder seg innenfor grammatiske regler for verb- og substantivsbøying osv. er det en ren smakssak.

Lenke til kommentar
Gjest mafister
Det er ikke noe mindre riktig å bruke en-endelser og ikke noe mindre riktig å bruke a-endelser, det er SMAK OG BEHAG. Punktum, finale.

Litt off-topic, men svar til det her:

Gamlelæreren min brukte alltid ordet "stata" istedenfor "staten". Det var grusomt irriterende. Man "hører" jo hvor a- og en-endelsene passer inn, gjør man ikke?

Lenke til kommentar

"Stata" TROR jeg er feil, er dog ikke sikker. Orker ikke slå opp i ordbok nå (lenge leve latskapen)... De aller fleste hører hvor de passer inn jo, men enkelte bruker KUN en-endelser. Selv syntes jeg jenta gir en bedre ordlyd en jenten, rett og slett fordi "jenten" er ekkelt å uttale, men det er MEG, og min smak. Helt individuellt.

EDIT: Man kan IKKE si "bussa", (UFFAMEG)...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

"Bussa" er vel helt feil hvis du tenker på bokmål (altså skriftspråket), men på dialekt kunne jeg sagt:

"Æ bussa til jobb i dag" ("bussa" som bøyd verb)

"Æ har mange bussa i garasjen". (flertall av "buss")

Men jeg ville aldri funnt på å si "En bussa"... Det tror jeg ikke noen dialekter bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...