sim Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) "an - auf-, hinter, in-, ûber-, unter-, vor-, swischen osv. osv. Dette pugget vi jo som f... for å få det til å sitte. an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen Endret 27. desember 2003 av sim Lenke til kommentar
zed Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvis du kan norsk, så gir den meget med mening. Hvis bil er det? Hva er det du ikke skjønner? Har du sovet gjennom alle norsktimene dine? Tror kanskje han ikke sov igjennom norsk-timene. Men DU var vist våken rundt unions-tidene, da tror jeg de fleste her sov. Men men, prat som du vil. Men ærlig talt, den "fin-norsken" din er ganske irrterende. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Går du på skolen enda? Nei, er ferdig med skolen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Synd, men kanskje du kjenner en lektor du kan spørre? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Har spurt min mor som er lærer forresten. Hun sa at man ikke kunne skrive "hvis bil er det", men det finnes enkelte sære dialekter som bruker det muntlig. Men det kan IKKE brukes skriftelig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Da bør ikke din mor undervise. Beklager, men sehva jeg hentet ut av ordboken. For BOKMÅL. Hvis det til din moder. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Da bør ikke din mor undervise. Beklager, men sehva jeg hentet ut av ordboken. For BOKMÅL. Hvis det til din moder. eh..ja ? jeg kan ikke se at du har funnet noenting jeg Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) hvis pron (norr hvess, gen. av *hva) foreld: hvem sin h- karjol er dette? Endret 27. desember 2003 av JoachimR Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Bare noen tanker rundt dette med "hvis". Ja, du kan skrive det. I prinsippet kan du skrive alt, men etter moderne, norske rettskrivningsregler er det ikke riktig. "Hvis"-betegnelsen, og særlig som spørreord er en svært gammeldags uttrykksmåte. Dette var nok en av mange former som forsvant i 1938-reformen. Altså - du KAN skrive det, men det er ikke rikitg etter moderne spilleregler. Uttrykket "Hvem sin bil er det?" er riktig, men "sin"-betegnelsen er heller ikke min favoritt. Den er germansk, den også. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Men hva er det som står i ordboken da? At du kan bruke det som spørreord! Og nå brukte jeg ikke riksmålsordboken min engang... EDIT_ vet det heter bok og ikke bog. Endret 27. desember 2003 av JoachimR Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Har spurt min mor som er lærer forresten. Hun sa at man ikke kunne skrive "hvis bil er det", men det finnes enkelte sære dialekter som bruker det muntlig. Men det kan IKKE brukes skriftelig. det han sier er nok korrekt.. du hr kanskje lagt merke til at gamle folk sier "dem" istede for "du". dem betyr nå på "nymotens" norsk dem der borte. altså flertall. men på "gammelnorsk" er det en person. samme med hvis, hvis betyr idag hvis jeg skal bort osv. men på gammelnorsk betydde det da "hvem sin" hvis = hvem sin Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Formene er ikke borte. I et formelt brev skriver jeg også De og Dem. Det er fult lovelig etter språkrådets regler. Samme med hvis. De og Dem er "høffelighetsformer", og skal brukes i gitte sammenhenger. Endret 27. desember 2003 av JoachimR Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Dette kan du skrive: "En herre hvis navn ikke skal nevnes". Dette kan du ikke skrive: "Hvis bil er det?" Hvorfor skriver du "ordbog" forresten? Det er jo dansk, ikke riksmål. Den målformen forsvant vel i 1907 ellerno... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 JO! DU KAN SKRIVE HVIS BIL ER DET! Jeg får lete etter en rapport skrevet om det, det er forferdelig hvor lite opplyste en del mennesker er her... Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 JO! DU KAN SKRIVE HVIS BIL ER DET! Jeg får lete etter en rapport skrevet om det, det er forferdelig hvor lite opplyste en del mennesker er her... helt enig.. kan jo skrive det.. hvis = hvem sin.. og dem/de = du Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Hehehehe - artig å se diskusjonen - og den er bra - men la nå ikke følelsene "koke" over......... Forøvrig er jeg helt på linje med "FreeBSD" her.........: Dette kan du skrive: "En herre hvis navn ikke skal nevnes". Dette kan du ikke skrive: "Hvis bil er det?" Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Arti' å se at "Herr Skadd" også her aktivt går inn for å gjøre seg populær. Jaja. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Herr Skadd? Var da voldsomt da. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Hr. Skadd? - hvem i all verden er det? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Hr. Skadd? - hvem i all verden er det? *kremt* JoachimR Endret 28. desember 2003 av StrongBad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå