Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken


Rayline TWB

Anbefalte innlegg

Å skylde på skolene pga noen sopper ikke klarer å se forskjellen mellom "hvem" og "hvilken" synes jeg blir feil. Bare det å kunne snakke norsk, burde gjøre folk i stand til å ikke gjøre denne absurde feilen. "Og" og "å" er greit nok pga man ikke hører forskjellen når man snakker, men herre.... Forskjellen mellom "hvilken" og "hvem" er, etter min mening så bloody obvious at det skremmer meg litt når at folk ikke klarer å skille dem.

 

Men det er bare i det siste året jeg har merket dette.

Gikk en stund i troen om at dette var et nytt slanguttrykk. :p

Helt enig med alt du skriver. Spesielt og/å delen :blush:

 

Har forøvrig også lagt merke til fenomenet "hvem skjermkort" veldig mye den siste tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvis bil er det?" er så vidt jeg vet like "lovlig" som "Hvem sin bil er det?"

 

De som ikke ser det tror vel at hvis i den setningen vil være det samme som if på engelsk. Det er det IKKE

 

Dog, det skal nevnes at det kanskje er litt "gammeldags" å bruke hvis i den setningen (er endel eldre mennesker som bruker det, spesielt de som er litt "pene i sproget" :p)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Enig med loooooooomy "hvis"-formen er en utdatert sosse-form...

 

Og for øvrig synes jeg bare at det er en her på forumet som er unskyldt for sine skrivefeil. Greit med trykkleifer og lignende, men "alvorlige" skrivefeil blir det for masse av. Folk (inkludert meg) må bli flikere å lese gjennom det de har skrevet et par ganger før de trykker på den magiske Svar-knappen.

Lenke til kommentar
Hvis du kan norsk, så gir den meget med mening. Hvis bil er det? Hva er det du ikke skjønner? Har du sovet gjennom alle norsktimene dine?

 

EDIT:Beklager min krasse holdning, men nå er jeg seriøst ganske så lei.,

Jeg har gått mange år på skole og fortsatt gir den setningen ingen mening :angry:

Endret av StrongBad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...