DummeGaas Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg synes det er teit når folk sier "Min sin". Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Trådstarter: Tror det komme litt ann på hvor i landet du bor. Her i vestfold kan vi fint si HVEM farge, jente, osv. I hjembyen min Bergen er det utenkleig, det må man bruke HVILKEN. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg tror man kan si "Hvis bil er det?". Svært gammel og "fin" spørreform om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvem sin bil er det, er vel det som er riktig. Hvis bil er( If car is it)hmmm. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ikke hvis i betydningen If. Jeg tror, er temmelig sikker, på at "hvis bil er det" er det som er riktigist. Ikke dermed sagt at hvem sin er direkte galt, men litt galt er det nok! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Personlig får jeg vemmelser av "min sin" "demses" osv. det har ikke noe med at det ikke er korrekt språklik, men fordi jeg syntes det gir en ekkel ordlyd. "Hvis bil er det" er en riksmålsgreie som hører fortida til, f.eks min 84 år gammle mormor sier det. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Da så. Jeg tror hele Joachim R. hører fortiden til jeg... Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Det er nok ikke korrekt å Si "Hvis bil er det" - i den hensikt å spørre hvem som eier bilen. Det er OK at det er en del dialektiske uttrykk som "man sier i det daglige", men dialekt er jo ikke undervisningsspråket. Det er akkurat som når jeg (som er Nord-trønder) sier: "Kæm sin bil e e?" Endret 27. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Er det gammeldags å si: Den bilen er fin, DA den har gul farge? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Gammeldags og gammeldags fru Blom.......det vanlige er vel å bytte ut "da" med "fordi"......... Må huske at det benyttes "den gang DA", og "hver gang NÅR"........:-) Endret 27. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Spør din lærer hva som er riktigst. Hvems, hvem sin, hvemseseseseses, eller hvis bil er det? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Da så. Jeg tror hele Joachim R. hører fortiden til jeg... Naah, men riksmål er jo ikke akkurat moderne Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Gudskjelov er ikke Norsk Språkråd her lol............da hadde vi fått svi på pungen....... :!: Hehe siden Norsk Språkråd ble nevnt; - hva synes dere om alle de (etter min mening" helt speisa fornorskingene av f.eks: Cowboy = kåbbåy Punch = pønsj osv, osv............. Endret 27. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Lenge siden jeg gikk på skolen,men mener å huske noe med: Hvem-hva-hvor. Hvis-om....osv. Endret 27. desember 2003 av ghbing Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 hvis pron (norr hvess, gen. av *hva) foreld: hvem sin h- karjol er dette? Bra nok? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Hau-hau-------- Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvem. hvem pron, gen. hvem sin [hvems] el. hvis (norr hveim, dat av spørrepron hverr 'hvem') som spørrende pron 1 i direkte spørsmål: h- har betalt? / h- tror du kommer? / h- ser hun etter? / h- der? oppgi navnet ditt! / h- andre hilste du på? / h- vet? det er ikke så godt å si 2 i avhengige spørresetn: han visste h- vinneren var / h- som gjorde det, kan være det samme 3 som relat pron: besøk h- du vil for meg! / jeg tror ham ikke, h- han nå enn sier han er / h- som helst kan melde seg på enhver, alle / foreld: en mann for h- ære betyr alt . Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 hvis bil er det? Du kan IKKE bruke "hvis" i den setningen. Du ser vel det selv ? Setningen gir jo ingen mening. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvorfor gir ikke den settningen mening? For meg gjør den det... Lenke til kommentar
sparks Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Fra Religion og Politikk til Søppel på 1 uke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå