Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken

Rayline TWB

Anbefalte innlegg

Kan jo legge til at dersom noen av forumets høitærede brukere ønsker å søke jobb som skribent for en av sitene i nettverket, er det ikke spesielt heldig å presentere seg selv med elendig språkføring. :) Har fått et par gullkorn den tiden jeg har vært daglig leder på Overklokking.no, men skal ikke spre dem for vidt av hensyn til de som sendte dem inn.

Men å si "Ej har ikke så god pæiling på åverklokking, men håper ej kan lære....Ej e veldig rask å lære.......svar fort!"

Svaret lød: "Takk for din interesse, men vi er ikke på jakt etter nye skribenter for øyeblikket". (oh, well.....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn, tråden har kanskje dødd litt ut, men i dag kom svar fra Riksmålsforbundet:

*Mye bra saker*

Ingenting ødelegger en god diskusjon som fakta. :p

Jaja, da er vi engie... Til og med riksmålsforbundet var enig med at det er teknisk korrekt men "gammeldags og stivt" for mange.

Lenke til kommentar

Artig lesning, dette. JoachimRs krumspring i salige Politikk & Religion var til tider tunge å svelge, men her har du min fulle støtte.

Til dere som forvirres av det engelske ordet if:

Engelsk oversettelse av det norske ordet hvis er kontekstavhengig.

Hvis bil er dette -> Who's car is this?

Hvis du våger -> If you dare.

Andre ord og former som tragisk nok er tapt eller på vei ut:

hvi

vederkvege

g istedenfor k (som i sprog->språk, bog->bok)

Stor bokstav i alle substantiv (enskjønt, DEN trenden er vel "På Vei Tilbake...")

Akk, ja. Skriftspråket forfaller. :p

Lenke til kommentar
Er du på jakt etter skribenter nå da..?........... :mrgreen:

6 i Norsk

6 i Engelsk

6 til og med i religionskunnskap

men det er maaaaaaange år siden det.lol.......

Det er alltid interessant å høre fra folk som er interessert i å gjøre en jobb for Overklokking.no, vet du. :)

Men 6 i religionskunnskap... vet ikke helt om den er så vesentlig. Dog kan det kanskje være kjekt å kunne bønner fra div. religioner når man står der og håper at maskina skal oppføre seg som man vil. :D

Lenke til kommentar
Andre ord og former som tragisk nok er tapt eller på vei ut:

hvi

vederkvege

g istedenfor k (som i sprog->språk, bog->bok)

Stor bokstav i alle substantiv (enskjønt, DEN trenden er vel "På Vei Tilbake...")

Akk, ja. Skriftspråket forfaller.  :p

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Språket du her snakker så varmt om er en importvare fra dansketiden, og det ser og høres nettopp slik ut. Hva slags stolthet er det i å snakke okkupantens språk? Vi burde heller være glade for å se det forfalle.

"Sprog" og "bog" - det høres jo helt forferdelig ut. Når jeg ser slikt språk ser jeg for meg en absintdrikkende, feit adelsmann som sitter på huk og driter på brosteinen i Kristiania, mens han skriker med en potet i halsen. Og hva er så bra med stor forbokstav i alle substantiv? Er det ikke greit at det er enkelt å se forskjell på egennavn og substantiv?

Uansett, jeg synes det er litt irriterende å se folk skrive om hvor mye de ønsker å bevare det arkaiske språket, samtidig som de skriver som førskoleunger. Hvis du vil skrive dannet bør du først lære forskjellen mellom "å" og "og". Og orddeling... jeg skal ikke komme inn på hvor mye jeg hater orddeling. (Orddeling var forresten vanlig i gammeldansk).

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Omg lol k4n d3r3 |kk3 n0r5k? :cool: |

____________________________|

Norsk lærer vår er språkforsker, hun sier det ikke går ant og si: "Hvis bil er det?"

Kan ikke huske og hørt noen som snakker slikt. (Heldigvis) :no:

Endret av eXploid
Lenke til kommentar
Omg lol k4n d3r3 |kk3 n0r5k? :cool: |

____________________________|

Norsk lærer vår er språkforsker, hun sier det ikke går ant og si: "Hvis bil er det?"

Det forteller kanskje mer om nivået på den norske lærerstanden enn om læreren din. Til og med jeg, som er en jordnær FrP'r fra skogkanten og som aldri har satt min fot på et universitet vet at man kan si "Hvis 96 shot er det?".

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen problemer med å skjønne hva "Hvis bil er det" betyr, men jeg kan aldri huske å ha hørt "hvis" før i den sammenhengen. Jeg hadde nok skrevet "Hvem sin" der (Blir det korrekt norsk forresten?).

Hvis man derimot skal si f.eks "Så kjørte mannen, hvis bil var rød" (blir ikke det korrekt?), så blir det litt mer naturlig å bruke "hvis", i mine øyne/ører. Selv om det høres helt på trynet ut, er jo dette noe man leser/hører av og til.

Til slutt kan jeg jo si at jeg synes ingen av disse setningene høres verre ut en "Hvem skjermkort" osv, som høres totalt idiotisk ut for meg. Kan ikke huske å ha hørt folk si det i dagligtale, men dialekt hører vel egentlig ikke hjemme på forumet uansett.

Lenke til kommentar

1. Jeg må bare si at jeg for første gang støtter JoachimR i en diskusjon. Det skjærer i hjertet mitt, men slik er det bare. "Hvis bil er det" er fullt mulig å si.

2: Hun sier det ikke går "ant" å si det?

3: Kan ikke huske OG hørt (?) noen som snakker slikt?

N1 norsklærer. Hils henne og si hun gjør en god jobb.

Lenke til kommentar

Hvis bil er det? Høres ikke ut som riktig norsk.

Jeg bodde selv i Oslo og har noen familievenner(av mamma & pappa) fra Oslo vest og jeg har aldri hørt dem si "Hvis bil er det?" Dem sa selv "Hvem sin bil er det?"

Hadde noen sagt til meg "Hvis bil er det?" hadde jeg stussa/et på dette.

Men folket på Majorstua, som det het før, har klart å endre dette til MajorstuEN.

Jeg deler ikke den måten dem snakker på Oslo Vest!!

Lenge leve Oslo Øst!

"Mor, se se på denne stenen her" (Dette ville jeg ikke sagt selv)

"Mamma/Mor, ta en titt på denne steinen her" <--Det her er bedre og ville sagt det slik selv - om ikke Mor, men ellers likt.

Lenke til kommentar

Da tror jeg alle er enige om at "hvis bil er det" er en fin og fult mulig settning å bruke.

Siden dere andre allerede har kommenter sprogforsker-læreren, skal jeg holde meg fra det. Imidlertid slutter jeg meg til det som ser ut til å vøre den generelle oppfattning av lærerens arbeid.

Majorstu-borgerne fikk stedet endret til Majorstuen. Ikke bare er dette penere, men når stedet er oppkalt etter en Major, med navnet Stuen, da er det tross alt naturlig at stedet heter Majorstuen, og ikke MajorstuA. Synes jeg.

LENGE LEVE OSLO VEST!

Lenke til kommentar
Da tror jeg alle er enige om at "hvis bil er det" er en fin og fult mulig settning å bruke.

Jeg tror de fleste nå er enige om at "hvis bil er det" er lov i skriftspråket og selvfølgelig i dialekter (siden de ikke er regelbundene som skriftspråket er), men du har nok ikke lest tråden grundig nok om du tror dette flertallet også synes det er "en fin setning å bruke".

Lenge leve uformell og folkelig norsk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...