Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Først en presisering: Nå lages denne topic'en av nysjerrighet, og ikke noen annen grunn... Jeg er jo godt oppe i åra selv, og da ser man jo noen greier som man lurer på. Hvorfor er det så mange som sier "HVEM skjermkort anbefaler du.....", "HVEM mus skal jeg kjøpe" osv..... Er litt bekymret - (ikke for de som sier det....) - men er Norsk- undervisningen helt bånn i bøtta idag.....? Husker tilbake (hauhau, det er nå man ser hvor gammel man har blitt) til da jeg gikk på barne-/ungdomsskole, så hadde vi da kolla på når vi skulle bruke "HVEM kontra "HVILKEN". Bare lurer.......... Lenke til kommentar
sparks Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Du spør ikke søppelfolk om slikt EDIT: Skal prøve å være seriøs.. Er helt enig.. Norsken i dette forumet er utrolig dårlig.. Selv på ting som alle bør kunne selvom de nettop har kommet til landet.. Endret 27. desember 2003 av sparks Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvem brukes om personer, hva og hvilket om ting. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Norskundervisningen er det nok ikke noe feil med. De som bommer på hvem/hvilken er nok i de fleste tilfeller personer som har gitt f__ i skolen (tenker da spesielt på ungdommskolen) og ikke gjordt lekser, men spilt CS. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Man kan si "Hvem av disse sjokoladekakene skal jeg spise" ? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Norskundervisningen er det nok ikke noe feil med. De som bommer på hvem/hvilken er nok i de fleste tilfeller personer som har gitt f__ i skolen (tenker da spesielt på ungdommskolen) og ikke gjordt lekser, men spilt CS. *ORD* Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Jo, men er det Norsk- undervisningen som er dårlig? I så fall så burde skoleverket ta seg sammen. Eller er det bare det at folk gir f......? EDIT: Glem denne - jeg fikk svar 3 ganger over her samtidig med min posting.........:-) Endret 27. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Nei "Sparks" - det heter nok "Hvilken av disse sjokoladekakene skal jeg spise"..... Det er som Pycnopodia sier; Hvem er personrelatert, og hva/hvilket er tingrelatert.... Endret 27. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Man kan si "Hvem av disse sjokoladekakene skal jeg spise" ? Nei, det kan du ikke, du skal bruke hvilken i den sammenhengen. Eller, kanskje finnes det en sær dialekt ett sted og da er det vel mulig. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Undervisningen av hvem/hvilken og sånn foregår mest på barneskolen (3-7 og til 8ende klasse).. Ellers er det lite med oppfriskning senere på ungdomsskolen.. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Men er det ikke slik "terping" som vi f.eks. hadde det i tysken før? Dette hadde vi i norsken også - når det gjaldt pugging på personlige pronomen osv, osv.... "an - auf-, hinter, in-, ûber-, unter-, vor-, swischen osv. osv. Dette pugget vi jo som f... for å få det til å sitte. Endret 27. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
kag Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Å skylde på skolene pga noen sopper ikke klarer å se forskjellen mellom "hvem" og "hvilken" synes jeg blir feil. Bare det å kunne snakke norsk, burde gjøre folk i stand til å ikke gjøre denne absurde feilen. "Og" og "å" er greit nok pga man ikke hører forskjellen når man snakker, men herre.... Forskjellen mellom "hvilken" og "hvem" er, etter min mening så bloody obvious at det skremmer meg litt når at folk ikke klarer å skille dem. Men det er bare i det siste året jeg har merket dette. Gikk en stund i troen om at dette var et nytt slanguttrykk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Men da har vi også, npe jeg ille fått huden full for å si: Hvem sin bil er det? Kan man si det? Eller skal man si HVIS bil er det? Lenke til kommentar
kag Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Klart du kan si "hvem sin bli er det?" Du spør jo etter hvem som eier bilen. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg går i tiendeklasse, og dere skal tro jeg får se en del morsomme setninger når jeg leser andres stiler. Engelskstilene er et klart høydepunkt (hvor vår ikke alltid like kompetente engelsklærer retter min setning "try to render old things obsolete" til "render old, obsolete things". Jadda.), men norskstilene er morsomme de og. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Men Kag, offisielt kan du neppe si "hvem sin". da heter det "hvis" Lenke til kommentar
kag Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvem sin bil er det. Hvem er eieren av denne bilen. Hvem tilhører denne bilen til. Hvem er det denne bilen tilhører. Og hva pokker mener du med "hvis" ? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvis bil er dette? Men du kan likevel si: Hvem er eieren av denne bilen Hvem tilhørter denne bilen Hvem er det denne bilen tilhører. Men det beste er : "hvis bil er dette" Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvis bil er dette? er helt feil .. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Nei, det er helt riktig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå