Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken


Rayline TWB

Anbefalte innlegg

Først en presisering: Nå lages denne topic'en av nysjerrighet, og ikke noen annen grunn... :thumbup:

 

Jeg er jo godt oppe i åra selv, og da ser man jo noen greier som man lurer på. Hvorfor er det så mange som sier "HVEM skjermkort anbefaler du.....", "HVEM mus skal jeg kjøpe" osv.....

 

Er litt bekymret - (ikke for de som sier det....) - men er Norsk- undervisningen helt bånn i bøtta idag.....? :scared:

Husker tilbake (hauhau, det er nå man ser hvor gammel man har blitt) til da jeg gikk på barne-/ungdomsskole, så hadde vi da kolla på når vi skulle bruke "HVEM kontra "HVILKEN".

 

Bare lurer.......... :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det ikke slik "terping" som vi f.eks. hadde det i tysken før? Dette hadde vi i norsken også - når det gjaldt pugging på personlige pronomen osv, osv....

 

"an - auf-, hinter, in-, ûber-, unter-, vor-, swischen osv. osv. Dette pugget vi jo som f... for å få det til å sitte.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Å skylde på skolene pga noen sopper ikke klarer å se forskjellen mellom "hvem" og "hvilken" synes jeg blir feil. Bare det å kunne snakke norsk, burde gjøre folk i stand til å ikke gjøre denne absurde feilen. "Og" og "å" er greit nok pga man ikke hører forskjellen når man snakker, men herre.... Forskjellen mellom "hvilken" og "hvem" er, etter min mening så bloody obvious at det skremmer meg litt når at folk ikke klarer å skille dem.

 

Men det er bare i det siste året jeg har merket dette.

Gikk en stund i troen om at dette var et nytt slanguttrykk. :p

Lenke til kommentar

Jeg går i tiendeklasse, og dere skal tro jeg får se en del morsomme setninger når jeg leser andres stiler. Engelskstilene er et klart høydepunkt (hvor vår ikke alltid like kompetente engelsklærer retter min setning "try to render old things obsolete" til "render old, obsolete things". Jadda.), men norskstilene er morsomme de og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...