Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gå fram med røyk fra vedfyring i nabolag?

Gjest bba49...734

Anbefalte innlegg

Gjest bba49...734 skrev (På 14.11.2019 den 2.58):

Må innrømme at muntlig kommunikasjon gjerne ikke er min største styrke. Det er sikkert veldig mange steg i en kommunikasjonsøkt. Det er også vanskelig å vite i hvilken situasjon noen står i når du møter dem, og hva slags type menneske det er. Om de tar seg god tid eller om de vil skynde seg videre igjennom livet og ha minst mulig prat om ting som de ikke finner så interessant. Det verste er selvsagt det å bare utsette og utsette ting uten å finne ut av hva en kan få ut av dialog.

Det å bli komfortabel i dialogen er nok viktig. Er man for direkte så får man kanskje ikke forberedt dem på det du har å meddele. Gir de deg ikke nok tid å forklare så kan det være frustrerende. Om man bare dumper informasjonen på dem så blir ihvertfall folk ofte utilpass. Dette temaet jeg tar opp i debattråden her er jo en ganske fri sak virker det som, så nabo kan jo rett og slett parrere med at det er helt uaktuelt å endre på noe som helst.

Det kan jo virke slik iom. at den kommuneoverlegen var litt defensiv ift. å kunne veilede enkelt, klart og tydelig i ymse opplevde typer av plager legen kunne komme ut for å skulle vurdere.

Anonymous poster hash: bba49...734

Gode poeng du skriver, det er ikke sikkert du er så dårlig på kommunikasjon som du tror.

Men ville bare gjøre ett poeng til, og det er at selv om det kanskje er en "normal" kommunikasjonsnivå i nabolaget, og ikke at alle er super-topp-venner og går i krigen for hverandre, så er det likevel en prosentsjans for at de kanskje hører på deg hvis du spør. Hvis du -ikke- spør, så er sjansen 0%. Hvis du spør på en meget vennlig og saklig måte, så er sjansen, tja, 20%? Dét er bedre enn 0%, og jeg mener det er verdt å legge 2-3 timer psykologisk forberedelse og jobb i for å prøve å nå inn, i hvert fall før du begynner å ta juridiske steg.

Selv om et juridisk steg kanskje fører frem, og selv om jeg mener din intensjon er etisk forsvarlig og jeg er på din side, så vil en slik fremgang nesten garantert føre til en viss friksjon hos noen naboer, som da nektes "gleden" ved peiskos og den ekstra (kjøpsbetingede)  billige varmen de får av å fyre med véd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...