Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gå fram med røyk fra vedfyring i nabolag?

Gjest bba49...734

Anbefalte innlegg

Gjest bba49...734

Jeg er uheldig å ligge litt i en gryte eller kuldedrag i fra andre nabohus. Minst et par av disse husene er så forurensende når de brenner i vedovn at huset jeg bor i omsvøpes av et tykkere nok lag røyk. Om en skaper undertrykk så vil jo ny skitten luft dras inn. Om en skaper overtrykk så har en problemer med å hente ny luft til å opprettholde det overtrykket, for luften må jo hentes et sted i fra dersom man skal trykke ut luften som er. Jeg har tenkt på om balansert ventilasjon kan være noe å ettermontere, men også her dras jo stadig ny luft inn utenifra.

Eneste logiske løsning er å få de aller verstingene av nabohus til å slutte å fyre, fyre med en rentbrennende metode eller at de skaffer seg f.eks. varmepumpe istedetfor å fyre. Jeg kommer ikke på noen annen løsning. Har tenkt tanken på om det å skaffe seg gassflasker å slippe luft for overtrykk sin skyld. Men det fører med seg lagring, kostnader, røropplegg og ikke minst kanskje stadig behov for etterfylling. Boflaten er 100 kvadratmeter og da går det nok med en del kubikkmeter luft i døgnet. Så slike tanker bør en jo legge i fra seg jo før jo heller.

Jeg ender ned på at en må få vekk verstingene slik at luften bare blir moderat forurenset på de kaldere vinterdagene, enn fullt forurenset hvor jeg må skalke alle luker til huset. Ikke bare sliter en da med innsig, men potensiell opphopning av CO2, radon og innsig av røyk om huset ikke er tett nok. Har lite lyst å ta direkte kontakt med naboer, selv om en kanskje ikke kommer utenom?

Jeg tenker mer på at det må gå an å få forbli litt mer anonym ift. naboene ihvertfall, selv om offentlig instans kanskje må få vite hvem jeg er. Hvem kontakter jeg nå av myndigheter: kommuneoverlege, brannvesen, politi eller annen instans? Jeg spør fordi det er egentlig det vanskeligste punktet å vite hvem man egentlig bør ta kontakt med for å komme nærmere en løsning.

Anonymous poster hash: bba49...734

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg bekjent finnes det ingen statlig instans som kan nekte naboene dine å fyre med mindre det blir forbud i byen, men om du feks bor i borettslag så går det vel an å få ordnet noen regler på den måten.

Du har ikke vurdert å se hva det koster å filtrere luftinntakene dine da?

Lenke til kommentar
Gjest bba49...734

Det er så mye røykgasser at det tror jeg ville bli umulig å få filtrert uten noe voldsomme dyre løsninger. Tror ikke det lar seg filtrere fornuftig nok. Det er så ille at på det verste så snører det seg i halsen og svir i øynene. Rett før man flytter inn på hotell? Jeg har til og med sjekket på dager de fortsetter å fyre av gammel vane selv om det har slått over i mildvær og striregner. Selv striregnet klarer ikke å fjerne røyken i fra nabolaget på noen effektiv måte. Da tror jeg at filtrering kan bli vanskelig.

Jeg tror at jeg har litt over det ordinære forurensningsnivået man forbinder med vedfyring. I natt målte jeg nesten 2000 TVOC på en Airthingsmåler. Nyanskaffet måler denne uken, så jeg har lite av målehistorikk. Men, jeg har noen uker lidelse å vise til som jeg muntlig kan fortelle om. Jeg tror det må ha vært høyere enn 2000 TVOC på enkelte kaldere dager i år.

Nattestid så stopper luften opp omtrent i nabolaget mitt, og man må vente til litt utpå dagen før solen får flyttet på luftmassene, og da er vel beste tidsluke å brålufte på. Men, har merket at den ene naboen ikke ser ut til å ha jobb. Sannsynligvis husmoren i den boligen. Så da fyres det også på dagtid.

Leste nylig informasjon om at røykere som er radonutsatt har større risiko for lungekreft. Vi har litt for mye radon, så det er derfor balansert ventilasjon var i tankene. Så jeg har egentlig et påskudd om at det er nødvendig å få hentet uteluft for å dempe radonfaren. Jeg røyker ikke, men dersom denne vinterfyringen vedvarer på denne måten så må jeg jo kunne ansees for å bli en ufrivillig passiv røyker, som må stenge inne radon på kvelder, netter og mye av døgnet man oppholder seg innendørs på.

Kan kommuneoverlege tillate at slik røykforurensing fortsetter da? Det er jo et helsespørsmål som vedrører ihvertfall noen av de som bor akkurat der jeg bor. Det kan jo også tenkes at noen av de andre naboene også må måtte lufte pga. radon selv om radon kan være veldig ulikt i fra nabohus til nabohus.

Det lukter skikkelig sterkt om man går utendørs, omtrent som de brenner alt mulig dritt. Som sure sokker. Eller at de har veldig gamle vedovner som har elendig trekk.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å kontakte kommuneoverlegen.

Hadde det vært opp til meg, hadde all vedfyring vært forbudt i de større byene.
Vedfyring står for mange ganger så mye årlig fint svevestøv som all trafikk i de største byene. Når i tillegg det meste av utslippet skjer om vinteren, gjør dette at vedfyring fullstendig dominerer som kilde for fint svevestøv.

Mange ganger de siste dagene har det luktet ordentlig bål også der jeg bor. (Dette er i Oslo sentrum)
Dette kan umulig være sunt, og dette er noe som etter min mening bør reguleres.

Men i Oslo er politikerne KUN ute etter å ta bilistene, så må nok se langt etter dette.
Det eneste man gjør i Oslo er et frivillig tilbud om å bytte ut til såkalt rentbrennende ovner, men ingen tvang eller krav.
(Selv såkalte rentbrennende ovner slipper ut MYE svevestøv, men problemet ville blitt noe redusert)

Fint svevestøv er den klart største årsaken til dødsfall grunnet forurensing i Norge.
Men vedfyringen er tydeligvis hellig... 

Lenke til kommentar

Fant denne:
https://www.dinside.no/bolig/vil-vurdere-vedovnforbud-i-oslo/69335337

Ser ut som de tar grep i Bergen i hvert fall.
Der er problemet enda større enn i Oslo. Der står vefyring for 78% av all årlig utslipp av fint svevestøv (Trafikk står for 9% og skipstrafikk 10%.)
I Oslo er tallene 71% fra vedfyring, 21% fra trafikk og 2% fra skipstrafikk.

Ellers kommer Lan med en direkte løgn i artikkelen over: 
"selv om vårt største problem til forskjell fra Bergen er NO2-forurensning fra trafikk. "
Dette er direkte feil. 
Fint svevestøv er mye farligere enn NOx, også i Oslo. 

Lenke til kommentar
Gjest bba49...734

https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/gamle-vedovner-gir-hoye-utslipp--79188

https://boligmentoren.no/pa-vei-mot-et-forbud-for-gamle-ovner/

Jeg kan delvis forstå at vedfyring er litt hellig. Dette har jo folk gjort i ualminnelige tider og føles nesten å skulle være som en menneskerett. Jeg har aldri før hatt like stort problem som i år med nabofyring. Det har vært litt innsig i noen år men plutselig så har det forverret seg. Kanskje fyringsmetodene, eller nyinnflyttede folk har endret på bruksmønsteret. Jeg vet om flere av boligene rundt meg som har helt nye eiere på de ca. 8 årene botid som jeg har selv.

Men det er først når man får opplevelser slik jeg har fått denne høsten man innser at vedfyring virkelig kan bli et problem. Jeg tror nesten man må føle det selv på kroppen som å bo i feil boligfeltsgryte. Hadde det bare vært litt lukt her og der, men når det tvinger deg i fra hus og heim og det bare svir i øynene så er det ikke mye greit lenger.

Lenke til kommentar
Gjest bba49...734
1 hour ago, KalleKanin said:

Det hadde vært interessant å kontakte kommuneoverlegen.

Hadde det vært opp til meg, hadde all vedfyring vært forbudt i de større byene.
Vedfyring står for

Fant denne kommunens kilde. Ikke samme kommune som den jeg bor i. Men det ser ut som om at noen tar jobben sin seriøst. Men, leser man det som skrives så kan man fort bli litt redd for å bli satt i bås som hypokonder. Jeg har vel egentlig ikke noen spesielle lidelser som tilsier at det er noe mentalt. Men, det jeg derimot har er faktabaserte målinger om at luften ikke er god i mitt hjem og heller ikke god utenfor mitt hjem når folk fyrer som verst. Her er den kommuneoverlegen som tar ting halvseriøst ihvertfall i bloggform:

https://kommunelegen.wordpress.com/2017/03/06/saker-som-kan-ha-negativ-innvirkning-pa-helsen/

https://kommunelegen.wordpress.com/2012/01/18/miljorettet-helsevern/

Lenke til kommentar

Det kjem litt ann på detaljane, men dette ligg nok hovudsakleg på kommunelegen sitt bord. Det sagt så må situasjonen være veldig alvorleg før kommunelegen kan gripe inn ovanfor andre privatpersonar. Typisk så vil nok dette dreie seg meir om sjenerande lukt enn reell helsefare. 

Brannvesenet kan være eit alternativ om ulempene skuldast dårleg vedfyring då mykje røyk også betyr mykje sot og fare for brann. Men ved vanleg fyring så kan heller ikkje brannvesenet gjere anna enn å oppfordre til betre fyringsvanar. 

Dersom dette er eit generelt problem som naboane ikkje kan lastast for direkte så er nok politisk arbeid mest aktuelt. Kommunestyret kan feks lage lokal forskrift som forbyr vedfyring i eit aktuelt området, på bestemte tider, krav om høgare piper osv. 

Det som nok er enklast og raskast vil nok være ei teknisk tilpasssing av huset. Dette vil sjølvsagt koste, men som du nemner så kan du feks tette huset og bruke balansert ventilasjon med filter på inntakslufta. 

Lenke til kommentar

Ja, tenkte kull- og hepafilter på alle luftinntak i huset. Eventuelt sette deg bedre inn i dette. Mange slike filter kan vaskes flere ganger og varer en stund.

Men ellers, så burde jo kanskje naboene også være preget av dårlig luft innendørs, selv om du kanskje ligger mer utsatt til? Kanskje de kunne gå med på å skifte ut ovner til mer rentbrennende og saktebrennende ovner, som kakkelovner, for å bevare hyggen uten å forlate nabolaget? Og det burde kanskje være i deres egen interesse også.

Siste løsning er å begynne å brenne bål i hagen med alt mulig slags rask og ta igjen med dobbel dose. Lære dem en lekse.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest bba49...734

Husk at vedfyringsrøyk også inneholder skadelige gasser, det er ikke kun svevestøvet som må tas. De luftrenserne dersom man har mange nok i antall som dere sikter til vil kanskje ta noen prosenter av svevestøvet. Men skal man påfylle med luft så må den hentes i fra. Det var kun meg selv som sikkert hadde kommet på dette i blant vanlige folk. Men, tiltaket virker så ekstremt at vanlige folk nok ville ha ristet på hodet om de bare hørte om idéen.

Det må kunne gå an å prøve å påvirke et sted som gjør at man ikke burde behøve å hermetisk tette huset. Jeg har et radonproblem også, og det løses best ved balansert ventilasjon har jeg fått vite av en rekke fagfolk. Det vil ihvertfall kunne hjelpe å få redusert radon. Da må jeg jo i mange av årets dager suge inn naboens vedfyringsmikset luft.

Jeg er enig i at en del naboer kanskje kan ha liknende opplevelser. Men, jeg synes ikke det er så lett å bare gå å prate med hvem som helst. Har delt det med en nabo som jeg har et greit forhold til. Tviler på at hans vedovn skaper like ille røyk, da jeg har vært inne hos han og fått vite ovnsmodell og den påstås å rentbrenne ca. til 80 %. Jeg har sett enkelte ovner som brenner over 90 %, kanskje oppe i 93 %. Men det er langt mellom såpass rentbrennende ovner å finner ihvertfall på Coop Bygg.

Han har også et radonproblem, men har en kjøkkenvifteløsning som går uansett nonstop. Han kan ikke slå av kjøkkenviften fordi det sannsynligvis er en del av et spesiellt system. Kjenner ikke mer til det. Han tenker seg at det tiltaket hjelper noe hos han, men ikke fullgodt. Denne luften må tas i fra et sted. Eller så vil jo luftflyten i kjøkkenhetten stoppe opp, og dører og vinduer ville ha blitt vanskeligere å åpne. Dersom man skaper overtrykk eller undertrykk så må luften enten trykkes inn i fra utsiden, eller så må man dra ut luften og ha åpning som slipper inn luft i ventiler i boligen. Gassflaskemodellen som jeg skisserte er nok svært uvanlig. Kanskje de på spesielle operative militære fasiliteter har tenkt i de baner for å beskytte generalene i mot biologiske våpen.

Å brenne all slags rask i hagen er forbudt, og man kan risikere å bli anmeldt til politiet av naboer eller brannvesen. Men, det kan jo gå en stund før så skjer. Uansett så skal naboen altså resonnere seg til at det nok er best at de slutter å vedfyre for at du skal stoppe med hagebrenningen. Det eneste man lovlig kan brenne fortsatt dersom det ikke er brannforbud pga. tørke i regionen, det er bråte. Altså bråtebrenning. Og det vil si ting som gress, løv, greiner. Slikt som man vil se på som rene masser. Altså uten papirbrenning, uten brenning av gummidekk, batterier, plastavfall og andre saker som virkelig er ille å brenne.

Men takk Taurean for at du engasjerte deg. Hvordan takler man dialogen med naboene om betente tema? Det hadde vært mer nyttig å lære mer om. Samt hvilke offentlige instanser man bør henvende seg til i første rekke, så andre rekke. Bør man få en advokat til å skrive henvendelser til det offentlige, for å forsikre seg om at det er følelsesuladd og rydding formulert? Eller ihvertfall ha en slik litterært kyndig saksdokumentperson til å korrekturlese og omskrive det man evt. kommer på å kladde ned?

Lenke til kommentar

Jeg slår gjerne et slag for psykologi. Det er lite som er morsommere enn å prøve å løsne i fundamentet på en fastlåst situasjon.

Dette er grunnen til at det beste uansett er å implementére intelligent lederskap tidlig i ethvert forhold i livet. Vær vennlig tidlig, vær åpen, og ikke slutt å være åpen. Selvfølgelig uten å være slitsom. Ta initiativ til å samle alle i en facebook-gruppe eller kanskje invitere folk hjem og ha en løpende dialog hele tiden.

Dette er noe man bør tenke på før man kjøper hus i felles boområder. Det er ikke ulovlig å leve mer segregért, men det innebærer ofte at naboer ikke får et så vennlig og åpent forhold som man -kunne- hatt om man var åpen og vennlig hele tiden. Tilbød hjelp med snømåking evt andre ting, som maling av hus, bærehjelp ved skifting av møbler og dekk på bilen, hva enn det er.

Poenget er at hvis man inntar denne holdningen helt fra starten, da blir det lettere å ta opp slike betente temaer med litt lidenskap og overbevisning, og man føler ikke man må slåss en kamp i oppoverbakke.

Dette er ned til diplomati og lederskapsevner, og vi burde alle lære litt om dette i skolen. Men det er viktigere å pugge algebra og diktanalyse i 10 år.

Hvis alle hadde lært litt om dét, og spesielt om empati og medfølelse, så hadde naboen også klart å bruke huet sitt litt og sett at huset ditt ble røyklagt hver gang værforholdene er som du skriver. Og da ville de følt empati for deg og endret vanene sine for deg. Men enten 1) vet de ikke om problemet, eller 2) de gir totalt beng i deg og tenker kun hjemmekos og lommebok.

Du må ta dine valg. I perioder i livet jeg har levd med vanskelige naboforhold, har jeg bare måtte finne kompromiss og mellompunkter jeg kan foreslå for naboen og prøve å finne en løsning begge kan leve med. Derfor jeg foreslo kakkelovn og mer saktebrennende ovner for naboene dine, og kull- og hepafilter i alle luftekanalene i huset ditt.

Løsningen er altså å bli en mer åpen person. Da er sjansen større for at de gjør deg tjenester bare fordi du er en åpen og vennlig person som igjen fører til at -de- blir mer åpne og vennlige. Dette er forskjellen på kimen til varig fred og krig. Åpenhet og lukkethet. Og det er valg vi tar hver eneste dag.

Vi lever bare denne éne gangen. Hvorfor ikke prøve å få det til å flyte best mulig for alle sammen?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest bba49...734

Må innrømme at muntlig kommunikasjon gjerne ikke er min største styrke. Det er sikkert veldig mange steg i en kommunikasjonsøkt. Det er også vanskelig å vite i hvilken situasjon noen står i når du møter dem, og hva slags type menneske det er. Om de tar seg god tid eller om de vil skynde seg videre igjennom livet og ha minst mulig prat om ting som de ikke finner så interessant. Det verste er selvsagt det å bare utsette og utsette ting uten å finne ut av hva en kan få ut av dialog.

Det å bli komfortabel i dialogen er nok viktig. Er man for direkte så får man kanskje ikke forberedt dem på det du har å meddele. Gir de deg ikke nok tid å forklare så kan det være frustrerende. Om man bare dumper informasjonen på dem så blir ihvertfall folk ofte utilpass. Dette temaet jeg tar opp i debattråden her er jo en ganske fri sak virker det som, så nabo kan jo rett og slett parrere med at det er helt uaktuelt å endre på noe som helst.

Det kan jo virke slik iom. at den kommuneoverlegen var litt defensiv ift. å kunne veilede enkelt, klart og tydelig i ymse opplevde typer av plager legen kunne komme ut for å skulle vurdere.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 timer siden):

<....>

Dersom dette er eit generelt problem som naboane ikkje kan lastast for direkte så er nok politisk arbeid mest aktuelt. Kommunestyret kan feks lage lokal forskrift som forbyr vedfyring i eit aktuelt området, på bestemte tider, krav om høgare piper osv. 

<....>

Ut over å gjøre endringer på eget hus, som vil være kostbart, og med mulig begrenset effekt, er det til slutt kommunen som bør se på dette, og som er de eneste som kan gjøre noe som virkelig monner.

I mange steder innfører man jo f.eks. Dieselbil-forbud på dager med mye svevestøv, på tross av at dette kun utgjør en liten del av det faktiske problemet, og dermed vil få liten effekt.
Dermed burde kommunen ha hjemmel til å kunne se på dette som faktisk er et mye mer reellt problem.

Du har jo da et godt "case" som kunne brukes for å løfte denne problemstillingen.
(Men dette er nok en tung og langdryg prosess. Politiske prosesser oppleves fort uforståelige for oss som står utenfor...) 

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar

Det beste er nok å lufte problemet for naboene på en fornuftig måte, men det kan også hjelpe noe med balansert ventilasjon og et kullfilter i tillegg til det vanlige posefilteret for støv. Da passerer all luft til huset gjennom dette.

Om det ikke er nok kan du sette opp et 10 meter høyt rør for luftinntaket slik at du henter frisk luft over røykteppet. ?

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Om det ikke er nok kan du sette opp et 10 meter høyt rør for luftinntaket slik at du henter frisk luft over røykteppet. ?

Den løysninga vil du nok få litt problem med å få gjennom hos byggesak.
Løysninga bør helst være omvendt med at det er krav om at naboane må montere høgare skorsteinar slik at røyken slepp ut i høgare luftlag og derfor blir spredt utover eit større område.

Ellers så er nok vanleg røyklukt vanskeleg å få gjort noke med, då naboane sitt behov for oppvarming fort veg tyngre enn ønsket om at det ikkje skal lukte røyk i nabolaget.

Lenke til kommentar

Først og fremst, snakk med naboene dine. For om du går videre til steg to uten, kommer du få til å få et rimelig utrivelig nabolag. De aller fleste mennesker er fornuftige skapninger som vil strekke seg langt for sine naboer, om mulig.

Steg to blir å kontakte kommunen. Der er grenseverdier for luftkvalitet som kommunen er ansvarlig for. Det er altså ikke naboene som er juridisk ansvarlig for luftkvaliten, men kommunen. De kommer til å ta prøver av luften, og iverksette tiltak om nødvendig. Dette kan f.eks være lokale fyringsforbud i perioder, eller pålegg om rentbrennende ovner, eller høyere skorsteiner.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Gjest bba49...734
3 hours ago, RJohannesen said:

Det beste er nok å lufte problemet for naboene på en fornuftig måte, men det kan også hjelpe noe med balansert ventilasjon og et kullfilter i tillegg til det vanlige posefilteret for støv. Da passerer all luft til huset gjennom dette.

Vakkert rør! ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...