Gå til innhold

Viking Sky: Foreløpig rapport mener lavt oljetrykk var årsak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Fra NRK:

"

Den nye rapporten fra Havarikommisjonen viser at mannskapet på Viking Sky fikk 18 alarmer om lavt oljenivå i tidsrommet fra klokka 05 til litt over klokka 09 lørdag 23. mars.

Først klokka 13:37.04 kom neste alarm. Like før klokka 14 fikk motoren fullstendig blackout og mistet fremdrift. Da var skipet på det berykta havområdet Hustadvika."

 

Det er tydelig at noen må stilles til ansvar her. 

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så enkelt som å kjøre en motor til den skjærer seg. Man får en alarm/advarsel når faren nærmer seg, så skal mannskapet ta nodvendig affære. Risikoen ved å kjøre uten redundans kan også tenkes å være akseptabel så lenge dette skjer unntaksvis.

Problemet ser rett og slett ut til å være at man ikke har tatt faresignalene på alvor. Jeg ville kikket på instruksjonene for hva man skal gjøre ved hver enkelt feilmelding.

Lenke til kommentar

Gå ut fra havn i så dårlig vær med bare 1 hovedmotor i drift..? Da er jo halvparten av Redudans borte. Og med så mange alarmer for lavt oljenivå,og så mange timer for å få satt i verk tiltak får å få fylt på meir olje,ja så er dette menneskelig slurv,intet annet. Finnes det ikke havner mellom Tromsø og Stavanger hvor det kan skaffes noen fat motorolje slik at årsaken til alarmene ble riktig behandlet og olje etterfylt..? Her er Redudansen overført til mannskapet som egentlig bare hadde flaks som fikk ankerfeste rett før revene. Hadde Viking Sky drevet inn i skjærene,ville den i løpet av noen få minutter vært revet i stykker,kantret og alle ombord omkommet. Det hadde blitt ei av verdens største skipskatastrofer i antall omkomne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan hende at smøreoljen de fylte på ikke var helt av den riktige typen. Altså 10,8m3 med olje av feil spekk ble brukt som nødløsning. Alt den må kasseres og erstattes ved første havn.

Dyrt, men plutselig nødvendig og eneste mulighet for å få igang maskinene. Det kan også forklare halv fart, en slags «limp mode». Var det korrekt olje, kunne de ha kjørt med full maskin.

Lenke til kommentar
HF- skrev (6 timer siden):

Det mangler en knapp for å overstyre automatisk shut-off. Bedre å risikere en motor enn forlis.

Og dersom en hovedmotor er ute, bør ikkje skuta ligge til kai?

Det var allerede alarm på lavt trykk, automatisk nedstenging skjer først på kritisk lavt nivå. Om du kutter denne automatiske nedstengingen får du bare noen sekunder ekstra driftstid før maskinen stenger ned uansett pga den har skjært seg. Og da tar det lang tid å få den i gang igjen. Med andre ord: større risk for forlis. Da er det bedre som der er at den stenger ned og så kan man sjekke hva som er feil og starte den igjen. På slike motorer er det bare mangel på oljetrykk og overspeed som fører til nedstenging, alt annet gir bare alarmer hvis jeg husker rett.

 

De har fire dieselgeneratorer, og en av grunnene til det er at de kan gå videre med redundans selv om en er ute av drift og reparere underveis. De vil dog kunne ha redusert toppfart og "værvindu" de kan operere med, avhengig av hvor mye som er igjen i drift.

Lenke til kommentar
7 hours ago, failern said:

Fra NRK:

"

Den nye rapporten fra Havarikommisjonen viser at mannskapet på Viking Sky fikk 18 alarmer om lavt oljenivå i tidsrommet fra klokka 05 til litt over klokka 09 lørdag 23. mars.

Først klokka 13:37.04 kom neste alarm. Like før klokka 14 fikk motoren fullstendig blackout og mistet fremdrift. Da var skipet på det berykta havområdet Hustadvika."

 

Det er tydelig at noen må stilles til ansvar her. 

Det høres ut som maskinisten som har gått vakt mellom midnatt og 12 har både gitt faen i alarmene samt unngått å informere påtroppende om dem. Så har påtroppende latt være å sjekke alarmloggen, noe som kunne fått en pære til å begynne å lyse over hodet hans.

Det er ikke noe problem å seile med lavere smøreoljenivå enn anbefalt i fint vær, det kan godt hende de har gjort dette bevisst på grunn av problemer med oljedamp i maskinrommet. Da må man derimot selvsagt toppe opp sumpen før man går ut i verre sjø, slik som de ikke gjorde.

Det er heller ikke noe problem å seile med en hovedmaskin ute av drift. Det er derfor det er 4. Det finnes normalt ikke en gang nok drivkraft i skipets thrustere til å utnytte samtlige motorer samtidig.

7 hours ago, LasseP said:

Tenk deg et fly der motoren slås av automatisk i tilfelle lavt oljenivå.

Forskjellen er at på et fly har man ikke med seg reservesmøreolje, teknisk mannskap, samt mulighet til å fylle. Problemet her er ikke at maskinene stopper ved lavt smøreoljetrykk. Problemet er at mannskapet ikke har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...