Gå til innhold

Kraftskatteutvalget gir oppbremsing i småkraft-bransjen [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Småkraft er en liten bransje uten den store inntjeningen eller ressurser å tære på,"

Grensen på 10 MW betyr at når lånene er nedbetalt, om 30 år, sitter eierne med en inntekt på ca 20 mil. pr. år bare for å eie et kraftverk.

Burde ikke eierne betale noe ekstra skatt for å livnære seg av norsk natur, som egentlig tilhører hele folket.

Kanskje en regel som sa at etter 30 år er det 50% ekstra skatt, slik at alle nyter godt av naturressursene.

Alternativet er at staten bygger ut, så får fellesskapet alle inntektene.

Det var slik besteforeldrene våre tenkte, og vi har i dag pengemaskinen "Statkraft". 

Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

"Alternativet til vannkraft er vindkraft på land som ikke akkurat er populært."

Alternativet er å sette vindturbiner på havmerder av typen Nordlaks bygger.

Ja veit du ønsker det, men et ønske fra en privatperson gjer det ikkje til et alternativ

Lenke til kommentar
HF- skrev (1 time siden):

Ja veit du ønsker det, men et ønske fra en privatperson gjer det ikkje til et alternativ

Er vi ikke alle privatpersoner, og ved valg teller alle stemmer likt.

Det er med andre ord politikk det dreier seg om, så får vi håpe MDG blir sterke nok til å få vindturbinene ut på havet i 2021.

Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (11 timer siden):

Jo, men det er jo ikke slik at 400 leserinnlegg på tu om det samme emne er spesielt interessant å lese. Jeg tror de aller fleste som noensinne har lest tu-leserinnlegg har fått med seg h va du mener.

Skal vi få til gode debatter er det innlegg om selve saken jeg ønsker kommer på trykk.

Vi har våre meninger om ting, alle, og kommer det saklige argumenter som gjør at jeg skifter mening er det slik debatter bør være.

Har du lest om meningene mine før, så er det bare å hoppe over(ikke verre enn det).

Jeg håper ikke folk slutter å skrive om meningene sine fordi noen blir irritert.

Er du enig med meg skriver du ingen ting, men er du uenig skriver du dine egne meninger, slik mener jeg debattene på kommentarfeltene bør være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...