Mekkeren Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Vel, egentlig vet jeg ikke tallet for 9800SE sikkert. Mulig det er ned mot 60W. Grunnen til at jeg sa 70W er at jeg har lest artikler om andre brikker og husker noen av tallene derfra. (fikk linken her på forumet for et par uker siden, husker den ikke nå) Tallene jeg husker er: Radeon 9600XT: 22W Geforce 9700 (ultra?) noen og førti Watt (46W?) Radeon 9800Pro: 75W Radeon 9800XT: mer enn 9800Pro Geforce 5950: 96W Radeon 9800 SE bruker mindre enn 9800Pro, men faktisk ikke så veldig mye under pga Idle-strøm i de disablede pipelinene. Jeg antar ut fra prosess (150nm) og hastigheten til chippen at den utvikler ca 60-70W. Altså veldig mye mer enn 9600XT. det var veldig mye, da er det ikke rart man i dag trenger støre strømforsyning når bare et graffikort tar så mye strøm som opptil 100W som du sier. Lenke til kommentar
Gulliksen Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Hehe. Ble litt engstelig nå. Ganske Q-tecen ryker en gang da.. Men det var kjekt å vite Simen1. Viste ikke at skjermkortene trakk så mye strøm.. Endret 29. desember 2003 av Gulliksen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Hehe. Ble litt engstelig nå. Ganske Q-tecen ryker en gang da.. Men det var kjekt å vite Simen1. Viste ikke at skjermkortene trakk så mye strøm.. Ikke jeg heller, inntil jeg leste det for et par uker siden. Ble ganske sjokkert, men artikkelen virket forseggjort og troverdig, så jeg tror på det som sto der. (Det var selvfølgelig ikke TomsHardwareGuide bare for å ha sagt det) PS. Det er jo også verd å legge merke til det overraskende lave forbruket til Radeon 9600XT. Det er nok dette som er grunnen til at det ikke har molex strømtilkobling. (AGP porten kan levere max 25W så det stemmer jo fint med de 22W som sto i testen) Lenke til kommentar
the_dOle Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Oh shit, kanskje den kjipe q-tec poweren i dual xp kassa mi sliter litt når nye 9600xt'en dukker opp i posten da.. Antar at den passivt kjølte 9000non pro'en som sitter der idag er mere enøk vennlig av seg.. Men om jeg ikke ligger helt på grensa allerede skal det vel gå en stund til... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Oh shit, kanskje den kjipe q-tec poweren i dual xp kassa mi sliter litt når nye 9600xt'en dukker opp i posten da.. Antar at den passivt kjølte 9000non pro'en som sitter der idag er mere enøk vennlig av seg.. Men om jeg ikke ligger helt på grensa allerede skal det vel gå en stund til... Jeg tipper en passivt kjølt Radeon 9000 utvikler rundt 8-10W. PSU'en din bør altså takle de ekstra 12-14 wattene. Angående enøk: Hvis du, i den delen av året der utetemperaturen er lavere enn innetemperaturen (8-11mnd i året avhengig av landsdel) bruker elektrisk termostatstyrt oppvarming i den delen av boligen der PC'n står så kan du regne den ekstra varmen som totalt energiøkonomisk fordi det ikke vil øke energiforbruket, men kun erstatter en ørliten del av det forbruket ovnen din har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå