Gå til innhold

Sapphire Radeon 9600XT eller 9800SE

Vortexsurfer

Anbefalte innlegg

Har lest en del på forumet og sett gjennom en del tester på ymse sider, de fleste heller mot at 9600XT kortet er bedre, men ser at noen mener 9800SE kortet er det beste. Kortene ligger på ca samme pris på komplett og jeg er litt i villrede hvilket jeg skal kjøpe av disse? Er det noen store tekniske forskjeller på 9600XT og 9800SE?

Edit: j

Og hva er det tullet med 3.0 Volt til disse kortene, er det tilfelle på kortet på komplett (se. Sapphire 9600XT 256MB), og vil det by på prob med mitt hovedkort?

Endret av Vortexsurfer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at 9800SE _kan_ moddes til 9800 og klokkes til Pro hastigheter (gjøres ved modifiserte drivere som enabler de siste 4 pipelines på kortet). Vet mange som har hatt problemer med dette i form av artifacts og sjakkruter på skjermen, så jeg anbefaler derfor å gå for et 9600XT. Antar jeg selv kommer til å gjøre det. :)

Lenke til kommentar

Sapphire 9800SE kan ikke moddes (128bit), har ikke hørt om at kortet kommer i 256bit versjon selv om Sapphire opplyser det på hjemmesia.

Gå etter hva lommeboka sier:

1. GeCube Radeon 9600XT - kr 1399,- hos Multicom.

2. AOPEN Geforce FX5900XT - kr 1867,- hos VSData.

3. Hercules 3D Prophet 9800SE AIW - kr 2151,- hos PCEksperten.

4. Powercolor Radeon 9800 Pro - kr 2675,- hos HardwareButikken.

Hercules sitt 9800SE er 256bit (så vidt jeg har hørt rapporter om) m.a.o. er sjansen stor for å få ett 9800 PRO AIW.

Mer om hvilke kort som kan softmoddes ---> Link.

Lenke til kommentar

modda 9800SE yter best

9600XT yter nest best

9800SE yter dårligst

Det kommer altså an på om du vil modde eller ikke og om du har flaks og får det til å fungere.

Andre store forskjeller er at 9800SE sluker strøm (~70W) (og utvikler dermed veldig mye varme), mens 9600XT bruker lite strøm (~20W) og utvikler dermed mye mindre varme. Dette har jo også litt å si for hvor kraftig PSU du trenger og hvor god utlufting du bør ha i kabinettet.

Lenke til kommentar

Et modda 9800SE uten artifacts er omtrent like bra som et 9800PRO, hvis det kjører på samme klokke frekvens. Et "vanlig" 9600XT kort er vel omtrent like bra som et standard 9800SE (256 bit) kort. Så poenget er vel om man tør satse på å at modden til SE kortet blir vellykket. 9600XT kortene utvilkler mindre varme da de er produsert med 0.13 mikrometer teknologi på Gpu’en. Jeg har et Hercules 9800SE AIW kort og de som er interessert må bare se på tidligere innlegg angående dette kortet.

Endret av TRB
Lenke til kommentar

Det er _2_ muligheter å modde et 9800 SE kort. Den ene måten er å bytte bios på kortet. Den andre som ikke innebærer noen form for fare er å "softmodde" kortet. Det vil si å bruke en modifisert driver som "åpner" de fire siste "pipelines". Hvis man bruker en modifisert driver har man ikke "kødda" med kortet og man kan (MORAL!) returnere dette hvis det ikke innfridde det som ble oppgitt i annonsen. Ja, man kan reinnstallere ATI drivere, så fungerer kortet som et vanlig 9800SE. Hvis man modifiserer kortet med bytte av bios, kan man risikere at det IKKE lar seg oppdatere med bios som er tidligere utgitt/annen type (eller lignende).

Endret av TRB
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker 9800se korta så mye strøm i forhold til 9600xt korta ? Er det pga den har en annen brikke ?

Det er riktig. 9800 (SE/ikke-pro/pro/XT) er alle produsert med 150nm (ikke 130nm som TRB sa.) Dette er en av årsakene. 9600XT er den første GPU'en Ati lager med 130nm. De har mindre problemer med lekasjestrømmer enn AMD/Intel har på CPU'er siden frekvensen (MHz) er mye lavere. Det gjør den veldig kjølig.

Den andre årsaken er at den har 8 pipeliner i motsetning til 4 pipeliner på 9600-serien. Alle 8 pipelinene trekker strøm selv om 4 er disablet på 9800SE. På SE trekker derimot de 4 fungerende pipelinene idle-strøm (lekkasje) + brukseffekt (aktiv strømbruk under spill), mens de 4 disablede pipelinene bare bruker idle-strøm.

Lenke til kommentar
Andre store forskjeller er at 9800SE sluker strøm (~70W) (og utvikler dermed veldig mye varme), mens 9600XT bruker lite strøm (~20W) og utvikler dermed mye mindre varme. Dette har jo også litt å si for hvor kraftig PSU du trenger og hvor god utlufting du bør ha i kabinettet.

Oi, oi, 70 Watt? det var enormt mye også da? sikker på at det er så mye?

Lenke til kommentar

Oi, oi, 70 Watt? det var enormt mye også da? sikker på at det er så mye?

Vel, egentlig vet jeg ikke tallet for 9800SE sikkert. Mulig det er ned mot 60W. Grunnen til at jeg sa 70W er at jeg har lest artikler om andre brikker og husker noen av tallene derfra. (fikk linken her på forumet for et par uker siden, husker den ikke nå) Tallene jeg husker er:

Radeon 9600XT: 22W

Geforce 9700 (ultra?) noen og førti Watt (46W?)

Radeon 9800Pro: 75W

Radeon 9800XT: mer enn 9800Pro

Geforce 5950: 96W

Radeon 9800 SE bruker mindre enn 9800Pro, men faktisk ikke så veldig mye under pga Idle-strøm i de disablede pipelinene. Jeg antar ut fra prosess (150nm) og hastigheten til chippen at den utvikler ca 60-70W. Altså veldig mye mer enn 9600XT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...