Gå til innhold

9600XT, 9700Pro, 9800SE256bit eller 9800PRO?


Theo343

Anbefalte innlegg

ok, jeg har lest her på forumet at hercules bruker pro minne, da er dette feil.

 

men poenget mitt er likevel at om 2.8 og 3.3 brikkene kjøres på samme hastighet, presterer de identisk.

 

to biler som kjører i 100kmt. den ene bilen kjører ikke MER i 100kmt fordi den har sterkere motor, selv om den KAN kjøre fortere.

 

så lenge gpuene er fri for artifacts, presterer de likt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne gjennomgangen av kortet står det at det benyttes Pro minne, men det kan vel være en sannhet med modifikasjoner siden vi allerede har stadfestet at den benytter eks. 3.3ns og ikke 2.8ns.

 

Ellers er det 256bit.

 

Sjangsen man tar er om man får en av R350'ene som feilet i testen fra ATI, eller om man får et av de OK R350'ene som fulgte med i samme test batchen men som da også blir fjernet. De tester ca. 50 av gangen og feiler 1 går alle 50 til SE.

 

Men i tillegg skal skjerkort produsentene teste om de finner feil, så velger man en kvalitetsprodusent så er det større sjangs for at man får et SE kort som kan softmoddes, men det lureste er vel å lage en tråd hvor man spør hvor mange som klarte å softmodde et Hercules 9800SE AIW kort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Selv om jeg er ivrig ATI tilhenger vil jeg bare anbefale deg å ta en titt på det nye GeForce FX5900XT kortet.

 

Se review, f.eks. her:

 

http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/gffx_5900xt.shtml

 

Kr. 1903,- på PSData:

 

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=105...lAction=details

 

Tviler på at du kan finne et kjappere kort for under 2000,- pr. dags dato.

 

Når det gjelder softmodding av AIW 9800SE... man er jo aldri 100% sikker på at det vil fungere på akkurat det kortet du får.

 

Nå ser jeg for meg 100 brukere som skriker ut: "Ja, men du kan jo bare bruke angreretten"... Flott det, men kanskje også noe som vil føre til at Webshopper vil bli dyrere etterhvert?

Er kortet i den testen (hothardware) og kortet som du har linket til på PSdata det samme kortet? Mener ikke merke,

men det ene heter FX 5900SE og det andre heter FX 5900XT ?

Hva sier dere?

Endret av suzze
Lenke til kommentar
da må det ha vært andre faktorer som spiller inn (software)

 

er jo simpel logikk, to fysisk like kort.  og det kan iallefall IKKE ha vært "PÅ LANGT NÆR samme ytelse" og at man sparer MYE penger.  og er det noe i denne tråden som ligner eplekjekt er det det svaret du gav akkurat nå.

 

tittelen som verdensmester har jeg ikke påberopt meg, men du må nok bite i gresset her, uansett hva det måtte gjøre meg til så er ditt svar riv ruskende galt/overdrevet.

Nei, det er ikke to fysisk like kort , det er nemmelig her den vesentlige forskjellen ligger. bla brukes det gpuèr som ikke holder mål og dermed blir brukt i billigkortene, disse klarer seg i de men om du modder piplinene i det blir det fortsatt dårligere, det er jo nettop derfor de er brukt i et billigere/dårligere kort istedenfor å kassere dem i tillegg blir det også brukt darligere minne. Disse to faktorene spiller en vesentlig rolle, når det gjelder pris er alt relativt om du ser på de i rene kroner er forskjellen stor,men om du ser hva du får for disse pengene er forskjellen betydelig mindre. Så atter en gang , ikke ver så rask med å si at ingen andre enn du har peil.

GPUene presterer identisk hvis de kommer seg gjennom modden uten artifacts. dette er logisk, vi snakker digitalteknikk, enten funker det likt eller ikke i det hele tatt.

 

på hercules kortene ihvertfall blir det brukt pro minne, som tidligere nevnt i tråden.

på lik klokkefrekvens presterer de identisk. på AIW pro kortene blir det brukt 2,8ns minne istedet for 3,3

 

minne har ikke alt å si, gpu er den samme dvs arkitekturen, ytelsen mellom 2,8 og 3,3 vil ikke være direkte utslagsgivende i antall prosent ytelse

 

prisen på 9800se er 1700, mens prisen på 9800pro er 2700

hvor mye ekstra ytelse får du for 1/2,7 av prisen ekstra?

Hvis de kommer seg gjennom modden????

Ver obs på at teori og praksis er to forskjellige ting, jeg uttaler meg her om et praktisk forsøk i tillegg har du usikkerheten om det i det hele tatt vil virke på akkurat det kortet du får og så blir du jo uten garanti + at et orginalt kan klokkes lengre om det skulle vere behov for dette.

Kan nevne at jeg har sett en test av et 9800 pro moddet til 9800 XT det klarer på langt nær det mitt org XT klarer.

Men jeg gidder ikke lage noen krangel av dette , så de som har lyst får bare prøve , men bli ikke skuffet :xmas:

Lenke til kommentar

Ytelsen på FX5900XT(NB! hos Nvidia betyr XT, liteEd..) 128MB virker bra, og ren hardware spec(tall teori) ser ut til å være på høyde med Radeon 9800Pro.

 

Men det som gjør at jeg vender meg mer mot ATI i denne omgang er at ytelse alene ikke er like interessant. Har lest nå at ATI gir penere grafikk i tillegg til god ytelse.

 

Må gjerne komme med inspill på dette...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis de kommer seg gjennom modden????

Ver obs på at teori og praksis er to forskjellige ting, jeg uttaler meg her om et praktisk forsøk i tillegg har du usikkerheten om det i det hele tatt vil virke på akkurat det kortet du får og så blir du jo uten garanti + at et orginalt kan klokkes lengre om det skulle vere behov for dette.

Kan nevne at jeg har sett en test av et 9800 pro moddet til 9800 XT det klarer på langt nær det mitt org XT klarer.

Men jeg gidder ikke lage noen krangel av dette , så de som har lyst får bare prøve , men bli ikke skuffet :xmas:

9800pro og 9800xt er ikke identiske kjerner, det er implementert nye funksjoner som bla gjør at den holder høyere min fps noe man ser i ut2003 benchmarks.

 

usikkerheten om man får det moddet: Det var ikke det vi diskuterte her. Denne diskusjonen var forutsatt at modden faktisk virket, men jeg skjønner du forsøker å vri deg ut av denne med det argumentet, enn så uvensentlig det er. Angreretten benyttes ved mislykket mod. Krangelen var det du selv som lagde.

 

er det forskjell på en duron 2ghz m/cachemod og en xp 2ghz? jeg spør

Lenke til kommentar
Ytelsen på FX5900XT(NB! hos Nvidia betyr XT, liteEd..) 128MB virker bra, og ren hardware spec(tall teori) ser ut til å være på høyde med Radeon 9800Pro.

 

Men det som gjør at jeg vender meg mer mot ATI i denne omgang er at ytelse alene ikke er like interessant. Har lest nå at ATI gir penere grafikk i tillegg til god ytelse.

 

Må gjerne komme med inspill på dette...

Så i nVIDA-verden er XT "dårligere"

Mens i ATI-verden er XT mye bedre enn SE?

 

Nå vet jeg det og ;)

Kan du ytdype det du mener med penere grafikk?

evt. legge ut en link?

 

Syns det 5900 XT så intresant ut jeg. Skal jo ha nytt kort og...

Lenke til kommentar

Dette er også interessant å vite om man ønsker å forsøke å softmodde ett 9800SE AIW kort. Som kjent skaper softmoddingen ekstra varme, og bedre kjøling er ofte nødvendig.

 

 

Fant også ut idag på den harde måten at GPU-kjøleren VGA Silencer IKKE er kompatibel med AIW-kort - et lite stykke aluminium kolliderer med TV-tuneren...

Hentet fra en tråd om softmodding..

Lenke til kommentar

Jeg har et Hercules 9800 SE AIW. Kortet har 3,3 ns Samsung minne. Overklokket og softmoddet yter det 5600 poeng i 3DMark03. Softmoddingen medfører artifacts (sjakkbrett effekt), men disse kan jeg (stor sett) få bort med å justere i driverinnstillingene. Umoddet og ikke overklokket yter det (hvis jeg husker rett) 3800 poeng i 3DMark03.

 

AMD XP 1800+@ 1,6 GHz

768 MB TwinMOS 3200 minne som kjører Dual (512+256)

200 MHz FSB

Abit NF7-S v1.1

Lenke til kommentar
Så i nVIDA-verden er XT "dårligere"

Mens i ATI-verden er XT mye bedre enn SE?

 

Nå vet jeg det og ;)

Kan du ytdype det du mener med penere grafikk?

evt. legge ut en link?

 

Syns det 5900 XT så intresant ut jeg. Skal jo ha nytt kort og...

 

Stemmer, i ATI verdenen er XT bedre enn PRO og SE. XT har også en ny versjon av kjernen. R360 kontra R350 som er i SE og PRO.

 

Jeg skal få tak i noen linker til deg, har de ikke for hånden akkurat nå. Men det jeg har lest de siste månedene er at ATI kortene gir penere grafikk ved at de har bedre Anti Aliasing og bedre pixel shader etc.

 

Men ta dette litt med en klype salt til jeg finner linker til deg som gir noe mer håndfast.

 

Andre må også gjerne bidra her. Men det skal være almenn kjent, men må finne de gamle testene og vs-vs reviews jeg har lest tidligere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kan du ikke bare gå for et sapphire Raedon 9800 Pro 128mb da? det er et av de beste kortene på markedet (annet enn Xt og ddr2 da selvfølgelig).

 

koster NÅ KUN 2642.-kr hoss Itbuttiken.no !

 

http://www.itbutikken.dk/default.asp?

Virker som det kan være et greit alternativ nå ja.

 

Det å kjøpe et SE og softmodde det og lykkes er bra.

 

Det å ha et SE AIW kort(har alltid 26bit minne) er også bra, da man får mye for pengene!

Men ønsker jeg tv-tuner funksjonalitet bør jeg kanskje heller kjøpe et eget tv/dv kort utenom slik at jeg ikke mister denne funksjonaliteten når jeg evt. bytter skjermkort.

 

Så det får enten bli å finne et standard SE med 256bit minne eller et true Pro. Får tygge litt på denne.

 

Derimot virket 9600XT også interessant bla. pga pris, R360, 130nm etc. Men må lese noen fler tester for å se om det gir god nok ytelse.... 9600XT burde ha meget gode muligheter for overklokking da den har en arkitektur som tilsier minimal varmeutvikling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
true Pro. Får tygge litt på denne.

 

Derimot virket 9600XT også interessant bla. pga pris, R360, 130nm etc. Men må lese noen fler tester for å se om det gir god nok ytelse.... 9600XT burde ha meget gode muligheter for overklokking da den har en arkitektur som tilsier minimal varmeutvikling.

Ja 9600Xt skal også være et temelig Godt kort det,

 

jeg skal også ha meg ny maskin snart og jeg vurderer disse da:

 

Sapphire Raedon 9600Xt (ca 4000 poeng i 3mark '03) (ca 12000 i 2001se)

Sapphire Raedon 9800 Pro (ca 5500-6000 Poeng i 3D mark '03) (ca 18000 2001se)

Hercules 3D prophet 9800 pro (samme som over ca)

 

da disse kortene ligger på fra 1600 - rundt 3000.-kr

 

Så hvis du her ser på pris/ytelse ser du at forskjellen er på ca 50 -75%

så syns nesten at raedon 9800 pro er verdt 2.5 -3.000.-kr altså.

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar
Nå vet jeg det og ;)

Kan du ytdype det du mener med penere grafikk?

evt. legge ut en link?

 

Syns det 5900 XT så intresant ut jeg. Skal jo ha nytt kort og...

Her kan du lese en av testene fra hardware.no hvor de snakker nettopp om bildekvalitet.

 

Dog er denne basert på de aller nyeste og dyreste kortene, og jeg mener å huske at forskjellene skal være større på "mindre/eldre" modeller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis de kommer seg gjennom modden????

Ver obs på at teori og praksis er to forskjellige ting, jeg uttaler meg her om et praktisk forsøk i tillegg har du usikkerheten om det i det hele tatt vil virke på akkurat det kortet du får og så blir du jo uten garanti + at et orginalt kan klokkes lengre om det skulle vere behov for dette.

Kan nevne at jeg har sett en test av et 9800 pro moddet til 9800 XT det klarer på langt nær det mitt org XT klarer.

Men jeg gidder ikke lage noen krangel av dette , så de som har lyst får bare prøve , men bli ikke skuffet :xmas:

9800pro og 9800xt er ikke identiske kjerner, det er implementert nye funksjoner som bla gjør at den holder høyere min fps noe man ser i ut2003 benchmarks.

 

usikkerheten om man får det moddet: Det var ikke det vi diskuterte her. Denne diskusjonen var forutsatt at modden faktisk virket, men jeg skjønner du forsøker å vri deg ut av denne med det argumentet, enn så uvensentlig det er. Angreretten benyttes ved mislykket mod. Krangelen var det du selv som lagde.

 

er det forskjell på en duron 2ghz m/cachemod og en xp 2ghz? jeg spør

Jeg trakk frem 9800pro/9800XT som et nytt eks da det for en tid siden var lagt ut en "mod" som skulle gjøre pro til xt dette beviste jeg da at det ikke gikk.

Så beskylder du meg for å ha startet denne krangelen, noe som er det latterligste jeg har hørt, jeg la ut min erfaring i mitt første innlegg og så kommer du så snørrhovent inn med følgende kommentar; SITAT:nå er jeg lei av forumbrukere som ikke har peil på hva de snakker om men gir konkrete svar som kan være utslagsgivende for kjøp til thread-poster basert på antakelser Sitat slutt.

Hvem er det som kommmer og beskylder hvem her, er du ikke istand til å lese hva du selv skriver engang??????

Jeg har heller ikke sagt at modden ikke virker , det var du selv som sa, SITAT:hvis de kommer seg gjennom modden SITAT SLUTT. Men nok en gang prøver du å si at jeg prøver å vri meg unna med dette argumentet, nei les hva du skriver før du beskylder andre for noe.

Og ja angreretten "kan" benyttes om du ødlegger et kort med modden, forutsatt at du har "moral" nok til det og det betviler jeg ikke at du har, pytt pytt det er jo andre som får betale for det :scared::scared::scared:

Lenke til kommentar
Er kortet i den testen (hothardware) og kortet som du har linket til på PSdata det samme kortet? Mener ikke merke,

men det ene heter FX 5900SE og det andre heter FX 5900XT ?

 

Ja, det er samme kortet, bare litt spesiell navnegiving fra produsent. Se bla. på Overskrift i reviewen. Leser du også artikkelen nøye vil du se at de bruker begge navnene om hverandre.

 

"eVGA's e-GeForce FX 5900 SE card is based on the "new" GeForce FX 5900 XT"

 

Har allerede bestilt ett av disse korta til kona i fødselsdagspresang. Ett kjempekort til under 2000 spenn og nesten samme ytelse som mitt gamle 9700 Pro.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...