Gå til innhold

9600XT, 9700Pro, 9800SE256bit eller 9800PRO?


Theo343

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt rundt forskjeller på 9600XT, 9700Pro, 9800SE og 9800PRO + UE etc. så har jeg stoppet opp på hva jeg egentlig burde kjøpe.

 

Normalt sett skulle man tro 9800Pro, eller at høyere tall var bedre, men langt derifra.

9800Pro kan virke som det beste valget av disse, litt avhengig av specs., men disse ligger først og fremst oppimot 3000,- eller mer.

 

Etter å ha lest en del tester ser det ut som man kan komme like langt med et mye billigere 9700Pro, 9800SE eller omtrent like langt med et 9600XT.

 

Det som gjør det vanskelig å velge er at det i disse 3 forskjellige produktene varierer mellom følgende egenskaper.

 

- 128b-16B/256b-32B minnebåndbredde

- 130/150nm

- R350/360 arch.

- 4/8 pipelines.

- Core clock fra rundt 380MHz til 500Mhz

- Memory clock fra 600MHz til 680Mhz.

 

Jeg har lest at hvis man eks. får tak i et 9800SE kort med 256bit minnebåndbredde (uavhengig av 128/256MB) så sparer man ca. 1000,- kontra et Pro, men man har i praksis kjøpt et Pro kort...

9800SE har sperre på 4 av 8 pipelines, men disse kan enkelt softmoddes. Dermed wooops... sitter man med et 9800Pro kort og har spart 1000,- på å kjøpe et 9800SE kort.

 

Et eksempel på et slik SE kort med 256bit minnebåndbredde er:

Hercules 3D Prophet All-In-Wonder 9800SE

Pris hos komplett er ca. 2.200,- (noe ekstra i pris pga tv-inn etc)

Et eksempel på et 9700Pro kort er:

PowerColor Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR

Prisen hos komplett er ca. 2.400,-, men tv-inn etc trekker opp.

 

9600XT får man ikke med 256bit minnebåndbredde, men det yter alikevel meget bra! Et Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR koster også kun ca. 1.500,- hos Komplett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spare penger ved gå rundt en "begrensning" ATI har lagt inn, ved å disable 4 pipelines i et 9800SE kort, og samtidig nyte godt av at bla. Hercules i tillegg har lagt inn Pro minne på et SE kort, så gjør jeg gjerne det.

 

Altså man sparer 1000,- på å kjøpe et Hercules 9800SE 128MB 256bit, som i praksis er et Pro kort. Krever kun en enkel softmodd for å enable fullt 8 pipelines som skiller den fra en Pro.

 

Men ved å velge et 9600XT kort får man riktignok god ytelse pga. XT, men mener å ha lest at man får dårligere anti aliasing ytelse etc. enn hva et 9800Pro kort gir.

 

Med modden på SE kortet skal man få så og si lik ytelse...

 

Jeg ønsker ikke å "kaste penger" på et skjermkort, men ønsker alikevel å betale en rimelig sum av hva det koster for å få best mulig ytelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Du får bedre ytelse ved å modde et kort , men på langt nær samme ytelse som om du kjøpte orginalen men ja du sparer litt penger. Men ingenting slår orginalen :xmas:

på langt nær samme ytelse???

nå tror jeg du beveger deg ut på en sti du ikke vet hvor fører hen for å si det litt mildt.

 

det er da ikke forskjell på et kort med 8 pipelines, og et annet kort med samme pcb, 4 pipelines som er omgjort til 8 og pro minnebrikker på.

 

nå er jeg lei av forumbrukere som ikke har peil på hva de snakker om men gir konkrete svar som kan være utslagsgivende for kjøp til thread-poster basert på antakelser :mad:

typisk eksempel.

man sparer forresten MYE penger, nesten halvparten

Lenke til kommentar

Selv om jeg er ivrig ATI tilhenger vil jeg bare anbefale deg å ta en titt på det nye GeForce FX5900XT kortet.

 

Se review, f.eks. her:

 

http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/gffx_5900xt.shtml

 

Kr. 1903,- på PSData:

 

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=105...lAction=details

 

Tviler på at du kan finne et kjappere kort for under 2000,- pr. dags dato.

 

Når det gjelder softmodding av AIW 9800SE... man er jo aldri 100% sikker på at det vil fungere på akkurat det kortet du får.

 

Nå ser jeg for meg 100 brukere som skriker ut: "Ja, men du kan jo bare bruke angreretten"... Flott det, men kanskje også noe som vil føre til at Webshopper vil bli dyrere etterhvert?

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Satt inn mitt nye Gainward fx5900 XT (2100,- på Komplett) i går og er svært fornøyd så langt. Litt over 6000 i 3dmark2003, og generelt en god del raskere enn mitt "gamle" Hercules 9500 Pro.

 

En annen hyggelig ting med dette kortet er at det (mitt ihvertfall) overklokker svært bra. Kjører nå kortet på 450 Mhz GPU/ 820 Mhz minne uten noen som helst problemer så langt.

Lenke til kommentar

HEi.

 

Jeg ville gått for et kort med 8 pipelines og 256 Mb minnebuss .

 

Grunnen til det er at 9800SE kort er "second grade " gpu er . som ikke ble godkjent for salg som 9800Pro . Dermed har de kuttet 4 piplines for salg. På noen kort er 4 piplines fysisk kuttett , på andre er de disabled i software. Å kjøpe et 9800SE kort for å softmodde blir omtrent som å spille en ukeskupong i lotto, noen ganger går det bra ( man vinner noe) , andre ganger går det ikke .

HAr selv et 9700 non-pro kort , og har ikke hatt noen problemer med 3D ytelsen med det . Ikke det råeste lenger , med mye bedre enn 9600Pro/XT . Jeg anntar at 9800SE har omtrent samme ytelse som 9700 np , muligens litt lavere. Annbefaler 9700 AIW over 9800SE , og da får du TV tuner på kjøpet .

 

Lykke til med valget !!

Lenke til kommentar
Du får bedre ytelse ved å modde et kort , men på langt nær samme ytelse som om du kjøpte orginalen men ja du sparer litt penger. Men ingenting slår orginalen :xmas:

på langt nær samme ytelse???

nå tror jeg du beveger deg ut på en sti du ikke vet hvor fører hen for å si det litt mildt.

 

det er da ikke forskjell på et kort med 8 pipelines, og et annet kort med samme pcb, 4 pipelines som er omgjort til 8 og pro minnebrikker på.

 

nå er jeg lei av forumbrukere som ikke har peil på hva de snakker om men gir konkrete svar som kan være utslagsgivende for kjøp til thread-poster basert på antakelser :mad:

typisk eksempel.

man sparer forresten MYE penger, nesten halvparten

Om du leser begge mine innlegg her så ser du hva jeg begrunner svaret med, og på hvilket grunnlag kan du si at jeg ikke har peil, er du liksom verdensmester kjekken.

Jeg har nemmelig kamerater som har prøvd dette og begge kortene fungerte utmerket, og ja det modda kortet ble raskere enn det hadde vert men ikke så raskt som det orginale. Dermed har jeg selv sett dette i praksis og vil ha meg frabedt fra å bli drevet til løgner av en som tror han vet og kann så mye mer enn andre.

Lenke til kommentar
Du får bedre ytelse ved å modde et kort , men på langt nær samme ytelse som om du kjøpte orginalen men ja du sparer litt penger. Men ingenting slår orginalen :xmas:

på langt nær samme ytelse???

nå tror jeg du beveger deg ut på en sti du ikke vet hvor fører hen for å si det litt mildt.

 

det er da ikke forskjell på et kort med 8 pipelines, og et annet kort med samme pcb, 4 pipelines som er omgjort til 8 og pro minnebrikker på.

 

nå er jeg lei av forumbrukere som ikke har peil på hva de snakker om men gir konkrete svar som kan være utslagsgivende for kjøp til thread-poster basert på antakelser :mad:

typisk eksempel.

man sparer forresten MYE penger, nesten halvparten

Man sparer ca 900,- på powercolor 9800se(1690,-) mot sapphire 9800pro(2645,-)

Blir vurderings sak på økonomi..

Lenke til kommentar

da må det ha vært andre faktorer som spiller inn (software)

 

er jo simpel logikk, to fysisk like kort. og det kan iallefall IKKE ha vært "PÅ LANGT NÆR samme ytelse" og at man sparer MYE penger. og er det noe i denne tråden som ligner eplekjekt er det det svaret du gav akkurat nå.

 

tittelen som verdensmester har jeg ikke påberopt meg, men du må nok bite i gresset her, uansett hva det måtte gjøre meg til så er ditt svar riv ruskende galt/overdrevet.

Lenke til kommentar
da må det ha vært andre faktorer som spiller inn (software)

 

er jo simpel logikk, to fysisk like kort. og det kan iallefall IKKE ha vært "PÅ LANGT NÆR samme ytelse" og at man sparer MYE penger. og er det noe i denne tråden som ligner eplekjekt er det det svaret du gav akkurat nå.

 

tittelen som verdensmester har jeg ikke påberopt meg, men du må nok bite i gresset her, uansett hva det måtte gjøre meg til så er ditt svar riv ruskende galt/overdrevet.

Nei, det er ikke to fysisk like kort , det er nemmelig her den vesentlige forskjellen ligger. bla brukes det gpuèr som ikke holder mål og dermed blir brukt i billigkortene, disse klarer seg i de men om du modder piplinene i det blir det fortsatt dårligere, det er jo nettop derfor de er brukt i et billigere/dårligere kort istedenfor å kassere dem i tillegg blir det også brukt darligere minne. Disse to faktorene spiller en vesentlig rolle, når det gjelder pris er alt relativt om du ser på de i rene kroner er forskjellen stor,men om du ser hva du får for disse pengene er forskjellen betydelig mindre. Så atter en gang , ikke ver så rask med å si at ingen andre enn du har peil.

Lenke til kommentar
da må det ha vært andre faktorer som spiller inn (software)

 

er jo simpel logikk, to fysisk like kort.  og det kan iallefall IKKE ha vært "PÅ LANGT NÆR samme ytelse" og at man sparer MYE penger.  og er det noe i denne tråden som ligner eplekjekt er det det svaret du gav akkurat nå.

 

tittelen som verdensmester har jeg ikke påberopt meg, men du må nok bite i gresset her, uansett hva det måtte gjøre meg til så er ditt svar riv ruskende galt/overdrevet.

Nei, det er ikke to fysisk like kort , det er nemmelig her den vesentlige forskjellen ligger. bla brukes det gpuèr som ikke holder mål og dermed blir brukt i billigkortene, disse klarer seg i de men om du modder piplinene i det blir det fortsatt dårligere, det er jo nettop derfor de er brukt i et billigere/dårligere kort istedenfor å kassere dem i tillegg blir det også brukt darligere minne. Disse to faktorene spiller en vesentlig rolle, når det gjelder pris er alt relativt om du ser på de i rene kroner er forskjellen stor,men om du ser hva du får for disse pengene er forskjellen betydelig mindre. Så atter en gang , ikke ver så rask med å si at ingen andre enn du har peil.

GPUene presterer identisk hvis de kommer seg gjennom modden uten artifacts. dette er logisk, vi snakker digitalteknikk, enten funker det likt eller ikke i det hele tatt.

 

på hercules kortene ihvertfall blir det brukt pro minne, som tidligere nevnt i tråden.

på lik klokkefrekvens presterer de identisk. på AIW pro kortene blir det brukt 2,8ns minne istedet for 3,3

 

minne har ikke alt å si, gpu er den samme dvs arkitekturen, ytelsen mellom 2,8 og 3,3 vil ikke være direkte utslagsgivende i antall prosent ytelse

 

prisen på 9800se er 1700, mens prisen på 9800pro er 2700

hvor mye ekstra ytelse får du for 1/2,7 av prisen ekstra?

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

 

Det at SE kan være(behøver ikke være) second-grade GPU'er som da ike blir benyttet til PRO hadde jeg faktisk lest selv, så takk for påminnelsen. Som det sies er det en risk der som man må overveie

Given a wafer of say 50 R350 cores, a random selection of those (maybe 10% say) will be tested for defects. Should all the tested cores check out fine, that wafer of cores is marked as fine and all the cores are then used to produce full Radeon 9800 Pro products. Should any of the random test sample fail the testing, the wafer is to be discarded completely (if all selected cores fail initial testing), or used in 9800SE products with 4 pipelines disabled. The second scenario is more desirable, since it means that ATI get to make use of cores that may be slightly defective, but not entirely so.

 

Det med 2.8ns vs 3.3ns er jo også en forskjell. Hvor mye har det å si på ytelsen?Og som det sies, Hercules 9800 SE kortet benytter Samsung's K4D263238E-GC33 som er 3.3ns.

Som man ser i denne PDF.

 

Er også et virvar av når 130nm og 150nm benyttes, virket som en fast regel på dette, men ser ikke slik ut da jeg ser 9800Pro kort med 150nm etc.

 

Det som er interessant er at XT, altså både 9600XT og 9800XT benytter R360 og 130nm. Det betyr at 9600XT kan være et godt kjøp?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er jo ikke alltid det går ann å softmodde det Hercules AIW 9800SE heller, hvis du søker etter "9800 SE" her så finner du en tråd om dette, der hvor de som har prøvd å softmodde kortene sine poster erfaringer!

 

Uansett mener jeg det er lite å spare på dette, 500 kroner er ikke verdt risikoen for å få et ødelagt kort som du ikke får softmoddet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...