huf Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Har til nå laget bare sider som har vært html/css..bla bla..ta en titt på denne siden min. (ta det med ro, jeg er ikke ferdig med kompatibiliteten til opera og mozilla enda.>kommer<) Der ser dere at jeg har laget side for side, altså kopiert over hele kildekoden og bare forandret på content vinduet. (jeg regner med det er den eneste måten å gjøre det på uten bruk av php!?) Det som er spørsmålet da, er hvor mye php må jeg egentlig kunne for å lage til siden min slik at jeg ikke trenger å lage en side for hver link, men jeg kan bruke den samme? (Dårlig formulert, håper dere forstår..) EDIT: posten burde kanskje vært postet i php forumet.. mod: bare flytt den visst dere mener det.. Endret 27. desember 2003 av huf Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Du behøver ikke å kunne noenting php, det du må gjøre er å sette inn denne kodesnutten. <?php include ("tekst.html"); ?> Lenge siden jeg brukte den, men mener du bare plasserer den i tabellen du vil ha innholdet som er includa i. tekst.html er bare ren tekst, altså ikke ta med grafikk eller tabell oppsett, bare ren tekst i html format. Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Altså, nå vet jeg ikke om jeg fostod helt, det er sikkert for jeg er jækla trøtt, men kunne forklart meg litt bedre visst det er mulig? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Det han mente var at du bare skriver det slik: <body> <table><tr>td> <PHP include ("file.txt"); ?> </td></tr></table> </body> Så har du hele filen inkludert! Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Men hvordan skal jeg gjøre dette med linkene da visst du sjønner? og jeg bruker bare <div>, blir det problemer? Sorry for dumme spørsmål, men det er sent. Tror jeg legger meg snart. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hm..prøv deg litt fram. Lag en tabell bare i et html dokument. Så putter du den kode snutten jeg ga deg i den tabellen. Så lager du et annet html dokument hvor det bare er tekst. Lagre dette dokumentet i samme mappe hvor dokumentet med kodesnutten er lagret. Lagre dokumentet med teksten som tekst.html, da vil du se at teksten kommer opp i tabellen hvor det egentlig bare skulle vært en tabell uten tekst, hadde det ikke vært for include scriptet Mulig jeg er en ###### til å forklare nå, er ikke akkurat våken nå jeg heller... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Du har glømt en < foran en td tag. Ellers ser det jo greit ut, men mitt php include script (fikk det av Mikka? elns) er deilig også, men krever et lite snev av php kunnskap for å bruke/forandre småting i.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Start med litt øvingsoppgaver: Ta en titt på denne siden: http://color.drange.net/ og du får sett hvordan echo(); fungerer. Include er helt likt, men istedenfor å skrive det du vil, som echo, henter den en fil inn i dokumentet. <?PHP $css = $_GET['css']; if (!$css) { $css = red; } ?> <html> <head> <title>Test</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="<?PHP echo ("$css")?>.css"> </head> <body> <p><strong>HALLO!</strong></p> <p>Dette er altså da en test på om fargen blir riktig. Ja! Det stemmer.<br> La oss alle håpe det.<br> Det går vel bra.</p> <p>-Long live</p> <p><strong>Her velger du farger</strong></p> <p> <a href="index.php?css=blue">Blue</a><br> <a href="index.php?css=red">Red</a><br> <a href="index.php?css=grey">Grey</a><br> </body> </html> Der er koden. De første linjene henter info fra linken, altså det som i dette tilfellet står etter index.php?css= blir til $css Jeg legger meg, god natt Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 ops, posten min kom litt for sent gitt. Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Ok, takker for gode svar. Skal eksprimentere med dette i mårgen(eller, senere i dag blir det..), for nå er jeg rett og slett for trett. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 PS, huf: Dette hører egentlig hjemme i forum -> programmering -> PHP Ta det opp der hvis det er mer ang php du lurer på. Lenke til kommentar
jrz Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 $link = $_GET["link"]; if (isset($_GET["link"]) { include($link); } else { include("start.php"); elns Lenke til kommentar
Even. Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 sånn ser includen til gatebil siden min ut <?php if($_GET["side"] == "index") { include "include/hovedside/index.php"; } else if($_GET["side"] == "mail") { include "include/kontakt/index.php"; } else if($_GET["side"] == "linker") { include "include/linker/index.php"; } else if($_GET["side"] == "infobase") { include "include/infobase/index.php"; } else if($_GET["side"] == "garage") { include "include/garage/index.php"; } else if($_GET["side"] == "download") { include "include/download/index.php"; } else { include "include/hovedside/index.php"; } ?> Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) <?php if(IsSet($_GET['id'])){ if(file_exists($_GET['id'].'.php') && $_GET['id'] != 'index'){ include($_GET['id'].'.php'); } else { include('404.php'); } } else { include('hjem.php'); } ?> Lenkene blir slik: index.php?id=side Filnavnene blir slik: side.php Denne lille saken kontrollerer om filene eksisterer, og hindrer index.php å bli inkludert uendelig mange ganger. Endret 27. desember 2003 av satyrium Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 <?php if(IsSet($_GET['id'])){ if(file_exists($_GET['id'].'.php') && $_GET['id'] != 'index'){ include($_GET['id'].'.php'); } else { include('404.php'); } } else { include('hjem.php'); } ?> Hvorfor IsSet når du bruker kun lowercase på resten av funksjonene? Virket bare litt merkelig for meg Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Hmm.. ja det var det... Hvorfor det egentlig? [OFFTOPIC] Fa*n! sølte kaffi på god-tastaturet!!!!! [/OFFTOPIC] Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Godt spørsmål! Nei, jeg aner ikke. Bare en gammel vane som kom frem i lyset. Det går fint an å skrive isset i lowercase, som jeg gjør heretter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå