Erik1234 Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hei Som dere sikkert vet, så skal jeg lage amatør film etter nyttår. Jeg er ganske noob i dette området og lurte på om dere kunne gi meg noen tips, f. eks hvilken kameravinkel som er best og spesialeffekter. Jeg har sånn hollywood FX som jeg fikk med på Studio 8 Pinnacle, men jeg aner ikke hva det er godt for. Jeg er åpen for absolutt alle forslag og takker for alle tips. Lenke til kommentar
Gunnar Grønlund Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Konsentrer deg om historien og ikke effektene du skal bruke. Si litt mere om det, og vi kan kaste inn balller. Lenke til kommentar
Erik1234 Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 Ok..det er en Rambo parodi og Rambo, som bor i en bunker nær Afghanistan, blir tilkalt av Oberst Campbell til å komme tilbake i hjemlandet (her er det altså Norge) å hjelpe de. Norge er blitt okkupert igjen av Tyskerne og Rambo må drepe disse tyskerne. Hån går gjennom mange skoger og fjell for å drepe de og tilslutt dreper han generalen. Men vi har ikke noen passende sted for "hovedkvarteret" til generalen, har du noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Gunnar har helt rett. FOKUSER PÅ ET SKIKKELIG MANUS!!!! Har dere ingen historie overhodet når dere begynner å filme, så blir desverre resultatet skrekkelig amatørmessig. Det tar en time å lære alle regler for åssen man skriver et "ekte" manus. Slik ser en også svakhetene og kan rette dem opp før man begynner. Når det kommer til teknikk, så er den vanligste tabben å bruke alt av penger på så mye kamerautstyr som det går an. Jeg gjorde selv samme tabben og kjøpte et videokamera til 16000. Lys er ca 3 ganger så viktig som hvilket kamera du bruker. Har du et bra VHS-kamera og lys- og lydutstyr til 15000, så får du et ekstremt mye bedre resultat enn om du har Canon XL-1, Sony VX2000 eller PD150 eller Sony F900 eller hva nå alle heter, med 3 skrivebordslamper. Tabben man gjør, er at man satser på at "alt kan fikses i postproduksjon" og så blir det til at den eneste med teknisk peiling (f.eks meg ) blir sittende i hundrevis av timer for å fargekorrigere, lydredigere osv osv. Tro meg: har dere manus, har dere det viktigste. Kanskje får dere støtte fra lokale institusjoner om dere har et bra manus å legge fram! Nå tenker jeg ikke på at "bra manus" vil si kjempeseriøse manus. Et "fast and the furious"-aktig rånebil-kappløp vil ha stor publikumsappell, men det er viktig å få det litt lekkert også, og da trenger man penger! Som du ser, blir det masse avsporinger! Men når alt kommer til alt: har dere ikke en historie å fortelle, hører dere heller ikke hjemme i filmbransjen! Beklager jeg er kvass i dag hilsen Andreas Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 AHA! (jeg så ikke ditt andre innlegg før mitt var postet) Dere har ihvertfall deler av historien klar, bra. MEN dere savner en bra location til skurkens "lair"... Hmmm det er ganske vanskelig å finne. Vi bruker en gammel fabrikkbygning i Lillehammer. Ellers kan gamle klasserom med litt ommøblering være bra. Lenke til kommentar
Erik1234 Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Vi har følgende utstyr til rådighet: M16A2med støtte(softgun seff) MP5(softgun) HeimevernsuniformerX2 Vietnamkrig vietnamkrigshjelm Heimevernshjelm (gammel, ikke kevlar) Tyskerhjelm (WW2 Stil) (Amerikansk kevlar PASGAT replica hjelm) Så har vi 1 shotgun (leketøy) og en "liksom sniper gevær" SAS vesterX3 Sky Ranger vest (U.S) proff vestX1 Sky Ranger Vest (U.S) mindre proff Kikkert med infrarøde linser Sony DV kamera, I.link og USB En softgun tanks (vi filmer veldig nærmt slik den ser ekte ut) Gassmaske Medisin mot stridsgass "Luger" pistol "Revolver" Tre proffe balaklavaer, ikke Wistex greier 4 MG belter hylser PCen min har 2ghz, 256 RAM(vet det er lite), NVidia geforce 4mx, Firewire, 4usb, 80gb, Pinnacle studio vs. 8.4 Endret 29. desember 2003 av Erik1234 Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Det høres ut som dere har tenkt mer på alt det som er "kult" - rekvisitter altså.. Det er greit, men husk altså manus for guds skyld, og tegn gjerne storyboards også... Om dere bruker 10 timer på dette så sparer dere 100 timer i redigeringa! lykke til! Om dere trenger mere våpen selger www.kims.nu masse rart veldig billig. (softgun stort sett) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Må si meg ganske uenig med Ursa her (den første posten hans). Han har rett at man sparer mye tid på å planlegge godt, men du må variere fokuspunktene etter hvilken film du skal lage. I en Rambo-parodi er ikke historien det vitale. Her er mine tips for å gjøre produksjonen deres best mulig: Pre-produksjon: * Begynn med å skrive punkter på ting dere vil parodiere med Rambo. Dette er viktig om filmen skal fremstilles som en parodi og folk skal kjenne igjen karakteren Rambo. * Utforsk location før dere begynner å filme slik at dere har mer oversikt over hvor dere vil sette opp de forskjellige vinklene. * Finnes det vanskelige actionsekvenser som skal utføres, så tegn dem først. Lag også en shot-list om hvilke klipp dere trenger og fra hvilke vinkler. Produksjon: * På actionfilmer er det alltid fordel å ha mange vinkler slik at klippene kan være korte og skape mer intensitet. Har dere tilgang til to kameraer, bruk begge, men husk å stille dem inn tilnærmet likt slik at bildene ikke blir forskjellige fra klipp til klipp. * Bruk mye lys og film med litt lav blenderåpning (exposure). Slik unngår dere støy på bildet. Når dere da skal redigere stiller dere brightnessen enda mer ned og får da et renere bilde som ligner mer på film. Dette er så og si det eneste som er mulig i Studio dv for å skape et finere look på filmen. Å dempe fargene vil også hjelpe litt. * Bruk ekstern mikrofon, om mulig. Den som filmer må også bruke headset slik at han kan sjekke om dere får motorstøy fra kameraet. * Film samme sekvens fra flere vinkler. Film så mye dere klarer. Det er utrolig kjekt å ha mye å klippe mellom. Post-produksjon: * Varier mellom klippene og har dere brukt to kameraer kan dere kryssklippe en sekvens for å skape variasjon. * Velg riktig musikk. Musikken bør ha samme stil gjennom hele filmen. Så er egentlig det beste når det gjelder filmskaping erfaring. Film mye og lenge så går det nok bra. Husk at det vikigste innen en parodi er at parodien er synlig. Ikke gjør Rambo til en egen rollefigur, da må dere heller prøve å finne på en egen historie. Endret 31. desember 2003 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Erik1234 Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) Hm..takk for alle svar Vi har bare et kamera og hva mener du med "ekstern mikrofon"? Vi har filmet noen scener, men det ble ganske dårlig ..Vet dere hvor man får tak i lydeffekter, spesielt "punching" lyder som i karate filmer?? Motorstøy???Det vil si? Som dere vet, er jeg ganske noob... Endret 3. januar 2004 av Erik1234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hm..takk for alle svar Vi har bare et kamera og hva mener du med "ekstern mikrofon"? Vi har filmet noen scener, men det ble ganske dårlig ..Vet dere hvor man får tak i lydeffekter, spesielt "punching" lyder som i karate filmer?? Motorstøy???Det vil si? Som dere vet, er jeg ganske noob... Ekstern mikrofon: En mikrofon som du kobler til kameraet, eventuelt setter i tilbehørsskoen (om det er Sony). Motorstøy : Den summingen i bakgrunnen som ofte forekommer under filming med digital kamera. Lenke til kommentar
Erik1234 Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Hvor får man tak i en ekstern mikrofon?? Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Overalt hvor elektrovarer omsettes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hvor får man tak i en ekstern mikrofon?? Jeg kjøpte min på Japan Photo. Kostet rundt en tusing. Lenke til kommentar
Gunnar Grønlund Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ekstern mikrofon: Vurder om du har råd til en tråløs sender, f. eks. Samson, Mygg med sender for nære replikker. Vurder videre en direktiv mikogså kalt kanon eller gunmic. Sennheizer har et par varianter som er beregnet på dv. Du kan eventuelt bruke ettersynking på replikker. Husk da å ta opp lydene på opptaksstedet umiddelbart etter opptaket. Det er mye å si om god lyd på dv. Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Det finnes utgitte cdplater med lydeffekter. Endret 4. januar 2004 av Reggie Regis Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 skal dere ha midler til produksjonen finnes det et offentlig fond på www.trafo.no som deler ut midler til akkurat denne type prosjekter...dere kan jo delta i ungdommens kulturmønstring i tillegg? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Ekstern mikrofon: Vurder om du har råd til en tråløs sender, f. eks. Samson, Mygg med sender for nære replikker. Vurder videre en direktiv mikogså kalt kanon eller gunmic. Sennheizer har et par varianter som er beregnet på dv. Kjøp Sennheiser, får generelt mye bedre kritikke enn Samson, men er noe dyrere. Norsk importør er Lydrommet: http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=12141 Kan også lønne seg å kjøpe på internett fra utlandet, men du må da huske å skaffe med riktig frekvensområde (D 800 - 820 MHz), f.eks herifra: http://www.handheldaudio.co.uk/pages/catal...name=SENNHEISER Filmproduksjon uten eksterne mikrofoner (god lyd) er ikke å anbefale. Lenke til kommentar
DeeDawg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Noen som har noen anbefalinger til hvordan program jeg burde bruke til film-redigering? Lenke til kommentar
skoystein Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Vi har bare et kamera og hva mener du med "ekstern mikrofon"? Vi har filmet noen scener, men det ble ganske dårlig ..Vet dere hvor man får tak i lydeffekter, spesielt "punching" lyder som i karate filmer?? www.sounddogs.com har et bra utvalg av lydeffekter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå