minimax Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 (endret) Jeg har et musikkmøbel (rammen er laget av stål), der den øverste horisontal-plassert stanga (se bilde nedenfor) kommer til å bli belastet med ca. 75 Kg. Stanga er montert med en skrue i horisontal retning fra hver endeside. De er 5mm i diameter og 70mm lange hver om jeg ikke husker helt feil. Stanga er gjenget. Jeg finner dessverre lite info om hvor mye vekt møbelet tåler, men lurer på hva dere tenker om det er forsvarlig å satse 75 Kg på disse to skruene, eller om det evt. finnes spesialskruer som er beregnet for å tale ekstra mye vekt og isåfall hvor hen man får kjøpt slike? Endret 11. november 2019 av minimax Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 (endret) Jeg svarer kun for boltene. For å svare på dette må man vel vite mer om kvaliteten på bolten. Har du materialkvaliteten på dette? 8.8? 10.9? En bolt vil begynne å deformere seg (flytgrense) tidligere enn den knekker (strekkfasthet). Dette gjelder kanskje ikke alle kvaliteter (det gjelder vel for lavere kvalitet, men ikke for høyere). Hvis du tenker en M5 bolt i 8.8 kvalitet med en strekkfasthet på 800 N/mm2 og en flytgrense på 640N/mm2 så, hvis jeg ikke regner helt feil, skal denne begynne å deformere seg ved rundt 925 kg. På 1157 kg knekker den. Du tar materialkvalitet (N/mm2) * areal (tensile stress area) = newton. 1kg = 9,81N. http://euler9.tripod.com/bolt-database/23.html Jeg er ingen proff - Noen som kan verifisere det jeg skriver? Endret 11. november 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 11. november 2019 Forfatter Del Skrevet 11. november 2019 (endret) Oi !!! Du snakker om 925 Kg som et eksempel, så da virker ikke mine beskjedne krav på 75 Kg noe problem. Er det en typisk, lettilgjengelig skrue du snakker om der eller noe helt spesielt? Jeg vet dessverre ikke materialkvaliteten på skruene, og jeg må da isåfall demontere skrivebordet for å se etter, men det kan gjøres om nødvendig. På den annen side, hvor "dårlig" må skruene være for å ikke kunne takle de 75 Kg jeg trenger at de to skal holde oppe? (forresten, hvordan regner man ut belastningen på hver skrue: like mye vekt på hver skrue, halvparten på hver eller noe annet?). Finner jeg det ikke ut kan det være like greit å kjøpe kvalitetsskruer fra et ordentlig sted og som er bekreftet å holde seg til en spesifikk standard (jeg tror skrivebordet er laget i Kina, av et italiensk selskap, som kan, men ikke trenger å nødvendigvis bety at kvaliteten kan være sånn passe). Endret 11. november 2019 av minimax Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 (endret) 8.8 bolter får man kjøpt i løsvekt mange plasser. Tipper maxbo har det liksom. Eller typisk Tools og andre steder som server verksteder. Du kan jo ta med en av de gamle boltene så ser de hva du trenger. Hvor dårlige de må være for å ikke klare 75 kg vet jeg ikke. De er ikke laget av stål da iallfall. Hvordan belastningen blir fordelt kan jeg ikke si for mye om. Det er jo avhengig av hvor boltene står, og hvor vekten er. Hvis f.eks vekten er over begge boltene, i den vinkelen jeg ser på bildet, så vil det bli mest belastning på øverste bolt (nærmest vekten). Hvis du skal ha totalt 75 kg fordelt på øverste "stang", så blir belastningen størst på den bolten som er nærmest det tyngste av disse 75 kg. Så 50/50 blir det nok ikke. Hvis du er redd for vekten her, hva med å bytte boltene til 8.8 kvalitet - skru alt sammen og sett deg på pulten? Eller legg på en haug med sementsekker eller noe. Alt er vel bedre enn å ødelegge dyrt audio utstyr Du kan jo sette inn boltene med blå loctite også, så det fester litt. Du kan skru de ut allikevel. Hjelper jo ikke for belastningen de tåler, men de skrur seg iallfall ikke ut av seg selv heller. Du finner ikke noe produktdatablad på stativet ditt da? I sum så vil jeg vel si at jeg ikke kan skjønne at dette skal være noe problem i det hele tatt. Endret 11. november 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 Det jeg synes ser mest bekymringsverdig ut på denne er å plassere for store monitorer øverst. Er nok lurt å saumfare manualen til denne for å få et inntrykk av hva den er designet for og evt vurdere å forsterke svakhetene. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 Legg deg over den og vingle den sidesvis. Hvis rammen vinglete så vet du at du er i grenseland av hva den tåler og bevegelsen fører til fokusering av kreftene der hvor den er svakest; skruene i retninger de ikke er laget for. Vi finregner gjerne ikke på slikt. Man belaster den bare under verst tenkelige omstendigheter med 150/200/500% alt ettersom og tåler utstyret testen uten å deformeres eller svikte så er det good-to-go. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 13. november 2019 Forfatter Del Skrevet 13. november 2019 (endret) Vidor: ja, monitorhøyttalerne på illustrasjonsbildet er nok litt vel store ja. Mine er mindre (bruker ca. 2/3 av hyllebredden og en 4-5 cm mindre enn hylledybden). De veier ca. 8 Kg hver. Jeg fikk dessverre ikke med noen brukerveiledning (den ble kjøpt brukt), men har nå sendt mail til produsenten i håp om at de kan besvare meg om vektbegrensningene. Kyrre S: godt forslag å skifte ut alle skruene med kjent toppkvalitet istedenfor å håpe på at de medfølgende duger. 8.8 er kanskje det kraftigste man får tak i? Skruene til den øverste stanga går inn fra hver side (se bilde nedenfor): først gjennom siderammene (uten gjenger), så får de feste inni stanga. Etter å ha tenkt meg om ser jeg at vektfordeligen på den enkelte skrue antageligvis bestemmes ut fra hvor mye stanga (med ekstrautstyret påmontert) veier på venstre og høyre side. Jeg har regnet ut at det blir omtrent likt på hver side. En annen bekymring er hvor trygt det er å montere en mikser (6U rack) som veier ca. 13 Kg oppå den nevnte stanga ved hjelp et 6U rackfeste (ekstrautstyr fra samme produsent som musikkpulten). De 13 Kg er medregnet i de 75 Kg jeg har snakket om, men jeg tenker mer på om sveisepunktene (ringet rundt i rødt nedenfor) vil ha problemer med å holde dette da mye av vekten vil rette seg bakover? Det står at den skal tåle en vektbelastning på 54 Kg -høres dette plausibelt ut? Jeg vet ikke om dette er ment med jevn vekt rett nedover eller i det hele tatt. Mange spørsmål og tanker her... Men som du sier er det ikke så gøy om alt raser i bakken. Sandsekker kunne nok vært en løsning i et øvingslokale, men denne skal være i et hjem, så det blir kanskje ikke så fint å se på. Brukerveiledningen fikk jeg som sagt ikke med, og det står ikke noe om vektbelastninger på produktsiden for musikkpulten, annet enn at man må sjekke enkeltdelene for vektinfo -som ikke er mye til hjelp. Forhåpentligvis vil produsenten kunne besvare spørsmålene mine. Endret 13. november 2019 av minimax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå