mfb Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 (endret) Hei. Har hatt et problem ganske lenge nå med pcen hva gjelder spill og voip. Det lagger, og jeg mistenker at CPU er flaskehals. Stemmer dette? Pcen fungerer bra til vanlig, ingen problemer og er rask, men når jeg spiller pubg og har discord oppe samtidig så lagger det på discord. Jeg sliter og med å høre folk, og de sliter med å høre meg. Loadingtiden i lobby og på vei in-game har blitt betraktelig lenger i det siste også. Det tar cirka 1 minutt å loade. Jeg får stabilt over 100 fps og god flyt i selve spillet. Jeg fikk meg et nytt grafikkort (rtx 2060 super) nå i helgen da det gamle tok kvelden, og kjøpte da og en ny ssd (samsung 860) som jeg kjører windows og spillet pubg på. Jeg installerte i dag msi afterburner, og så da at når jeg spilte så var cpu-usage aldri under 95, og ofte oppe i 100 (se bilde). Jeg mistenker da at CPU en min, en i5-4690k er flaskehalsen, som gjør at pcen ikke klarer å drifte discord og andre programmer mens pubg går. Hva tenker dere problemet er? bør jeg kanskje oppgradere cpu? Resten av systemet mitt er 750W PSU, 16gb Hyper X DDR3 2400mhz, og et asrock z97x hovedkort. Endret 10. november 2019 av MFBaron Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 Ja, CPU er flaskehalsen her. GPU usage bør være på 95-99% dersom det er et krevende spill. At det er motsatt hos deg, og at CPU går på full load er tydelig indikator på at CPU er flaskehals og problemet. Lenke til kommentar
mfb Skrevet 10. november 2019 Forfatter Del Skrevet 10. november 2019 Kan det være en annen grunn? Bug, virus, noe annet? Kjipt å måtte punge ut for ny cpu, hovedkort og ram, dersom jeg evt kan fikse det på en annen måte. En i5-4690k er vel fortsatt god nok i dag er den ikke? Har brukt den til pubg i snart 2 år, og først nå jeg fikk problemer. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 (endret) Kan også være en bug i windows ? Eller en annen driver i systemet som forårsaker det ? Kan kanskje lønne seg å reinstallere Windows fra bunn av og gjøre samme test/spill ? Endret 10. november 2019 av spetter Lenke til kommentar
mfb Skrevet 10. november 2019 Forfatter Del Skrevet 10. november 2019 Reinstallerte windows på en splitter ny ssd på fredag, så kan ikke være noe sånt. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 Kan det være en annen grunn? Bug, virus, noe annet? Kjipt å måtte punge ut for ny cpu, hovedkort og ram, dersom jeg evt kan fikse det på en annen måte. En i5-4690k er vel fortsatt god nok i dag er den ikke? Har brukt den til pubg i snart 2 år, og først nå jeg fikk problemer. Betviler at det kan være noe annet. En prosessor som kjører på minimum 95% sliter. Skal jeg være brutalt ærlig, har aldri i5 4690k vært annet enn en helt gjennomsnittlig CPU, og den lever nok litt på overtid. PUBG, Battlefield V, Arma 3 er alle eksempler på spill hvor en i5 -sammen med DDR3 vil slite, det er dessverre realiteten. Selvsagt, kan være støv i viftene, eller varmeproblemer som tyner prosessoren ytterligere. Men til syvende og sist er det en gammel prosessor som er moden for utskift. RTX 2060 er såpass raskt at man vil merke vesentlig forskjell etter hvilke spill man spiller og hvilke CPU man har. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 Kan også være en bug i windows ? Eller en annen driver i systemet som forårsaker det ? Kan kanskje lønne seg å reinstallere Windows fra bunn av og gjøre samme test/spill ? Vel, har man et eller annet virus, maleware og rusk i maskineriet som presser komponentene på høygir ville nok problemet vært der uavhengig av hva du bruker Pcen til. Hadde det vært tilfelle kunne du sett 100% load selv av å bare åpne nettleseren. Så jeg tror nok ikke å reinstallere windows vil gjøre store nytten. Lenke til kommentar
mfb Skrevet 10. november 2019 Forfatter Del Skrevet 10. november 2019 Tusen takk for utfyllende svar:) kan jeg sende deg pm? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 (endret) Fire kjerner uten multithreading er nok litt i minste laget, men du kan prøve å overklokke CPUen din hvis du ikke har gjort det. Sjekk også at Windows ikke driver og laster ned oppdateringer. Endret 10. november 2019 av RRhoads Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå