Gå til innhold

Waymo lover helt førerløse biler for taxitjenestens kunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens manuelt styre bilar ER farlige og fungerer ikkje perfekt.

Det er dette nivået sjølvkøyrande bilar treng å oppnå for å kunne rullast ut på gatene, ikkje perfeksjon.

 

Om du er livsfarlig bak rattet må du ta ansvar for det. Kjører en autonom like bra som en dårlig sjåfør er det ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Fordi at å si at vi får selvkjørende biler i 2020 betyr det nødvendigvis ikke at de virker perfekt. De kan være farlige,slik dagens påståtte selvkjørende biler er.

Har du sett resultatene som Waymo får til? 

Hvor mange kollisjoner har Waymo vært delaktig i der de har fått skylden? Samt hvor mange kliometre har bilene kjørt? 

 

Om dette ikke er godt nok, hva er? 

Lenke til kommentar

Til og med jeg kan lage en selvkjørende bil. Å lage en som ikke skader seg selv og andre trafikanter er en helt annen sak.

Det var altså ikke en trestein bil som ble omtalt her... "Selvkjørende" bil var den første oppgaven vi hadde på universitetet så det er ikke akkurat en stor utfordring..

Lenke til kommentar

Det var altså ikke en trestein bil som ble omtalt her... "Selvkjørende" bil var den første oppgaven vi hadde på universitetet så det er ikke akkurat en stor utfordring..

Korrekt. Å lage en selvkjørende bil som klarer styrtregn og tett snøfall i tillegg til alt annet er mye vanskeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt. Å lage en selvkjørende bil som klarer styrtregn og tett snøfall i tillegg til alt annet er mye vanskeligere.

 

Og har ingenting med denne tråden å gjøre, waymo skal levere uavhengig hva du tenker om snøfall. De skal levere nivå 4, den kan bare droppe å kjøre ved snø. Ikke verre enn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du er livsfarlig bak rattet må du ta ansvar for det. Kjører en autonom like bra som en dårlig sjåfør er det ikke godt nok.

 

Reint objektivt så er det faktisk godt nok, dersom den sjølvkøyrande bilen er god nok til å bestå køyreopplæring og oppkøyring så er den trygg nok for trafikken. Ein dårleg sjåfør er vurdert som god nok til å køyre under norske forhold.

Så må ein gjerne meine noke om kvar minimuskravet for ein sjåfør skal være uavhengig av om den er manuell eller automatisk, men det er ikkje temaet i denne saken.

 

Det vil sjølvsagt være nytt og skummelt å overlate viktige beslutningar til ei datamaskin, poenget er likevel at målekriteriet må være at den sjølvkøyrande bilen ikkje skapar fleire ulykker eller fleire trafikkskadde enn vanlege bilar. Bilen treng ikkje å være 100% feilfri for å være eit betre alternativ enn å sleppe mennesker ut i trafikken.

 

Enkelte situasjonar vil nok ei datamaskin handtere dårlegare enn ein person. Til gjengjeld så vil datamaskina være langt betre på andre områder. Særleg gjeld det reaksjonsemne, moglegheita for å kunne "sjå" alle vegar samtidig med både kamera, varmekamera, IR-spekter, radar, osv, osv.

Og kanskje den viktigaste sikkerheitsfunksjonen, ein sjølvkøyrande bil kan programerast til å svinge til sides og nekte å køyre dersom det er dårlege køyreforhold der ein person som "berre skal" eit eller anna hadde utfordra skjebnen ved å køyre vidare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett resultatene som Waymo får til? 

Hvor mange kollisjoner har Waymo vært delaktig i der de har fått skylden? Samt hvor mange kliometre har bilene kjørt? 

 

Om dette ikke er godt nok, hva er? 

 

Fra en annen artikkel (https://www.spiegel.de/international/business/will-tesla-and-google-kill-the-german-car-a-1293415.html):

 

Driverless white vans cruise outside on the streets around the Google building. The vehicles still have safety drivers behind their steering wheels, but these employees don't have to steer, brake or shift gears -- they're just here to intervene in case the computer makes a mistake. That only rarely happens. On average, a driver only has to take over in the Waymo system about once every 11,154 miles (18,000 km), according to a report from the California Department of Motor Vehicles. The figures for German manufacturers, who started testing much later, are rather shocking by comparison.

 

Statistics show that in 2018, Waymo operated 111 self-driving test cars. General Motors even has a robotic fleet of 162 cars on the road. BMW, on the other hand, is taking part in the large-scale field test in California with just five vehicles, and Mercedes-Benz with only four. The DMV's "Disengagement Report" reveals how often the human driver had to intervene and take over from the autonomous driving system. Whereas the drivers of Waymo cars had to take over once every 11,154 miles, the five BMW test cars, which only traveled around 41 miles on the road, didn't manage 4.6 miles without the intervention of safety drivers. Mercedes fared even worse: Its vehicles only made it 1.5 miles before the driver had to take over from autopilot. The technological leap Waymo has made is already enormous -- and BMW and Mercedes have an incredible amount of catching up to do.

Lenke til kommentar

Ja, det var en god grunn til at jeg stilte spørsmålene til personen det gjelder. ^^ 

 

Måten Waymo og GM er i ferd med å løse autonom ferdsel er åpenbart den rette veien å gå, da man ikke kan være 100% avhengig av per individuelle bil for å få dette til. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...