Gå til innhold

FAT vs NTFS ?!?

Anbefalte innlegg

Har 2disker nuh...

Nettopp fått innstalleret en 160 giggs SATA disk.. som jeg bruker som boot disk med OS på.

* Bruker dataen til mye spilling

* Bilde/film osv

* Laste osv

Hvilket filsystem er det beste da ??

Har jeg forstått det riktig dersom jeg mener at FAT32 ikke kan ha større HD`er enn 30 Gb ?????!?!??!

MOnogo å dele opp en 300 gb i ørten partisjoner da..

Kan noen vær så snill å svare meg på dette ?

KAN FAT være større enn 30 giga ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du kan engelsk:

NTFS (New Technologies File System) has all of the basic capabilities of FAT, and it provides the following advantages over the FAT and FAT 32 file systems: File security. Access rights can be assigned to files and directories, allowing users full access, partial access or no access at all to data on your hard disk. Disk compression. File and directory compression can be performed directly without the need for third party utilities, saving space, while allowing for transparent access and operation to the user. Support for large hard disks, with a theoretical limit of 16 ExaBytes, and up to 2 TeraBytes (TB). NTFS supports Unicode, and natively supports long file names. Disk quotas can be assigned, limiting the amount of disk space users can access on a partition. Encryption. The NTFS 5.0 file system can automatically encrypt and decrypt file data as it is read and written to the disk.

:scared:

Lenke til kommentar

Har en win98 maskin med en 80gb disk som har Fat 32 filesystem og partisjonert den i en stor dis som da resulterte i 32kb cluster sice og på den hadde jeg en mappe (ca. 450mb) med MANGE små filer

denne mappa kopierte jeg over til xp maskinen (en partisjon og 160gb stor) som hadde NTFS filesystem og 4kb cluster sice

på xp maskinen hadde mappa skrumpet til 170mb etter kopieringa, hvilket vill si at det lønner seg å partisjonere Fat32 i mindre enn 8gb størrelse DA man kan velge 4k kluster størrels (særligt hvis man skal lagre mange små filer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...