Gå til innhold

Hun startet selskapet sammen med veilederne. Nå tester de skreddersydde kreftvaksiner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De hentet tidligere i år inn 230 millioner kroner fra private investorer. I 2016 hentet de også inn 220 millioner."

jeg regner som selvsagt at staten er en stor bidragsyter i denne type forskning, men kan staten sitt bidrag tallfestes?

Det er staten som tjener mest penger ved å få mer kontroll over prisene på medisiner.

Slik det er nå så kan legemiddelfirmaene sko seg grovt ved å sette skyhøye priser på medisiner som staten tvinges til å kjøpe av sterke kundegrupper, men ved å være på eiersiden selv burde det være mye penger å tjene for fellesskapet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"De hentet tidligere i år inn 230 millioner kroner fra private investorer. I 2016 hentet de også inn 220 millioner."

jeg regner som selvsagt at staten er en stor bidragsyter i denne type forskning, men kan staten sitt bidrag tallfestes?

Det er staten som tjener mest penger ved å få mer kontroll over prisene på medisiner.

Slik det er nå så kan legemiddelfirmaene sko seg grovt ved å sette skyhøye priser på medisiner som staten tvinges til å kjøpe av sterke kundegrupper, men ved å være på eiersiden selv burde det være mye penger å tjene for fellesskapet.

Jeg tror ikke staten er på eiersiden her? Dette er et ganske typisk løp for en medisin: De blir "oppfunnet" på Universitetet, men på grunn av høye kostnader assosiert til å få et medikament ut på markedet, lager man enten en spin-off eller selger pantetet til et legemiddelfirma som har ressursene til å få medisinen ut på markedet. For onkologi må du igjennom et par kliniske studier som i USA koster hhv 10 000 000 USD og 20 000 00 USD. Altså rundt 300 millioner norske kroner bare for å få gjennomfort studier for å få det ut på det amerikanske markedet. Norske/europeiske studier har liknende prislapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...