Roald Ramsdal Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Hun startet selskapet sammen med veilederne. Nå tester de skreddersydde kreftvaksiner Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 "De hentet tidligere i år inn 230 millioner kroner fra private investorer. I 2016 hentet de også inn 220 millioner." jeg regner som selvsagt at staten er en stor bidragsyter i denne type forskning, men kan staten sitt bidrag tallfestes? Det er staten som tjener mest penger ved å få mer kontroll over prisene på medisiner. Slik det er nå så kan legemiddelfirmaene sko seg grovt ved å sette skyhøye priser på medisiner som staten tvinges til å kjøpe av sterke kundegrupper, men ved å være på eiersiden selv burde det være mye penger å tjene for fellesskapet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 "De hentet tidligere i år inn 230 millioner kroner fra private investorer. I 2016 hentet de også inn 220 millioner." jeg regner som selvsagt at staten er en stor bidragsyter i denne type forskning, men kan staten sitt bidrag tallfestes? Det er staten som tjener mest penger ved å få mer kontroll over prisene på medisiner. Slik det er nå så kan legemiddelfirmaene sko seg grovt ved å sette skyhøye priser på medisiner som staten tvinges til å kjøpe av sterke kundegrupper, men ved å være på eiersiden selv burde det være mye penger å tjene for fellesskapet. Jeg tror ikke staten er på eiersiden her? Dette er et ganske typisk løp for en medisin: De blir "oppfunnet" på Universitetet, men på grunn av høye kostnader assosiert til å få et medikament ut på markedet, lager man enten en spin-off eller selger pantetet til et legemiddelfirma som har ressursene til å få medisinen ut på markedet. For onkologi må du igjennom et par kliniske studier som i USA koster hhv 10 000 000 USD og 20 000 00 USD. Altså rundt 300 millioner norske kroner bare for å få gjennomfort studier for å få det ut på det amerikanske markedet. Norske/europeiske studier har liknende prislapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå