Arne Fenstad Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Følg live på TU.no: Fredag kommer Havarikommisjonens rapport om KNM Helge Ingstad Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) Jeg kommer til å få rett: Ingen vil bli straffet for havariet. Når jeg er på båt er alltid karttjesten påslått og vi følger alltid med på hvilke skip som er i farvannet. ALLTID! AIS er vesentlig. At dette ikke var i bruk på fregatten på natten er utilgivelig, og ansvarlig vaktkommandør bør derfor få straff for dette. Endret 8. november 2019 av Xantippe 3 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Jeg kommer til å få rett: Ingen vil bli straffet for havariet. Formildende omstendigheter veit du, dei trodde dei gjekk rett mot stureterminalen i 17 knop:-) 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) Jeg kommer til å få rett: Ingen vil bli straffet for havariet.Sannsynligvis. Dog en eller annen admiral burde få føyken når forsvaret setter landkrabber til å føre såpass kostbart verktøy. Hovedårsaken til havariet er at de på "Helge Ingstad"-broa trodde tankeren var ei brygge. Antagelig aldri før sett en tanker på kveldstid - og kikkert er nok for umoderne for dagens ungdom. Når du går med en båt som normalt ikke melder inn posisjonen og dessuten er usedvanlig vanskelig å se på radar, bør du ha stålkontroll. Hvorfor de da setter amatører til rors er for meg ubegripelig. Endret 8. november 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Jeg kommer til å få rett: Ingen vil bli straffet for havariet. Når jeg er på båt er alltid karttjesten påslått og vi følger alltid med på hvilke skip som er i farvannet. ALLTID! AIS er vesentlig. At dette ikke var i bruk på fregatten på natten er utilgivelig, og ansvarlig vaktkommandør bør derfor få straff for dette. At ikke AIS var påslått kan jeg forstå gitt at dette er et militært fartøy. Men at de ikke en gang vurderte å følge med på radaren er utilgivelig. Og plottes ikke AIS-fartøyene inn i kartet? Jeg stusser også veldig over at ikke en fregatt som tross alt skal være forholdsvis manuvrerbar (til tross for sin størrelse) klarte å svinge unna selv om de tydeligvis fikk 30 sekunders varsel. At ikke tankskipet kunne gjøre noe, er helt naturlig. Men er virkelig fregattene SÅ lite manuvrerbare? Fartøyene kom jo forholdsvis rett mot hverandre, så det burde ikke være altfor mange graders kursendring som måtte til? 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) At ikke AIS var påslått kan jeg forstå gitt at dette er et militært fartøy. Men at de ikke en gang vurderte å følge med på radaren er utilgivelig. Og plottes ikke AIS-fartøyene inn i kartet? Farvannet fregatten gikk i er et tungt trafikkert farvann. At AIS ikke ble brukt, også med tanke på at det var mørkt og at det pågikk opplæring, er komplett umulig å forstå. Dette er utilgivelig og bør medføre straffeansvar! Når man velger ikke å bruke AIS i mørke i trafikkert farvann, bør selvfølgelig radaren være aktivt i bruk, samt at vakten forsterkes. Alle skip som sender ut AIS plottes på kartet. Endret 8. november 2019 av Xantippe 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Farvannet fregatten gikk i er et tungt trafikkert farvann. At AIS ikke ble brukt, også med tanke på at det var mørkt og at det pågikk opplæring, er komplett umulig å forstå. Dette er utilgivelig og bør medføre straffeansvar! Når man velger ikke å bruke AIS i mørke i trafikkert farvann, bør selvfølgelig radaren være aktivt i bruk, samt at vakten forsterkes. Alle skip som sender ut AIS plottes på kartet. Ikke helt enig i at manglende AIS bør medføre straffeansvar, men gitt farvannet og tiden på døgnet, hadde det definitivt vært en stor fordel at det hadde vært brukt. Og ellers enig i at radaren MÅ brukes i slike situasjoner. Det virker som de trente på å navigere kun med visuelle virkemidler, men i slike situasjoner burde man uansett fulgt med på radaren som en backup. Så vidt jeg husker ble det også sagt Sjøforsvarets egne retningnslinjer sa at hvis man ikke brukte AIS måtte man være ekstra oppmerksom og aktsom. Hvis AIS plottes på kartet er det uforståelig at de ikke skjønte at Sola var et fartøy. Er det rett og slett for mange personer på brua, slik at ingen egentlig tar ansvar? Og det kan virke som det er en kultur der man ikke skal tenke selv, og kun utføre ordre. Her er det SÅ mye som har sviktet at man egentlig bare blir trist. Jeg klarer fortsatt ikke skjønne at INGEN skjønte hva som foregikk.... 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Jeg klarer fortsatt ikke skjønne at INGEN skjønte hva som foregikk.... Nei, det er det heller ingen som skjønner. Her har det vært profesjonelt amatørskap hele veien. Jeg blir helt satt ut bare å høre på lydloggen. Det er tydelig at disse folkene alle er feil man på feil sted. Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Dette er jo en sterk indikasjon på at noe er riv ruskende galt. Kan det tenkes at dette gjelder andre steder også ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå