Gå til innhold

Hvordan starte en søknad?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SØKNAD

Enkelt å greit.

Dersom du "henviser til utlysningen" så ber du dem se på sin egen utlysning.  :rofl:

Ved å henvise til utlysningen så sier man til arbeidsgiver hvilke sider som fungerer.

F.eks hvis alle finner jobbannonsen på nav.no, hvorfor skal man bruke tusenvis av kroner for å reklamere på finn.no?

Veldig ofte så må man fylle ut dette før man skriver søknadsteksten, men hvis man ikke gjør dette så er det bra å starte med hvor man har sett utlysningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig å vise til utlyst annonse i starten på søknaden, f.eks ved å skrive "Jeg viser til utlyst stilling og søker herved på stillingen som stillingsmedarbeider hos Stillingstilbyder AS". Dette viser med en gang at det er en søknad på en utlyst stilling, og ikke en generisk åpen søknad. Å påstå at det er å be utlyser se på sin egen stilling er bare tull. 

Lenke til kommentar

Ved å henvise til utlysningen så sier man til arbeidsgiver hvilke sider som fungerer.

F.eks hvis alle finner jobbannonsen på nav.no, hvorfor skal man bruke tusenvis av kroner for å reklamere på finn.no?

Veldig ofte så må man fylle ut dette før man skriver søknadsteksten, men hvis man ikke gjør dette så er det bra å starte med hvor man har sett utlysningen.

Joda, jeg skjønte det. Men ved å si henviser - så viser man til noe, altså. Du kan få henvisning til lege, henvisning til helsesøster. Du blir sent til noe. Å sende arbeidsgiver til sin egen søknad. Blir for meg litt i overkant formelt og rart. Satt på spissen - går jeg til et bilverksted, sier jeg ikke til mekanikeren "la meg vise deg verkstedet". Arbeidsgiver vet utmerket godt hvor de har satt utlysningen, men det er greit å nevne hvor man har sett den.

SØKNAD

1. Ser med stor interesse på utlyst stilling sett på Finn.no

2. Jeg søker med dette på utlyst stilling sett på Finn.no.

3. Etter å ha sett deres stillingsutlysning på Finn.no søker jeg med dette på ...

Eller om du vil skille deg litt ut.

4.. Dere etterlyser en ny xxx på Finn.no. Jeg er den dere ser etter... fordi, osv...

5.. Jeg har brukt uker på å lette etter den perfekte jobben som passer meg, og etter å ha sett deres annonse på Finn.no - blablabla

Å drukne søknaden med ordlag som de bruker på Filmavisen anno 1960 for å virke mer profesjonell og formel fungerer ikke. Når jeg vurderte arbeidssøkere - falt jeg lettere for de som "skriver som de snakker", altså, at teksten kan gjenspeile noe av personligheten. Eksempel 5 på skille seg ut forteller meg at personen har selvtillit, er åpen og selvsikker. Det er førsteinntrykket. Eksempel 4 på skille seg ut, da tenker jeg litt arrogant... men kanskje resten av søknaden veier litt opp mot dette. For meg er det som å gi et godt håndtrykk å være litt frempå de første linjene, så kan det heller tones litt ned på tampen av søknaden. 

Men alle har sine måter å gjøre det på. Og ledere vurderer ulikt. Har også med hva slags type jobbe det er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønte det. Men ved å si henviser - så viser man til noe, altså. Du kan få henvisning til lege, henvisning til helsesøster. Du blir sent til noe. Å sende arbeidsgiver til sin egen søknad. Blir for meg litt i overkant formelt og rart. Satt på spissen - går jeg til et bilverksted, sier jeg ikke til mekanikeren "la meg vise deg verkstedet". Arbeidsgiver vet utmerket godt hvor de har satt utlysningen, men det er greit å nevne hvor man har sett den.

SØKNAD

1. Ser med stor interesse på utlyst stilling sett på Finn.no

2. Jeg søker med dette på utlyst stilling sett på Finn.no.

3. Etter å ha sett deres stillingsutlysning på Finn.no søker jeg med dette på ...

Eller om du vil skille deg litt ut.

4.. Dere etterlyser en ny xxx på Finn.no. Jeg er den dere ser etter... fordi, osv...

5.. Jeg har brukt uker på å lette etter den perfekte jobben som passer meg, og etter å ha sett deres annonse på Finn.no - blablabla

Å drukne søknaden med ordlag som de bruker på Filmavisen anno 1960 for å virke mer profesjonell og formel fungerer ikke. Når jeg vurderte arbeidssøkere - falt jeg lettere for de som "skriver som de snakker", altså, at teksten kan gjenspeile noe av personligheten. Eksempel 5 på skille seg ut forteller meg at personen har selvtillit, er åpen og selvsikker. Det er førsteinntrykket. Eksempel 4 på skille seg ut, da tenker jeg litt arrogant... men kanskje resten av søknaden veier litt opp mot dette. For meg er det som å gi et godt håndtrykk å være litt frempå de første linjene, så kan det heller tones litt ned på tampen av søknaden. 

Men alle har sine måter å gjøre det på. Og ledere vurderer ulikt. Har også med hva slags type jobbe det er.

Okei, da var det jeg som misforsto. Jeg trodde mente at man skulle fjerne hele avsnittet og bare begynne rett på selve søknaden.

Personlig så tror jeg det ikke har så mye å si, selv om jeg er enig i at det å skrive ordet "viser til utlyst stilling" hørtes bedre ut enn "henviser til utlyst stilling".

Lenke til kommentar

Slik begynner jeg mine egne søknader:

"Faglig dedikert og omgjengelig____(min autorisasjon) søker på stilling som _____(stillingen jeg søker) hos ____(der jeg søker)

Du kan utelate hvor du fant annonsen. Dette kan jo være du må besvare som spørsmål inn i webrecruiter-systemet, uansett. Ikke vits i å skrive dobbel topp. Thumb of rule i søknader: Utelat informasjon som finnes i CV, og gå rett på hvorfor du søker spesifikt på den arbeidsplassen (se på hva de skriver under hva de kan tilby i annonse, eller gjør research), deretter gå videre på hvorfor akkurat du er rette personen for jobben (la deg inspirere gjerne av punktene i jobbannonsen deres). 

Lykke til med jobbsøkingen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...