Gå til innhold

Nevne motivasjon for flytting i jobbsøknader

Anbefalte innlegg

Hei.

Først ett ganske så konkret spørsmål med veldig kort bakgrunnsinfo:
Nyutdannet. Bor hos foreldre i Oslo. Jobber i Oslo (vikariat ut året). Kjæresten, også nyutdannet, jobber på Vestlandet (fast).

Spørsmål:

Om jeg søker på en jobb i nærheten av der kjæresten har jobb, bør dette nevnes i en jobbsøknad? H*n er fra dette stedet.

Men la oss gjøre dette om til et litt mer generelt spørsmål eller diskusjon om du vil. Jeg har prøvd å søke litt rundt dette tema på nett, men finner liksom ikke noe særlig på det. En ting er jo at man skal skrive om sin motivation til å søke på stillingen. Om man da søker en jobb man må flytte langt til, vil det da være naturlig at man prøver å beskrive motivasjonen for å flytte til dette stedet?
På en måte så tenker jeg at det er unødvendig da man ved å sende søknaden på en måte forteller den potensielle nye arbeidsgiveren at "Jeg er åpen for (/ønsker) å flytte til XXX" og så kan jeg heller forklare hva som gjør at jeg vil flytte til XXX på et evt. intervju.

For min egen del så har jeg vært på et par intervjuer for jobber som er i deler av landet hvor jeg aldri har bodd og hvor jeg heller ikke har noe relasjon til stedet sådan, og da har gjerne ett av de siste spørsmålene i intervjuet vært "Hvorfor vil du flytte hit?" eller "Hvordan tror du det blir å flytte til XXX?". Dette er jo da ting jeg naturlig nok har tenkt over før intervjuet, og svarer godt på, så det er ikke noe problem.

Her om dagen søkte jeg en jobb på et sted jeg strengt tatt ikke har noe relasjon til og det er ikke akkurat en storby heller, men det var nærme nok kjæresten min til at jeg skal overleve å pendle til jobb en stund (skulle nok klart det i et par år for den saks skyld). At jeg har en kjæreste som bor i XXX er ikke noe jeg skriver i en jobbsøknad. Jeg føler at slik info har noe i en jobbsøknad/CV å gjøre før vi blir gift, vært samboere over lengre tid eller har fått barn sammen. Dette spørsmålet (altså "Hvorfor vil du flytte til XXX") kom på mail i dag. Ikke noe galt i det sånn sett, men det fikk meg til å tenke på om dette er noe man bør nevne i alle jobbsøknader hvor jobben du søker er så langt unna ditt nåværende bosted at du må flytte. 

De fleste jobbene jeg har blitt kalt inn til intervju på er i Oslo. Nå er et flertall av jobbene jeg har søkt også i Oslo, så skal man se antall sendte jobbsøknader per intervju, og skille mellom i og utenfor Stor-Oslo, så er det kanskje ganske likt, men jeg tror fortsatt antall sendte jobbsøknader per intervju er større utenfor Stor-Oslo enn i.Kan dette ha noe med at jeg ikke skriver noe om hvorfor jeg ønsker å flytte til det stedet den aktuelle jobben er?

Etter den mailen i dag startet jeg å tenke på om jeg burde skrive om hvorfor jeg vil flytte til et sted på jobbsøknader. Det hadde blitt med en setning, maks 2, men samtidig så tenker jeg at det er ikke mye man skal skrive om hvorfor man ønsker å flytte dit før det kan virke som man er mer interessert i å flytte til stedet enn man er i å få akkurat den jobben. Eventuelt så ordlegger man seg litt feil også tolker den som leser søknaden at man egentlig er mer interessert i å flytte til det stedet enn man er i jobben.

Noen andre tanker rundt temaet? Er jeg helt på jordet, og bare overtenker dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen poeng i å nevne hvorfor du søker på en jobb som er langt unna der hvor du er bosatt i dag. Det er noe man kan nevne på intervjuet, som du nevner selv.

Det er åpenbart at det er snakk om at du skal flytte til området, og at du søker på jobber i nærheten. Det er ikke nødvendig å nevne det i søknaden.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Kan være tosidig. Noen arbeidsgivere bryr seg vel på én side ikke om folk bor 20 meter unna, eller 20 mil unna, så lenge de møter opp og gjør en god jobb. Noen bryr seg om du fokuserer livet ditt inn på jobben, når de spør "hvor lenge tror du at du blir her" eller "hvor er du om 5 år".

Jeg ville alltids nevnt det. Si at du har et ekstra insentiv til å flytte dit, siden du har en partner som bor der. Men du bør være forsiktig med å spille for mye på det, for hva skjer om forholdet ryker? Flytter du hjem til Oslo da?

Lenke til kommentar

Jeg tror heller at potensielle arbeidsgivere spør hvorfor du flytter fordi de er redde for å ansette en person som forsvinner fort fordi han ikke trives på sitt nye bosted. Sånn sett bør du kanskje finne på noe annet å si enn at du har kjæreste i området da unge par ikke nødvendigvis holder sammen så lenge og potensielle arbeidsgivere derfor kan tenke at du ikke har noen grunn til å bli på sikt.

Lenke til kommentar

Det er hensiktsmessig å oppgi grunnen for at du søker jobb ein anna stad enn der du bur. Ikkje nødvendigvis i søknaden, men i alle fall på intervjuet.

Ein vil stort sett tilsette folk som er motiverte til å bli i stillinga ei stund, så ambisiøse pendleplanar, flytting til ein ny plass berre for ein jobb, at du vil ha jobben for å kunne sette på CVen, og liknande er ikkje alltid positivt.

Det vil nok vanlegvis være fordelaktig å fortelle at du vil flytte til kjæresten (for å stifte familie) då dette viser til ein langsiktig plan om å bli buande.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller at potensielle arbeidsgivere spør hvorfor du flytter fordi de er redde for å ansette en person som forsvinner fort fordi han ikke trives på sitt nye bosted. Sånn sett bør du kanskje finne på noe annet å si enn at du har kjæreste i området da unge par ikke nødvendigvis holder sammen så lenge og potensielle arbeidsgivere derfor kan tenke at du ikke har noen grunn til å bli på sikt.

Det stemmer godt. Har blitt spurt om det samme flere ganger.

Lenke til kommentar

Ein har langt større grunn til å bli værande lenge på staden om ein har kjæreste, enn dersom ein er singel og utan sosialt nettverk på staden.

Vanligvis betyr det at du er singel at det er langt meir usikkert om du blir, då du fyrst skal få deg kjæreste før du kjem inn i perioda som ungt par som kanskje ikkje blir saman så lenge. Og det under forutsetning om at du finner ein lokal kjæreste. Som ung og singel som flyttar etter jobbane så kan du like gjerne få kjæreste på andre sida av landet.

Har du kjæreste og kanskje planar om familie så har du i det minste ein intensjon om å bli værande.

Som singel som skal ha sin fyrste arbeidserfaring så er det langt meir vanlig at ein reiser vidare etter eit par år npr ein har utdanning og erfaring til å få dei gode jobbane.

Lenke til kommentar

Ein har langt større grunn til å bli værande lenge på staden om ein har kjæreste, enn dersom ein er singel og utan sosialt nettverk på staden.

Vanligvis betyr det at du er singel at det er langt meir usikkert om du blir, då du fyrst skal få deg kjæreste før du kjem inn i perioda som ungt par som kanskje ikkje blir saman så lenge. Og det under forutsetning om at du finner ein lokal kjæreste. Som ung og singel som flyttar etter jobbane så kan du like gjerne få kjæreste på andre sida av landet.

Har du kjæreste og kanskje planar om familie så har du i det minste ein intensjon om å bli værande.

Som singel som skal ha sin fyrste arbeidserfaring så er det langt meir vanlig at ein reiser vidare etter eit par år npr ein har utdanning og erfaring til å få dei gode jobbane.

Det kan være at du har rett i at det er bra å flytte på grunn av en kjæreste, men det er ikke sikkert alle potensielle arbeidsgivere ser det slik.

Jeg er enig i at det ikke er et godt alternativ å si at man er singel og uten sosialt nettverk.

Lenke til kommentar

Det er forskjell å flytte FRA noe (problemer, dårlige relasjoner, nettverk osv) - og TIL noe (kjæreste, jobb osv).

Så er bare en fordel å nevne det. Jeg ville skrevet: "Da min kjæreste har fått fast jobb i XXX, søker jeg også etter arbeid nær henne." Dette er ikke for personlig, og er absolutt en fordel.

Lenke til kommentar

Oftest er det vel mer rutinebaserte jobber med mindre ansvar. Men det spørs på fokuset. Man slipper mer ansvars-stress som med "bedre" jobber. Selv om man kanskje får mindre lønn, så dreier ikke alt seg bare om lønn. Er man solid på rutineoppgavene over mange år så har de mindre grunn til å sparke en også. Spørs på fokus.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...