Ragnar115 Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Jeg opplever som arbeidstaker i helsesektor at det å gi sparken til noen som absolutt ikke burde jobbe som helsepersonell eller som ikke evner å jobbe i lag med andre er vanskelig (altså at det generelt er vanskelig uansett). Jeg jobbet i en bedrift hvor en av mine kollegaer lagde så dårlig arbeidsmiljø (skrek etter folk, laber arbeidsmoral, respekterte ikke lederen vår, nektet å gå på møter for å bedre situasjonen og behandlet alle generelt dårlig) at folk vurderte å slutte (bacilly alle som jobbet der). Jeg fikk et inntrykk av at det var svært lite min leder kunne gjøre med situasjonen. Et annet eksempel: I pleien er det naturlig at man hjelper sine pasienter med ulike fysiske behov som de eventuelt ikke klarer selv, f. eks det å hjelpe dem på toalettet. Jeg hadde en gang en kollega så sa rett ut til pasientene "når jeg er på jobb så er det uaktuelt at jeg setter dere på toalettet. Dere kan få urinere (hadde ulike hjelpemidler for dette), men noe annet var ikke aktuelt. Det ble gitt advarsler, men utenom det skjedde det ingenting (gjentakende problem) Så nå sitter jeg å tenker med meg selv: Den dagen jeg eventuelt får en lederstilling innenfor helsesektoren og/eller annen arbeidsplass om det skulle inntreffe, om jeg faktisk sitter så maktesløs uten noe virkemidler for å gjøre det bedre (snakker rettslig). Slik jeg har forstått kan ikke en arbeidsgiver filme eller ta opptak av en utagerende kollega som står å hyler inne på kontoret ukentlig, og i en eventuelt rettsak blir det ord mot ord (hvor jeg har lest at arbeidstaker står sterkest). Spørsmålet er: Hva kan en arbeidsgiver gjøre med en arbeidstaker som:1. Ikke utfører arbeidet sitt, evt gjør en dårlig jobb eller ikke gjør alt. 2. som ikke evner å sammarbeide med de andre på arbeidsplassen. 3. Som ikke respekterer de på arbeidsplassen 4. Som generelt skaper dårlig arbeidsmiljø Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Det går fint ann å gi folk sparken. Ei oppsigelse må være sakleg, ofte vil det være nok å vise til at den dårlige oppførselen har blitt forsøkt endra for at det er sakleg med oppsigelse. Problemet er stort sett feige leiarar som heller vil la det skure og gå enn å ta ein ubehageleg samtale. 4 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Så lenge du sørger for at alt er rapportert inn og at den ansatte har fått advarsler, samt blitt innkalt til drøfting, så går det fint å si opp ansatte som nekter å utføre sine arbeidsplikter. Å kunne bevise at den ansattes oppførsel/manglende arbeid går utover pasientene vil helt klart være en gyldig grunn til oppsigelse. Bare sørg for at advarsler blir gitt, og sørg spesielt for at det er skriftlig. 3 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Jeg har jobbet mange år i helseomsorgen i både kommune og stat. Det er EKSTREMT vanskelig å få sparken når man først er fast kommunal eller statlig ansatt. Derimot heter det at de er ansatt i kommunen - og ikke spesifikt i avdelingen dette foregår. Jeg har selv opplevd lignende med mine kolleger, der jeg har ringt virksomhetslederen (sjefen over sjefen), og skreket ut i telefonen: "Hvorfor har du ikke gitt dem sparken???" Der eneste tilsvar jeg har fått er "Vi jobber med saken". Det endte med at de ble pålagt overført til en annen avdeling i kommunen. Jeg vil oppfordre deg til å skrive Synergi-meldinger på intranettet du har, navngi vedkommende og merk meldingen med "svær alvorlig", og fare for liv og helse". Jo flere ansatte som signerer på samme Synargi, jo bedre. Det svært svært upopulært fra en lederes side å få slike rapporter, fordi det krever mye papirarbeid. En leder kan bli potte sur, fordi hun må skrive et tilsvar til sin egen sjef. Som igjen må skrive en rapport på selve Synargiet. Min erfaring er at at slike personer ofte blir mobbet til dem slutter. At presset fra andre ansatte blir så stort, at de føler et stort ubehag ved å møte på jobb. Noe som fører til utpressing og at de selv ønsker å søke seg vekk fra plassen. Dette er selvfølgelig helt feil etisk sett... men, en gang jobb i kommunen - alltid jobb i kommunen. Så lenge du møter opp på jobb og ikke er påvirket av rusmidler. Beholder du jobben. Er min erfaring. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 (endret) Sluttpakke.... Vanligste måten å få bort uønskede personer fra en stilling dem ikke egner seg i uten å trøble i etterkant. Endret 7. november 2019 av Loko 1 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) Kan dele en røverhistorie fra en sykepleier som flyttet til vår avd fra annen på sykehus. Hun hadde en sykepleierkollega som var faglig sterk innen somatiske oppgaver og de ansvarsroller tildelt henne som bidrar til en helhet i å få en avd til å gå rundt. På den andre siden så var denne personen sterkt mislikt i miljøet blant alle pga sin atferd, var nedsettende og direkte ufin mot andre. Kunne forlange at man skulle droppe det man holdt på med for å bistå henne, hun kunne knipse folk i bakhodet som satt foran pc for å få deres oppmerksomhet. Fikk kollegaer til å gråte og grue seg til arbeid. Kunne bruke stygge og krenkende ord. Åpenbart noe psykiatrisk galt med vedkommende, og ledelsen ble selv obs og tok henne i situasjoner dog hun gav f. Til slutt blei ledelsen mer passiv, og her høres det ut som kombinasjon svikt/"gode" ordninger for den offentlig ansatt og motstand fra fagforening (da sykepleierforbundet stiller sterkt). Etter lengre stund blei det slik at x antall ansatte ble oppfordret til å rapportere henne hvor minst en måtte stå frem foran et organ i ledd en prosess for å bli kvitt vedkommede da hun hadde fått to varsler. Men uheldigvis så skjedde dette midt i sommerferien og flere kunne ikke møte opp og samme person jobber der den dag idag. Ta dette med noe skjønn da det ble fortalt fra en som var veldig frustrert, men det peker allikevel på de utfordringer på godt og vondt som ansatt i det offentlige. Endret 8. november 2019 av nacario Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 14. november 2019 Forfatter Del Skrevet 14. november 2019 Takk for svar =) er egentlig helt sjukt korleis man i svært mange tilfeller kjem seg unna med de meste i kommunen. Loko skrev (På 7.11.2019 den 23.05): Sluttpakke.... Vanligste måten å få bort uønskede personer fra en stilling dem ikke egner seg i uten å trøble i etterkant. Har aldri hørt at noen i helsevesenet har fått en sluttpakke. Hørte dog fra en kollega at hennes sjef på en arbeidsplass hadde drevet med seksuell atferd mot alle ansatte og mobbing/trakassering og et eller anna kriminelt eg ikke kan huske utenom. Han mistet posisjonen der og fikk en bedre lederjobb ?? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Skal du ha sluttpakke i det offentlege så må du nok både være leiar på høgt nivå, og du må ha gjort jobben din så dårleg at leiinga ikkje lenger vil ha deg i stillinga samtidig som at du ikkje har gjort ein så dårleg jobb at det føreligg sakleg oppseiingssgrunnlag. Utfordringa er som nemnt knytta til leiarar som ikkje vil ta tak i problema, samt at dei grepa som blir gjort ikkje er formalisert og dokumenterbare i ettertid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå