Gå til innhold

F-35-skvadronsjefen: De mest ekstreme oppdragene flys i simulator for ikke å avsløre hvor råe fly Norge nå har


Anbefalte innlegg

Lykketreff kalles det og har ingenting med avansert luftvern å gjøre.

Det kalles "lykketreff" bare i verden av amerikansk apologetisk propaganda. Like mye som gjensidig runking an hverandres ego som kommer fra "resultatene" som publiseres fra Red Flag.

I den virkelige verden er det en dyktig radartekniker som justerte radaren ut av fabrikk-frekvensen for å se om "ripples" på skjermen var mer enn støy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Det kalles "lykketreff" bare i verden av amerikansk apologetisk propaganda. Like mye som gjensidig runking an hverandres ego som kommer fra "resultatene" som publiseres fra Red Flag.

I den virkelige verden er det en dyktig radartekniker som justerte radaren ut av fabrikk-frekvensen for å se om "ripples" på skjermen var mer enn støy.

Vel. Du kom ikke med noen bedre målestokk, så inntil da, er red flag den beste måten å måle kapasitet på.

Lenke til kommentar

men kan ikke supercruise selv "ren", og neppe/så vidt over M1 med noe ekstern last.

 

Her blander du vel sammen litt. Naturlig nok har F-35 minst luftmotstand "ren" og dermed også høyere fart ift. et gitt motorpådrag.

 

Og super cruise er F-35 i stand til. Under visse forutsetninger. Det beror på hvordan man definerer begrepet:

 

http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2012/November%202012/1112fighter.aspx

 

The F-35, while not technically a "supercruising" aircraft, can maintain Mach 1.2 for a dash of 150 miles without using fuel-gulping afterburners."Mach 1.2 is a good speed for you, according to the pilots," O’Bryan said.
Lenke til kommentar

I den virkelige verden er det en dyktig radartekniker som justerte radaren ut av fabrikk-frekvensen for å se om "ripples" på skjermen var mer enn støy.

 

Det er selvsagt mer i denne historien:

 

1. Serberne fikk informasjon om hvor flyene var på vei og visste dermed hvor de skulle sikte

2. Det tok tre forsøk før de fikk nok informasjon til å avfyre missilene

3. Flere missiler ble skutt i blinde hvor av èn kom nærme nok til å detonere og treffe F-117-flyet med splinter

4. Dette forløp på relativt korte avstander, mindre enn 30 kilometer

5. F-117 gjennomførte over 800 tokt over Serbia (og 1300 i Irak-krigen) uten å bli skutt ned

 

Historien viser i grunnen det man allerede visste: at stealth ikke betyr usynlighet og at om man kommer nærme nok, så kan selv den beste kamuflasje bli ubrukelig.

 

F-35, og andre moderne stealth-fly, har selvsagt den enorme fordelen at de ikke beror på stealth alene, men en kombinasjon av passive og aktive midler for å gjøre ting betraktelig vanskeligere for et luftvern. F-117 hadde ingen slike midler, og det er grunnen til at den ble pensjonert.

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nedleggelsen av Bodø og Andøya for så å belaste forsvarsbudsjettet med utbyggingen av Evenes er en nasjonal tragedie. Evenes er, ut fra plasseringen, et forferdelig dårlig valg da innflyging for ikke å nevne "final" er helt revva når det er vind! Mener at både SAS og i sin tid Braathen var nedi med vingetippene på grunn av turbulensen, og dette før de nye hangarene er på plass!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...