Gå til innhold

I morgen kommer rapporten KNM Helge Ingstad-ulykken: – Ingen parter vil frifinnes helt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

– Det er ikke godt sjømannskap å rope ut på norsk på VHF-kanalen. Man bør bruke engelsk. Det er ikke alle navigatører i norske farvann som kan norsk, påpeker han.

Nei, men man bør kanskje forvente at norske marinekapteiner kan norsk?

 

 

Det kan også se ut som at Sola TS er mer opptatt av å «stå på sin rett» enn å legge om kursen tidligere.

Så her straffes man for å følge reglene? Hvordan og hvor skulle tankskipet i 5 knop lagt om kursen? Skulle de styrt mot land, og gamblet på at fregatten ikke fulgte reglene? Skulle de styrt ut i fjorden og risikert kollisjon med andre skip? I begge tilfeller hadde tankskipet fått all skyld for en kollisjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De kan ikke komme vekk ifra at det fulle og hele ansvaret ligger hos KNM Helge Ingstad. At de andre partene ikke helt handlet slik de burde på bakgrunn av den idiotiske adferden til mannskapet på KNM Helge Ingstad kan vel ingen klandre dem for? Forundrer meg at antatt oppegående mennesker som Penne fortsatt tyter om at det var Stureterminalen de trodde kom imot dem og ikke en båt. Hva er forskjellen i så tilfelle? Vi skal også være glad for at TS Sola ikke gikk på tvers av fjorden. Hadde blitt ett fint hull i siden da tenker jeg med påfølgende katastrofiske  hendelser som jeg ikke orker å tenke på en gang.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

– Det er ikke godt sjømannskap å rope ut på norsk på VHF-kanalen. Man bør bruke engelsk. Det er ikke alle navigatører i norske farvann som kan norsk, påpeker han.

Nei, men man bør kanskje forvente at norske marinekapteiner kan norsk?

 

 

 

NATO skib kan have engelsktalende besætning på kommandobroen.

Det er ikke alle som forstår den der lokal dialekt heller.

 

Både losen og kaptainen på Sola har også ansvar. Bare fordi der står en los på broen fritager det ikke skipper. Det er skippers ansvar.

 

Fedje VTS mangel på rettidig omhu tyder på at de var optaget af andet end deres primære opgave.

 

Så alle landkrabber og bagkloge - Vent og se rapporten.

Lenke til kommentar

Hvor ble det av den amerikanske kvinnelige observatøren i alt dette? Hun som var på bruen på Ingstad i minuttene før kollisjonen. Hun var et fremmedelement og vi må anta hun mottok endel oppmerksomhet - som normalt ville bli brukt til navigasjon.....Skal de som satte henne på broen også siktes for "delaktighet i forstyrrelser på broen som førte til manglende konsentrasjon i kritiske minutt hos vitale besetningsmedlemmer"?

Da må den amerikanske marine også siktes for delaktighet i "senking" av en norsk fregatt..........rett skal være rett

Lenke til kommentar

Og hva med de tre småbåtene som lå til styrbord for Sola TS og hindret oljetankeren å sige over til "rette" siden av fjorden? Skal ikke de få korreks? Om Sola hadde lagt fra kai på dagtid ville det sannsynligvis vært enda større tetthet av båter, og Sola ville aldri greid å "snirkle" seg gjennom alle småbåtene og over til styrbord side av leia. En umulig oppgave for et stort skip som knapt er manøvrerbart..

Lenke til kommentar

"Det er ikke godt sjømannskap å rope ut på norsk på VHF-kanalen. Man bør bruke engelsk. Det er ikke alle navigatører i norske farvann som kan norsk, påpeker han"

 

Fedje og Losen fikk umiddelbart logisk respons fra brua på H Ingstad ved anrop på Norsk.

Den glade Søring på sambandet fikk ordre om å dreie til styrbord for å unngå kollisjon med møtende skip. Hvorpå han responderte at det kunne han ikke for da gikk de rett i "blokkene". Tror ikke det fins det språk i verden som kunne fått besetninga på brua til H ingstad til å ta rett beslutning den natta... De var opptatt med andre ting og ville ikke forstyrres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man likevel har bestemt seg for å sikte alt og alle så må man ikke glemme å sikte Stureterminalen: For det første fordi de benytter belysning som kan forveksles med dekkslys på oljetankere. (De kunne hatt eksempelvis gult lys slik at oljetankere tydelig hadde skilt seg ut.). For det andre er Stureterminalen plassert i et sterkt trafikkert område slik at det er nesten umulig for oljetankere å komme seg over til styrbord side i leia (På tur vekk fra Terminalen.).

Så Stureterminalen må på lista over mistenkte.......:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"NATO skib kan have engelsktalende besætning på kommandobroen.

Det er ikke alle som forstår den der lokal dialekt heller."

 

Der er minst like mange dialekter på engelsk som på norsk. Enkelte totalt uforståelige. Tror ikke en skotsk kaptein snakker oxford-engelsk. osv.

Og hvorfor tror man at eldre menn som til daglig konverserer med tunge norske dialekter slår om til et engelsk uten aksent? Gudbrandsdølen eller vestlendingen snakker vel engelsk med de vokaler, konsonanter og tonefall de bruker til daglig...... Løkky till...

Kollisjonen mellom Ingstad og Sola ble ikke forårsaket av misforståelser og uklarheter under samtalene mellom Ingstad, Sola og Fedje. Alle advarsler ble forstått verbalt, men likevel ignorert av befalet på Helge Ingstad. Hvorfor var de handlingslammet?? Julebord 2018?, eller var det lavt oksygennivå på brua...Hva kan fortrylle unge menn så kommer helt i trance og ikke greier å hente seg inn igjen...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...