Gå til innhold

kutt på hånden

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plaster eller noe form for press på det.... bare husk å ikke ta av gamle papir/press/plaster når du setter på nye for da letter du på presset mot såret, så legg mye heller de nye over de gamle igjen til det slutter å blø... vent gjerne en halvtime lengre enn hva du tror det trenger før det slutter å blø... hjelper ikke det får du pelle deg på sykehus og sjekke om du ikke mangler det stoffet som gjør at det ikke koagulerer! Nite

Lenke til kommentar

Svi...? Det gjør man på film. Gjør som Sakris sier, legg på kompress, bomull eller annet tøy. Du kan også legge f.eks en lighter på kompressen, surre og så tvinne den ned i ståret, men blør du så mye har du kuttet en arterie og da ringer du legevakten, evt 113 om du mener du har mistet mer enn 1/2 liter blod. Jeg er hjelpepleier.

Edit

Forslaget om superlim var omtrent noe av den dummeste spøken jeg har hørt... :angry:

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Gut! Gut! :p Du tåler forresten godt å miste en liter blod eller mer bare det ikke skjer for fort, har sett mye slikt. Antar såret ditt var ganske lite. Noen ganger blør det for J*** om man kutter seg i finger/hånd. Særlig i fingrene er det mange blodårer. Ei som kuttet av seg halve fingertuppen blødde en time samme hvor mye kompress og annet press vi la på.

Lenke til kommentar
Gut! Gut! :p Du tåler forresten godt å miste en liter blod eller mer bare det ikke skjer for fort, har sett mye slikt. Antar såret ditt var ganske lite. Noen ganger blør det for J*** om man kutter seg i finger/hånd. Særlig i fingrene er det mange blodårer. Ei som kuttet av seg halve fingertuppen blødde en time samme hvor mye kompress og annet press vi la på.

Hehe, jeg hadde lyst til å bli noe lege eller helseting før, men så begynte jeg å se på Trauma på Discovery Channel, real life akuttmottak. Jeg tåler ikke å se åpne brudd eller store mengder blod eller folk som hyler av smerte.

Huff, det hørtes ikke godt ut det med fingeren. Prøvde dere å svi? :devil::)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jeg ville være litt forsiktig med den kniven hvis jeg var deg. Å brenne sårkanter betyr å svi i stykker litt hud og nervetråder, kan bli arr og infeksjoner (selv om det påstås å rense såret, bare at død, brent hud råtner...). Man gjorde det før, for lenge, lenge siden, men den gangen døde også langt flere av sår enn i dag. At det siver litt er som sagt ganske normalt i hånd/fingre. Hjelper jo også på å få ut evt forurensing i form av fremmede bugs.

Edit

Ang fingeren hadde legevakten en fin, fin hylsekompress som vi puttet på fingeren og strammet til. Skikkelig strammet til.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Nei, sorry, uttrykte meg litt klosset, tenkte på store sår, type livstruende, med stygge sårkanter et.c... Små sår og unge mennesker er aldri farlig slik. Kroppen fikser dem, også om det blir infeksjon. Vi har infeksjoner hele tiden. Etecellene i blodet ditt er sikkert i ferd med å spise de hvite stafylokokkene som har kommet inn i kroppen din allerede. Bakteriologisk krigføring... :devil:

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Oi! Jeg løper på dass og vasker henda! Det var godt du sa, jeg skulle til å smøre avføring på kuttet :p

Jeg har selv hatt kyssesyke for ikke så lenge siden, jeg drakk ifra samme flaske eller glass som noen og det var nok til å kaste meg i senga i månedsvis. Bakterier er ganske så skumle.

RIP, Jau, jeg får ta på noe plaster eller papir før jeg sovner, så slipper jeg å våkne til blodig leilighet :)

Lenke til kommentar

hehe, det er bra.

har hatt et irriterende skrubb sår på toppen av hånden, og huden der er så tynn og skrøpelig at det blødde ganske mye.

men det er ikke det verste, det er at det gikk opp hele tiden :\

trengte nesten ikke gjøre noe, også gikk det opp :(

er glad det har grodd tynn hud over det nå, men en annen grunn til å ha plaster på når man sover er at man slipper å få lo i såret, det er vondt å rive ut lo og søppel ut av såret når man våkner :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...