Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Upload stjeler altfor mye av download hastigheten?

Anbefalte innlegg

hvis jeg ikke tar helt feil er adsl full duplex, men det er Asynkront (A som i adsl) - "klokkefrekvensen" opp og ned er forskjellig.....

når du kommer til tcp/ip protokollen, sender den opp litt data for hver blokk med data du laster ned. dette gjøres for å være sikker på at alle datapakker blir mottatt og at de kommer frem i samme stand som de er sendt - at de ikke er korrupte/ødelagte/deformert. når du nå laster opp for fullt, er det ikke så mye rom for disse "kontrill datapakkene" å bli sendt opp. jeg vil anta at det er derfor du ikke får så høy nedlastingshastighet når du laster opp data for fullt.

håper det hjelper litt (og at det ikke er så helt feil) ;)

EDIT:

ang. duplex - betyr noe ala hvor mange retninger det kan kommuniseres i sammtidig.

halv duplex kan sammenlignes med bruk av walkie talkie - kun en kan snakke (sende om gangen)

full duplex kan sammenlignes med bruk av telefon - det kan snakkes i begge ender sammtidig som en til enhver tid kan høre hva den andre sier (om en hører etter) :)

tcp/ip protokollen er full duplex

LES NØYE - bra info

Helt korrekt... mange som sier ADSL ikke er full duplex pga hastighetene opp/ned ikke er like raske... Men det har ikke noe å si når vi snakker om full duplex....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde ikke at halv/full duplex hadde noe å gjøre med om det gikk like raskt å sende som å motta, men om sending påvirket mottak (eller omvendt).

Altså, jeg husker i gamle dager, da var nettverket halv duplex. Jeg kan ikke huske at det ikke var mulig å få data samtidig som vi sendte da...

Oppsummering:

Jeg trodde at

Full duplex = Ut og inn totalt uavhengig av hverandre

Halv duplex = Hastighetene påvirket hverandre - på nettverk betydde det at 10mbit ble delt på ut og inn.

Ingen duplex (hvis det er et begrep) = dette trodde jeg var det du sier er halv duplex, altså at ut og inn ikke er mulig samtidig.

Men det ser visst ut som om jeg tar feil. Men jeg mener fremdeles at mitt forslag høres mest logisk ut... :p

Altså, halv duplex burde jo liksom være "litt"

Lenke til kommentar

Da er favorittemnet i "Internett & Nettverk" tilbake i rampelyset igjen :) Etter utallige tråder om akkurat det samme. Her er en link til en grei forklaring på hvorfor hastigheten faller når en linje brukes 100% opp og ned. Den går ikke så mye i dybden, men det burde holde til de fleste formål:

http://www.relativt.net/artikler.php?id=3

Teknisk sett utnyttes altså hele linjekapasiteten, men data blir sendt om igjen så lenge det ikke blir motatt ACK-pakker innen et visst tidsrom som kvittering. Slike pakker tar lite båndbredde, men de blir lagt i en kø i påvente av ledig linjekapasitet. Dette er en del av TCP-protokollen og skjer på lag 4 i OSI-modellen. Applikasjoner som benytter seg av TCP vil dermed være utsatt for dette, f.eks overføring av data over ftp/http. En mulighet kan være å sette opp en ruter med prioritering av ACK-pakker, kan f.eks gjøres i OpenBSD. Har ikke testet det i praksis, men sies å være en bra løsning.

Dette er ikke kun et problem på ADSL-linjer, men siden slike vanligvis er asymmetriske i sin natur skal det ikke så mye til før man legger merke til det. Skjer også på SDSL-linjer og ellers overalt der TCP brukes. Opplever det også på den rimelig raske ethernet-linja jeg har på hybelen, men det skal en god del til.

Lenke til kommentar
RTFM!

Menu, Settings, Advanced

Kryss av for "Use small send buffer (enable it uploads slow downloads a lot)

Word-dokumentene vil da kunne lastes ned uten nevneverdig dropp i hastigheten selv om dine venner henter regnearkene dine...

Lasse

Har gjort det nå. :)

Har også fått et program kalt NetLimiter, som visstnok skal hjelpe.

Men emnet er vel løst nå. Jeg skjønner hvorfor dette skjer, så takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
KAS:

:scared: Er BKK hard mot folk som virkelig "bruker" linjen sin? Har du noen linker? (diskusjoner om det eller noe sånt?).

Det står jo i avtalen at de ikke aksepterer bruk av noen form for server, som f.eks web eller ftp, men de sa ingenting når jeg klaget på at jeg ikke fikk web eller ftp serveren min til å funke (pga brannmur).

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=150025

Som sagt, hvis du ikke deler "ting" kan du spare deg bryet med å klikke på linken. Prøvde å slette den forrige posten min pga den var off topic, og det ble jo denne og, men siden du nå spør.. : )

Lenke til kommentar

Den gangen jeg hadde 704/386 fra NextGenTel, både up- og down- loada jeg for full pinne uten at det reduserte noe som helst nevneverdig. Tror det kommer ann på hvordan programmet behandler utsending av disse bekreftelsespakkene. På den tiden brukte jeg WinMX til alt (nå kun til musikk).

Nå har jeg 2Mbit/640 eller noe sånt, og har ikke oppnådd nok downloads og sånn til å teste det ut

Lenke til kommentar
Den gangen jeg hadde 704/386 fra NextGenTel, både up- og down- loada jeg for full pinne uten at det reduserte noe som helst nevneverdig. Tror det kommer ann på hvordan programmet behandler utsending av disse bekreftelsespakkene. På den tiden brukte jeg WinMX til alt (nå kun til musikk).

Det er nettverkslaget (TCP) som sender ACK-pakkene, programmet har ikke noe med det. Det det avhenger av er om det er nok båndbredde tilgjengelig til at de kommer fram før avsenderen har sendt mer data enn TCP Window Size tillater. Dersom man laster ned mange ting på en gang, vil båndbredden for hver av oppkoblingene bli lavere, slik at det overføres mindre data i løpet av en viss tid. Dermed vil det også ta lengre tid får avsenderen har sendt kvoten, og bedre tid til å sende ACK-pakke.

Lenke til kommentar

Løsningen er en firewall/router som kan prioritere ACK pakker. Alle linux firewalls/routers basert på kernel 2.4.xx kan dette med innebygget trafficshaping i kernel. Finnes masse info om dette på diverse forum for de forskjellige firewall distroene og Linux router project sidene, gidder ikke linke noe. Bruk google og lær.

Lenke til kommentar
...skal man skjønne det så er det bare begynne å lese RFC.

Drep meg hvis hodet mitt ikke fungerer nå, men:

Hvis jeg sender en banan til Bangladesh, sender dem med to bananer tilbake for å bekrefte at dem har fått bananen min, da?

Nei, de sender ikke 2 bananer i retur. De sender bare skallet.

Men siden båten de sendte det med ble litt forsinket da den kom i konflikt med en annen båt, trodde ikke du at de hadde fått bananen. Derfor sendte du en banan til, som faktisk kom frem før det bananskallet som ble sendt i retur. Og så får du derfor 2 bananskall i retur, og du har sendt en banan for mye.

TCP/IP er ikke effektivt, da det har mye overhead i pakkene grunnet sikkerhet.

Nettulf

Lenke til kommentar
BKK er ISP.

Ja jeg skjønner at det sendes kontrollpakker og slikt, men jeg skjønner ikke at det skal "drepe" over 100KB/s...

Edit:

Ah... jeg tror jeg skjønte det nå. Når jeg laster opp for fullt, så blir ikke det båndbredde ledig til å gi den jeg laster ned fra beskjed om at "pakken er mottatt", og det senker dermed alt. For å få full nedlastingshastighet, må jeg altså ha full opplastingshastighet tilgjengelig.

Som et tips kan jeg anbefale deg og laste ned et program som heter DU meter.

Det overvaaker trafikken din og forteller deg hvor mye du har overfort og hvor mye du overforer atm. Da er det ganske kjekkt og kunne se at det alltid er en upload hastighet nar man laster ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...