Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Upload stjeler altfor mye av download hastigheten?

Anbefalte innlegg

GRunnen til at downloaden virkelig drepes er ping'en. DEt vil ta lenger tid å sende peskjeden om at pakke ner mottatt. Det sendes ingen ny pakke før beskjeden om at den forrige har kommet fram er der. Når den pakken må kraangle om plassen med mye annet drit så blir det kaos, æsj,jeg har adsl også, hathat.

Så er det vel udp som bare sender og sender uten å få svar tilbake, fint for live radio osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personlig har jeg aldri opplevd å få redusert hastigheten på verken opp eller ned når jeg har både lastet opp og ned samtidig. jeg har 1 mbit, så jeg ligger på ~125 kb/s opp og ned samtidig, stabilt.

det er altså ikke slik at hvis jeg laster ned og så plutselig laster opp noe, så faller nedhastigheten.

Lenke til kommentar
personlig har jeg aldri opplevd å få redusert hastigheten på verken opp eller ned når jeg har både lastet opp og ned samtidig. jeg har 1 mbit, så jeg ligger på ~125 kb/s opp og ned samtidig, stabilt.

det er altså ikke slik at hvis jeg laster ned og så plutselig laster opp noe, så faller nedhastigheten.

Mao perfekt synkronisering?

Så hvis en får lavere download- enn uploadhastighet så er det noe som sviketer? ISP'en mest sansynlig?

Lenke til kommentar

125kb/s er ikke noe av en 1mbit linje så det er ikke såå rart ;)

Lenke til kommentar

1mbit = 128 kb/s, hvis du er pedant la meg skrive kilobyte, men jeg antok at de fleste skjønte hva jeg mente :) bare en spøk..

siden jeg ofte ikke oppnår full teoretisk ytelse (128 kb/s) av diverse grunner som jeg de fleste er klar over, skreiv jeg 125 kb/s.

edit: jeg har forresten sdsl fra catch.

Endret av dc
Lenke til kommentar

Det er veldig mange detaljer her, men fort og galt.

Får du ikke sendt beskjed om at du har mottatt data så vil avsender sende på nytt. Og det gjelder ikke bare alt du ikke har mottatt/fått gitt beskjed om at du har mottat.

Men mye av det som er sendt i mellom tiden, slik at du får lite orginal data, men kopier.

Samtidig så kan stack sette forsendings vindu større eller mindre osv osv.

Masse små detaljer som påvirker, skal man skjønne det så er det bare begynne å lese RFC.

Lenke til kommentar

Kan være dette hjelper, kan være det ikke gjør det..

DrDoogie, Du sender en banan til Bangladesh, før du sender en ny vil du vite om Arakmar har mottat bananen så du venter på svar fra Arakmar om at han har mottat den... Arakmar sender brev til deg, men brevet bruker flere uker på å nå deg pga feil og rot i post systemet... Dermed tar det lang tid før du sender neste banan...

Hvis eg tar feil her, så si ifra..

Kan gjerne ta svaret uten metaforen en gang hvis det er ønsker...

Lenke til kommentar
Kan være dette hjelper, kan være det ikke gjør det..

DrDoogie, Du sender en banan til Bangladesh, før du sender en ny vil du vite om Arakmar har mottat bananen så du venter på svar fra Arakmar om at han har mottat den... Arakmar sender brev til deg, men brevet bruker flere uker på å nå deg pga feil og rot i post systemet... Dermed tar det lang tid før du sender neste banan...

Hvis eg tar feil her, så si ifra..

Kan gjerne ta svaret uten metaforen en gang hvis det er ønsker...

Ja men det er jo derfor man har "glidende vinduer" for pokker.

Gah!

Det er jo det samme som HTTP 1.0 overføring versus 1.1, hvilke web-klienter er det i dag som kun kan bruke 1.0?

BAH, HUMBUG! TÅPER! ...etc.

Lenke til kommentar

jeg opplever også å få god fart begge veier på min 2000/640 kbit linje fra NGT.

(når jeg sjekker i routeren står det riktig nok 2300... på download)

jeg kan dra max last begge veier ser det ut som. hvertfall en total last som langt overstiger max download.

det merkes imidlertid - gitt max upload, tar det litt tid å dra igang download (merkes på ssh sessioner, remote X, windows terminal, ol.) mens kontinuerlige laster, f.eks store HTTP downloads, kryper sakte men sikkert opp mot max download selvom jeg har max upload fra før.

det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
På forhånd for å informere, jeg har ingen kunnskap om dette.. Jeg har bare lest tråden og forhåpentlig lært...

Ikke frekt ment, men jeg skjønte ingen ting av det du nettopp skrev.. :dontgetit:

Yeh, men deri ligger problemet - folk spekulerer, istedenfor å komme med informerte argumenter.

Som godeste "Gand-sumting" noen poster tilbake. "Slik er det bare". BAH!

Anyway, "glidende vindu" (FTP) består av helt enkelt av "Send n antall pakker uten å kreve ACK (bekreftelse)".

HTTP 1.0 var da slik (etter min husk) at man sendte forespørsel for hvert element på ei side separat, mens HTTP 1.1 sender en drøss på en gang.

Så for å summere:

Selv ser jeg ikke at ACK er en forklaring, ei heller duplex.

Er det noen folk her som har peil?

[NOTE]

Nå er det mulig at min erfaring av dette problemet ikke er helt ferdig-studert enda, da jeg nettopp idag åpna FTP-serveren min og fremdeles har ett par ting som jeg må tenke over.

[/NOTE]

Lenke til kommentar

Vet noen kommer til å bli sure, men jeg linker til netlimiter. Dette programmet gjør at du kan kontrollere f. eks hvor mye båndbredde DC skal få lov til å bruke (både ut og inn.)

Jeg bruker det selv til å sette uploaden på rundt 90% av maks kapasitet.

Det er bedre at man struper upload, enn å ikke uploade i det hele tatt ikke sant?

Lenke til kommentar

Yeh, men deri ligger problemet - folk spekulerer, istedenfor å komme med informerte argumenter.

Som godeste "Gand-sumting" noen poster tilbake. "Slik er det bare". BAH!

Vel, jeg ble forklart dette av en admin. Hun har lagt opp nettverket på Haukeland Sykehus. Grunn til bekymring? :D

Lenke til kommentar

Det jeg har merket er hjemme at hvis jeg har mange downloads så spiller det inge rolle. da får jeg full download inn.... men hvis jeg har 1 download inn så synker den ennyway. så mit forslag er som følgende. gjør som jeg. Reis til min skole som har 155Mb full duplex og last ned det jeg vil

LASTET NED 140GB på 7 timer :D

Å da lagget det for meg p.g.a at jeg har en treig laptop......

*KOZ* :thumbs:

Lenke til kommentar
Min 1024/384 linje yter (av en eller annen grunn) følgende:

Ned maks 210KB per sekund

Opp maks 50KB per sekund

Så er da ikke 1 Mbit 210 kB/s heller da. 128 kB/s er din maks.

Les det med tykk skrift.

Jo, jeg får 210KB/s ned!

KAS:

:scared: Er BKK hard mot folk som virkelig "bruker" linjen sin? Har du noen linker? (diskusjoner om det eller noe sånt?).

Det står jo i avtalen at de ikke aksepterer bruk av noen form for server, som f.eks web eller ftp, men de sa ingenting når jeg klaget på at jeg ikke fikk web eller ftp serveren min til å funke (pga brannmur).

Forresten, "sjefen_" hadde den beste forklaringen på dette "fenomenet" (dvs, den forklaringen som var lettest å forstå).

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Det som VIRKELIG er grunnen til at du taper download når du har full upload er fordi linja di er ikke synkron. Du har asynkron overføring på linja di og dermed får du visse ulemper i overføringen av bits. Det er sant mye av det andre som sies her også som BCC (Block Check Character) til feilsjekking pluss pakketap og lignende ting.

Hadde du hatt en synkron linje som SDSL ville du nesten ikke tapt noe på overføring begge veier. Men noe er det selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...