Lurifaksen Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Siden ADSL ikke er full duplex så vil opplastingshastigheten påvirke nedlastingshasigheten. Min 1024/384 linje yter (av en eller annen grunn) følgende: Ned maks 210KB per sekund Opp maks 50KB per sekund Jeg trodde at hvis jeg laster opp for fullt (50KB/s) så ville jeg allikevel klare å laste ned med en hastighet på ca 150-160KB/s. Men hvis jeg laster opp for fullt er nedlastingshastigheten min elendig... mellom 10 og 30 KB/s. Hvorfor? Edit: BKK er ISP. Endret 26. desember 2003 av GeeZuZz Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Jeg trodde at hvis jeg laster opp for fullt (50KB/s) så ville jeg allikevel klare å laste ned med en hastighet på ca 150-160KB/s. Men hvis jeg laster opp for fullt er nedlastingshastigheten min elendig... mellom 10 og 30 KB/s. Hvorfor? Lurer jeg også på... Nextgentel? Er det duplex, eller er det ikkeduplex? Lenke til kommentar
Ganjalf Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Fordi data sendes som små "pakker". For hver pakke som blir mottatt, så blir en bekreftelse på mottaket sendt tilbake, altså uploadet. Disse bekreftelsene må dermed bli sendt innimellom det du uploader... Det dreper downloadhastigheten! Om det var forstålig? Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) hvis jeg ikke tar helt feil er adsl full duplex, men det er Asynkront (A som i adsl) - "klokkefrekvensen" opp og ned er forskjellig..... når du kommer til tcp/ip protokollen, sender den opp litt data for hver blokk med data du laster ned. dette gjøres for å være sikker på at alle datapakker blir mottatt og at de kommer frem i samme stand som de er sendt - at de ikke er korrupte/ødelagte/deformert. når du nå laster opp for fullt, er det ikke så mye rom for disse "kontrill datapakkene" å bli sendt opp. jeg vil anta at det er derfor du ikke får så høy nedlastingshastighet når du laster opp data for fullt. håper det hjelper litt (og at det ikke er så helt feil) EDIT: ang. duplex - betyr noe ala hvor mange retninger det kan kommuniseres i sammtidig. halv duplex kan sammenlignes med bruk av walkie talkie - kun en kan snakke (sende om gangen) full duplex kan sammenlignes med bruk av telefon - det kan snakkes i begge ender sammtidig som en til enhver tid kan høre hva den andre sier (om en hører etter) tcp/ip protokollen er full duplex LES NØYE - bra info Endret 26. desember 2003 av bjorngb Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Fordi data sendes som små "pakker". For hver pakke som blir mottatt, så blir en bekreftelse på mottaket sendt tilbake, altså uploadet. Disse bekreftelsene må dermed bli sendt innimellom det du uploader... Det dreper downloadhastigheten! Om det var forstålig? ... hallo? Er det jeg mangler noe, når jeg ikke forstår hvordan en opplasting på X medfører en begrensning i nedlasting på 2*X? Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Og det har INGENTING med om linjen er duplex eller ei.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) BKK er ISP. Ja jeg skjønner at det sendes kontrollpakker og slikt, men jeg skjønner ikke at det skal "drepe" over 100KB/s... Edit: Ah... jeg tror jeg skjønte det nå. Når jeg laster opp for fullt, så blir ikke det båndbredde ledig til å gi den jeg laster ned fra beskjed om at "pakken er mottatt", og det senker dermed alt. For å få full nedlastingshastighet, må jeg altså ha full opplastingshastighet tilgjengelig. Så om jeg hadde hatt en ADSL linje (om det fantes) som hadde 1GB/s ned, og 10KB/s opp, så hadde hastigheten ned vært like dårlig, hvis jeg hadde 10KB/s konstant ut? Det er jo helt elendig da... Og telenor satser skikkelig på ADSL, som om det skulle vært ny og fremtidsrettet teknologi? Er jo håpløst å bruke f.eks Direct Connect (til å laste ned store word dokumenter fra vennene mine altså...). Endret 26. desember 2003 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Ganjalf Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Vel, de som ikke har fått det med seg ennå, må bare akseptere at det er slik Edit: Det er noe dritt, men så vidt jeg har forstått, så vil opplasting alltid begrense nedlastingshastighet, selv på en synkron linje... Endret 26. desember 2003 av Ganjalf Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Vel, de som ikke har fått det med seg ennå, må bare akseptere at det er slik Så, det du da sier (slik jeg leser det), er om man benytter (sånn bare for å ta et tall) 90% av opplastingskapasiteten, så går ikke det ut over nedlastingen, men hvis man bruker 100%, da, da, kommer Gamle-Erik og tar nedlastingshastigheten din? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Så vidt jeg skjønner så stemmer det, men for å få full utnyttelse bør upload være 0%? For de som ikke fikk det med seg oppdaterte jeg innlegget over. Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 ip protokollen består hovedsakelig av 2 transportprotokoller som ligger på lag 4 og det er tcp og udp. tcp sender en mottatt pakke mens udp gjør ikke. tcp blir brukt til det meste vanlig trafikk som f.eks filnedlastning og http, udp blir mest brukt til streaming media og online gaming. ang. hvor ofte det kommer en returpakke på tcp kan variere da det ofte blir dynamisk kontrollert. Lenke til kommentar
Ganjalf Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Så vidt jeg skjønner så stemmer det, men for å få full utnyttelse bør upload være 0%? Ja, dessverre Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Ja, dessverre ...og dette er ikke tilfelle på SDSL/VDSL? Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ja, dessverre ...og dette er ikke tilfelle på SDSL/VDSL? sorry, det er nok det.... men da har du mer ut hastihet til å ta av... vet ikke hvor mange % slike bekreftelsespakker som blir sendt i forhold til de som du laster ned, men det er MYE mindre SDSL er Synkron - like mye opp som ned lastings kapasitet VDSL er Very high - samme som adsl/sdsl, men mye høyere kapasitet Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 vet ikke hvor mange % slike bekreftelsespakker som blir sendt i forhold til de som du laster ned, men det er MYE mindre Men hallo, vi står da vitterlig fremdeles uten en fullgod forklaring på påstanden at en opplasting på X antall kilobyte i sekundet skal redusere nedlastingen med 2 * X? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Du skulle ha tenkt på ut linja da bestilte bredbånd vett'u Lenke til kommentar
Ganjalf Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 vet ikke hvor mange % slike bekreftelsespakker som blir sendt i forhold til de som du laster ned, men det er MYE mindre Men hallo, vi står da vitterlig fremdeles uten en fullgod forklaring på påstanden at en opplasting på X antall kilobyte i sekundet skal redusere nedlastingen med 2 * X? Eneste grunnen jeg kan se, er at det foregår flere opplastinger samtidig? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Eneste grunnen jeg kan se, er at det foregår flere opplastinger samtidig? Kvoter den geniale uttalelsen. Lenke til kommentar
Ganjaman Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Min 1024/384 linje yter (av en eller annen grunn) følgende: Ned maks 210KB per sekund Opp maks 50KB per sekund Så er da ikke 1 Mbit 210 kB/s heller da. 128 kB/s er din maks. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Det snodige er at det er ganske så stor forskjell på ISP'ene. Ikke noen bombe at Telenorkunder sliter mye med dette. På min NGT linje så går det brillefint. (1024/384) Akkurat nå har jeg ca totalt 90-100Kb ned og ca 35Kb opp. (I DC++ kan du sette en opsjon for å få bedre nedlastning. "Small send buffer") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå